آموزش و پرورش در هفته ای که گذشت؛

تدوین آیین‌نامه صندوق حمایت از موسسان غیردولتی/تهیه پیش‌نویس سازمان نظام معلمی

آموزش و پرورش این هفته با رویدادهایی متنوع مواجه بود که به خلاصه ای از آن می پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تدوین آیین‌نامه صندوق حمایت از موسسان غیردولتی، تهیه پیش‌نویس سازمان نظام معلمی،الزام اجرایی هدایت تحصیلی برای تمامی مدارس، ضرورت انعطاف تقویم آموزشی متناسب با اقلیم کشور، برپایی نمایشگاه مدرسه انقلاب در 3500 مدرسه کشور،رویکرد مثبت برای بهره مندی دانش آموزان از مدارس طبیعت، چشم انداز دوساله برای تحول در نحوه ارزشیابی دانش آموزان از جمله رویدادهای آموزش و پرورش در هفته ای که گذشت به شمار می‌آید.

**تدوین آیین‌نامه صندوق حمایت از موسسان غیردولتی

مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکـ‌ت‌های مردمی  پیرامون اهمیت و وضعیت فعالیت در صندوق مؤسسان غیردولتی اظهار داشت: بخشی از آیین‌نامه‌های مربوط به این صندوق اکنون آماده شده و تا ماه آینده ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: پس از تکمیل‌ آیین‌نامه‌های صندوق موسسان، این فعالیت‌ تحویل هیات دولت شده و بعد از آنکه روند تصویب در هیات وزیران طی شد، امکان دایر کردن این صندوق وجود دارد.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکـ‌ت‌های مردمی در خصوص نحوه عملکرد این صندوق و تأثیر آن در فعالیت مدارس و مراکز غیردولتی با بیان اینکه آیین‌نامه اکنون در حال تدوین است، گفت: برای آن دسته از موسسان فرهنگی و کارکنان دولت که امکان خرید و بازسازی نداشته‌اند، راه‌گشا است.

**تهیه پیش‌نویس سازمان نظام معلمی

فخرالدین دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: پیش‌نویس تشکیل  سازمان نظام معلمی را تنظیم کرده و امیدواریم که تا پایان دولت به نتیجه برسد.

‎دانش آشتیانی با بیان اینکه این پیش‌نویس باید به دولت و از آن طریق به مجلس ارائه شود، ‌گفت: ‌پس از طی کردن این مسیر امکان اجرای این سازمان وجود دارد.

‎وی در خصوص چگونگی فعالیت‌ها در صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار داشت: همان طور که پیش از این هم به آن اشاره شد، این صندوق روال برنامه‌های جاری را در پیش گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در کار این برنامه‌ها، تخلفات انجام شده در صندوق و بانک سرمایه را نیز مورد بررسی قرار داده و پیگیری می‌کنیم.

**الزام اجرایی هدایت تحصیلی برای تمامی مدارس

مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش پیرامون نحوه پذیرش دانش آموزان در پایه دهم و رعایت ضوابط هدایت تحصیلی در مدارس دولتی و غیردولتی بیان کرد: برای طرح هدایت تحصیلی در تمامی انواع مدارس الزام اجرایی وجود دارد.

وی ادامه داد: اما مدارس غیردولتی در پذیرش دانش آموزان که حد نصاب‌های لازم در هر رشته و زمینه‌ای کسب کرده باشند، آزاد بوده تا بدون توجه به اولویت صرفا با تامین ظرفیت لازم هر رشته ثبت نام انجام دهند.

‎**چشم انداز دوساله برای تحول در نحوه ارزشیابی دانش آموزان

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نظام ارزشیابی در تمام مقاطع براساس مفاد سند تحول بنیادین باید شکل گیرد که در این راستا ضرورت توجه به ارزشیابی شایستگی محور مورد توجه است.

وی افزود : اکنون ارزشیابی ها براساس حافظه محوری شکل گرفته اند و ساحت های شش گانه تربیتی لحاظ نشده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: اجرای این نوع ارزشیابی زمان‌بر بوده و پیش بینی ۲ساله برای عملیاتی شدن آن داریم چرا که ابتدا باید بررسی‌های لازم برای تمامی مقاطع تحصیلی انجام شود.
 
**رویکرد مثبت برای بهره مندی دانش آموزان از مدارس طبیعت

محمد درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیستا بیان اینکه تاکنون 41 مدرسه طبیعت وجود دارد ، گفت: در این مدارس دانش آموزان از سن تا 7 تا 12 سال امکان شرکت داشته و می‌توانند نیم‌روز در هفته در این فضا فعالیت داشته باشند همچنین کارگروه مشترکی برای اجرای هر چه بهتر فعالیت‌ها متشکل از آموزش و پرورش و سازمان محیط زیست شکل می‌گیرد.

درویش اظهار داشت: با توجه به رویکرد مثبت وزیر آموزش و پرورش و تایید این مدارس سعی بر این است تا از امکانات آموزش و پرورش برای اجرای برنامه‌های چنین مدارسی بهره گرفته شود که از جمله این موارد استفاده از اردوگاهها برای ترویج این مدارس است.

**ضرورت انعطاف تقویم آموزشی متناسب با اقلیم کشور

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص تغییر تقویم آموزشی و ضرورت آن اظهار داشت: هنوز مصوبه‌ای برای این موضوع تا قبل از تعطیلی مجلس به کمیسیون آموزش ارجاع داده نشده است.

‎میرزاده بیان کرد: نسخه فعلی برنامه تعطیلات آموزشی مدتهاست که در کشور حاکم است، باید تغییرات جدید با رعایت شرایط اقلیمی مناطق مختلف کشور باشد.
 
‎وی با اشاره به اینکه نباید نسخه واحدی برای تقویم آموزشی ارایه شود، گفت : رسانه‌ای کردن این تغییر پیش از کار کارشناسی ضرورت نداشته و پس از ارزیابی‌ها باید از رسانه ها کمک گرفت.

**برپایی نمایشگاه مدرسه انقلاب در 3500 مدرسه کشور

حامد علامتی دبیر کل انجمن اتحادیه انجمن‌های اسلامی در خصوص نمایشگاه مدرسه انقلاب گفت : این جشنواره با سه رویکرد انگیزه بخشی و حساسیت آفرینی، بصیرت آفرینی و معرفت بخشی و رفتارسازی و تجربه آفرینی فعالیت کرده که حوزه فعالیت در سه هزار و پانصد دبیرستان مقطع دوم  در ۳۱ استان کشور انجام می‌شود.

دبیر کل اتحادیه انجمن‌‌های اسلامی بیان کرد: این جشنواره در سه محور دیروز ما،‌ امروز ما و فردای ما برگزار می‌شود که در محور دیروز ما به کارنامه سیاه پهلوی، فساد اقتصادی، توسعه‌پذیری آن دوران و‌‌ آیینه شهروند پرداخته می‌شود. در بخش امروز ما برنامه‌های آفتابی از پس آفتاب، دستاوردهای انقلابی اسلامی، نقش دانش‌آموزان در امروز جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار می‌گیرد همچنین محور فردای ما به فروپاشی نظام سلطه و حکومت و جامعه نمونه اسلامی می‌پردازد.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار