سابقه دیرینه توجه به تعلیم و تربیت در ایران/ توسعه کشور در گرو توسعه آموزش و پرورش است

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: اگر قرار است آموزش و پرورش به سمت پویایی حرکت کند، باید اصولی را بر فرآیند سیاست گذاری‌ها لحاظ کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گردهمایی نمایندگان شورای عالی در استان ها با حضور مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان آموزش و پرورش و نمایندگان شورای عالی در مدرسه دارالفنون در حال برگزاری است.

در این مراسم نوید ادهم با بیان اینکه 120 سال از تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش می گذرد، عنوان کرد: این جلسه فرصت مناسبی برای هم اندیشی اعضا است.

وی ادامه داد: در نظام آموزشی ایران باستان اهداف نظام تعلیم و تربیت بر مبنای پرورش دینی و اخلاقی، تربیت بدنی و تربیت خواندن و نوشتن و حساب کردن بوده البته نقص آن اختصاص یافتن به طبقات خاص و فرادست و اعیان بوده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به تاریخ آموزش و پرورش قبل از اسلام و بعد از آن بیان کرد: ویژگی نظام تعلیم و تربیت پس از اسلام تا قرن اخیر مبتنی بر مشارکت مردم در امور مختلف بود.

نوید ادهم اظهار داشت: آموزش و پرورش سیری را طی کرد تا با تاسیس مدرسه دارالفنون به عنوان نخستین مدرسه به سبک نظام نوین آموزشی دست یابد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: به تدریج رونق چنین مدارسی در دوران مشروطه شدت یافت و این روند تداوم یافت.

وی به ایجاد شورای معارف و همچنین شورای عالی معارف اشاره کرد و اظهار داشت: از بندهای طلایی قانون شورای عالی، اجباری کردن دوران ابتدایی و توجه به موضوع تنبیه بدنی است.

نوید ادهم عنوان کرد: شورای عالی فرهنگ در سال 1316 تشکیل می شود که مشتمل بر 12 ماده و تبصره بوده که به تصویب مجلس سنا و شورای ملی وقت رسید که تشکیلات آن مشابه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: شورای عالی آموزش و پرورش نیز از سال 43 تشکیل شد که البته پس از انقلاب با تحولاتی در آن مواجه شد.

وی با بیان اینکه سال 1381، قانون جدید شورای عالی تصویب شد، تصریح کرد: از این زمان رییس جمهور به عنوان ریاست شورا انتخاب شده که دامنه تصمیم‌گیری‌ها را افزایش می دهد.

نوید ادهم با بیان اینکه ایران کشوری کهن با سابقه درخشان علمی، فرهنگی و آموزشی است، گفت: با توجه به این موقعیت و همچنین آرمان های انقلاب اسلامی کشور وظیفه سنگینی بر عهده داریم.

وی آموزش و پرورش را موتور محرک جامعه عنوان کرد و گفت: برای توسعه کشور باید به دنبال آموزش و پرورش توسعه یافته باشیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به تدوین سند تحول بنیادین، بیان کرد: اگر قرار است آموزش و پرورش به سمت پویایی حرکت کند، اصولی باید بر فرآیند سیاست گذاری ها لحاظ شود.

نوید ادهم ادامه داد: التزام به اصول و تعلیم و تربیت اسلامی، حاکمیت رویکرد فرهنگی-تربیتی، پژوهش محوری، کاهش تمرکز و تصدی گری غیر ضروری، مشارکت پذیری، جامع نگری، انعطاف پذیری در عین وحدت گرایی و مدرسه محوری اصول حاکم بر سیاست ها را شامل می شود.

وی به سیاست های اجرایی شورای عالی پرداخت و تصریح کرد: تاکید بر نقش سیاست گذاری، التزام به قانون، اهداف و وظایف شورای عالی، واقع بینی و توجه به امکانات، مسئولیت پذیری، تقویت نقش نظارتی، توسعه ارتباط شورای عالی از جمله این موارد است.

نوید ادهم یادآور شد: آموزش و پرورش توسعه یافته در گرو اجرای کامل سند تحول بنیادین است.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم معلمان را به عنوان تربیت کنندگان نسل بعد برشمرد و گفت : باید منشا تربیت انسان یعنی مدرسه را تقویت کنیم.

وی افزود: خوشحالیم که سند ملی آموزش و پرورش در دوره اخیر شورای عالی تهیه شد و این نهاد آموزشی اکنون دارای سند بالادستی و جامع است.

مصباحی مقدم بیان کرد: این سند آینده پژوهانه بوده و صرفا به زمان حال نمی نگرد بلکه تربیت سایر نسل های را نیز مورد توجه قرار می دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار