عناوین اقتصادی روزنامه ها؛

اصرار دولت به حذف یارانه/ 2017، سال افزایش قیمت کالاها در جهان/ماجرای کمک های بلاعوض دولت دهم

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این مطلب نیم نگاهی داریم به روزنامه های اقتصادی و همچنین صفحات اقتصادی برخی روزنامه های کشور و تیترهای آنها را برای شما مرور می کنیم.

دولت یازدهم و دغدغه هدفمندی یارانه ها عنوانی است که گروه اقتصادی روزنامه اطلاعات به آن پرداخته و نوشته:

دولت یازدهم از ابتدای کار خود تاکنون در زمینه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، به دنبال تحقق اهداف مبنایی هدفمندی هزینه های عمومی بوده و به جای رویکردهای نمایشی و تبلیغاتی، اجرایی سازی قانون را به منظور بهبود اساسی وضع اقتصادی و معیشتی جامعه مورد توجه قرار داده است.
از ابتدا قرار بود ۵۰درصد از منابع ناشی از اصلاح قیمت‌ها و هدفمندی یارانه ها مصروف توزیع نقدی و غیرنقدی بین خانواده‌ها شود و ۳۰درصد در جهت کمک به تولید و بخش‌های رفاهی و همچنین ۲۰درصد دیگر برای کمک به هزینه‌های جاری و عمرانی دولت اختصاص یابد، اما پس از گذشت حدود 6 سال، پایه ریزی نادرست مجریان پیشین جز بر بار سنگین دولت نیافزوده است.
به گفته علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اکنون 7 میلیون نفر از یارانه بگیران از درآمد خیلی بالا و رفتار غیرقابل کنترل اقتصادی برخوردارند، اما حدود یک دهک تحت پوشش بهزیستی هستند که اگر به آنها کمک نکنیم با بحران تغذیه مواجه
می‌ شوند و با یک بیماری از یک طبقه به طبقه دیگر می ‌روند و سرنوشت خانواده با بیماری یک فرد تغییر می ‌کند.
این اظهارات ربیعی و واقعیت های تلخ دیگر از شرایط اقتصادی و معیشتی مردم که مسئولان دولت یازدهم به ویژه شخص حسن روحانی رئیس جمهور بارها به آن اشاره داشته است، حاکی از آن است که زمان اصلاح تصمیم های ناصحیح پیشین در زمینه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها فرارسیده است و هرگونه دیرکرد و کاهلی در اصلاح این روند می تواند جامعه را با چالش های اقتصادی بیشتری دست به گریبان سازد.
اهمیت این موضوع تا جایی است که دولت با وجود برخی گمانه زنی ها در مورد احتمال ایجاد نارضایتی از حذف یارانه ثروتمندان و تاثیرگذاری آن بر جو انتخابات ریاست جمهوریِ پیش رو، همچنان بر هدفمندی واقعی یارانه ها اصرار دارد. البته نکته مهمی که مسئولان اجرایی بر آن تاکید دارند، لزوم نگاه کارشناسی و پرهیز از تصمیم های عجولانه در هرگونه تصمیم گیری یارانه ای است تا ضمن جلوگیری از پیش آمد تجربیات نامطلوب اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانه ها، اهداف این قانون به بهترین شکل ممکن تحقق یابد و هزینه سنگین یارانه ای بر دوش دولت به شکل سرمایه گذاری درازمدت صرف بهبود وضع اقتصادی کشور و معیشت مردم شود.
از دیگر عناوینی که گروه اقتصادی روزنامه اطلاعات امروز به آن پرداخته اند می توان به بررسی عملکرد یک دهه تجارت خارجی ایران، جزئیات و دلایل توقف 9 نماد در تابلوی فرابورس، پرداخت سود سهام به سرمایه گذاران، مزایای صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازار گردانی، آخرین تغییرات قیمت سهام در بورس تهران اشاره کرد.

اصرار آگاهانه دولت به حذف یارانه و تاثیر نارضایتی ملت بر انتخابات/ پوشاک مردانه گران شد/2017، سال افزایش قیمت کالاها در جهان/ ماجرای کمک های بلاعوض دولت دهم


صفحه اول روزنامه جهان اقتصاد این عناوین را انتخاب کرده است؛

چای خارجی در بازار ایران کمرنگ می شود که می پردازد به وضعیت صنعت چای در نیمه نخست سال 95، تعیین مزد کارگران در پیچ و خم چانه زنی های شرکای اجتماعی، بازار سکه در گیر و دار بانک مرکزی و ترامپ، اجرایی شدن برجام سبب صرفه جویی ارزی برای کشور شد، رشد منفی صدور پروانه های ساختمانی متوقف شد و وزیر امور اقتصاد و دارایی: ضعف نظام مالیاتی را می پذیرم.

اصرار آگاهانه دولت به حذف یارانه و تاثیر نارضایتی ملت بر انتخابات/ پوشاک مردانه گران شد/2017، سال افزایش قیمت کالاها در جهان/ ماجرای کمک های بلاعوض دولت دهم


صفحه اقتصادی روزنامه ایران طی گزارشی با تیتر؛ بازار پوشاک مردانه، لباس گرانی نمی پوشد می پردازد به تاثیرات احتمالی تخریب پاساژ پلاسکو بر قیمت های البسه:

عکس از چرخ خیاطی‌های صنعتی که تا چند روز پیش در ساختمان 54ساله پلاسکو کار می‌کردند و از آن تن پوش‌هایی تولید می‌شد که در تهران و سایر شهرها به فروش می‌رسید و اکنون به آهن پاره‌ای تبدیل شده است که دیگر توان چرخیدن ندارد بسیار ناراحت‌کننده بود. این قبیل عکس‌ها در فضای مجازی بسرعت چرخید و مردم برای آنکه بتوانند مرهمی برای 560 واحد صنفی باشند که هست و نیست خود را از دست دادند طرح حمایت از خرید داخلی را دست به دست چرخاندند و قرار شد خیلی از ایرانی‌ها برای خرید پایان سال خود به شرط ایرانی بودن پوشاک دست به جیب شوند.طی این مدت اتفاقی که برای ساختمان پلاسکو رخ داد از همه نظر مورد ارزیابی قرار گرفت، حتی در مورد اسکان موقت واحدهای تولیدی هم حرف‌های زیادی به میان آمد که آخرین آن حضور پلاسکویی‌ها در فروشگاه‌های قدس متعلق به بنیاد مستضعفان است که چند سالی است که بسته است و خاک می‌خورد.حال با از دست دادن پلاسکو چه اتفاقی برای این صنعت رخ خواهد داد، سؤالی است که این روزها فکر خیلی‌ها را درگیر خود کرده است و آیا مردم با کمبود و افزایش قیمتی روبه‌رو خواهند شد؟

تنها نگرانی ما بیکار شدن 4 هزار نفر بود

جواد درودیان رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان تهران از تجربیات چند ساله‌اش و وضعیت بازار قبل و بعد از ساختمان پلاسکو گفت: اتفاقی که در مورد ساختمان پلاسکو رخ داد باعث کمبود و گرانی پوشاک نخواهد شد. صادقانه می‌گویم پلاسکو یک قطره در مقابل دریا بود. به همین دلیل تنها نگرانی ما بیکار شدن 4 هزار نفر است و اینکه 560 واحد صنفی دچار معضل بسیار بزرگی شدند.
وی ادامه داد: طی چند سال اخیر به‌دلیل افزایش نرخ تورم بازار پوشاک دچار رکود بسیار عمیقی شد و مردم قدرت خرید خود را از دست دادند. بر این اساس اگر به مدت 6 ماه تمام تولیدکنندگان فعالیت خود را متوقف کنند بازار با هیچ کمبودی روبه‌رو نخواهد شد.
شهرستان‌ها هم برای آنکه بتوانند تولید خود را حفظ کنند صادرات را مدنظر قرار دادند. با این توضیحات قابل درک است که تولیدکنندگان فعلی برای افزایش تولیدات خود برنامه‌ای ندارند.

پوشاک مردانه گران شد

یکی از تولیدکنندگان پوشاک در خیابان جمهوری نگاه مثبتی به بازار پوشاک حداقل تا پایان سال‌جاری ندارد و می‌گوید: فروریختن ساختمان پلاسکو بر دو موضوع اثر گذاشته است.یکی آنکه اجاره مغازه و کارگاه در خیابان جمهوری بشدت افزایش یافته است، دوم اینکه قیمت پوشاک مردانه رو به افزایش است.
وقتی 560 واحد صنفی پوشاک از گردونه خارج شوند بازار واکنش منفی نشان می‌دهد و قیمت‌ها دستخوش تغییر می‌شود.وی درباره اینکه تولیدکنندگان می‌خواهند برای افزایش تولید برنامه‌ریزی کنند با قاطعیت گفت نه به هیچ عنوان چرا که بازار ظرفیت لازم را ندارد و ما توان مالی برای گسترش فعالیت خود نداریم لذا هیچ تولیدکننده‌ای وارد مقوله رشد تولید نخواهد شد.

محمد عباس نیا که در چهار راه امیراکرم مغازه دارد درباره اتفاقی که در مورد ساختمان پلاسکو رخ داد گفت:بازار پوشاک مردانه و زنانه شرایط عادی را دارد و قیمت‌ها روال گذشته خود را طی می‌کند.طی این مدت به حدی تعداد تولیدکنندگان افزایش یافته است که واقعاً خلأ پلاسکو احساس نمی‌شود و تنها نگرانی ما از این است که همکارانمان متضرر شدند.
وی اظهار داشت:بازار شرایط عادی خود را دارد ولی یک نکته مهم وجود دارد که ممکن است در آینده باعث افزایش قیمت پوشاک شود.از زمانی که ساختمان پلاسکو فروریخت اجاره و رهن مغازه در خیابان جمهوری افزایش یافته است و این رشد قیمت باعث می‌شود تا مغازه داران بر قیمت نهایی پوشاک بیفزایند.حتی تولیدکنندگان هم مجبور می‌شوند قیمت‌ها را بالا ببرند.ولی در مقطع فعلی هنوز در بازار اتفاقی رخ نداده است.لذا یکی از درخواست‌های کسبه کنترل قیمت مغازه‌های محدوده جمهوری است. اگر قیمت‌ها کنترل نشود بازار پوشاک مردانه، زنانه و بچگانه به هم می‌ریزد.

از دیگر عناوینی که این روزنامه به آن پرداخته میتوان اشاره کرد به؛

2017، سال افزایش قیمت کالاها در جهان که نگاهی تحلیلی دارد به گزارش بانک جهانی از چشم انداز بازار کالاها.

اصرار آگاهانه دولت به حذف یارانه و تاثیر نارضایتی ملت بر انتخابات/ پوشاک مردانه گران شد/2017، سال افزایش قیمت کالاها در جهان/ ماجرای کمک های بلاعوض دولت دهم


روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه اول خود این عنوان را بزرگتر از عناوین دیگر انتخاب کرده: با اعلام رئیس کل بانک مرکزی کلید خورد؛ برنامه تغییر ارز مبنا و در ادامه الگوی موفق تیم اقتصادی ، کانون رشد معاملات مسکن، تخمین رشد صنعتی سال 95، پشت پرده احتیاط بورس بازان، نوسان گیری از دلار سخت شد، سرمقاله که اشاره دارد به فلسفه اعتبارات اسنادی داخلی ریالی.

اصرار آگاهانه دولت به حذف یارانه و تاثیر نارضایتی ملت بر انتخابات/ پوشاک مردانه گران شد/2017، سال افزایش قیمت کالاها در جهان/ ماجرای کمک های بلاعوض دولت دهم


در صفحه اقتصادی روزنامه جمهوری اسلامی این مطالب به چشم می خورد:
شاخص بورس با بازگشایی 6 نماد بانکی چقدر ریزش خواهد کرد؟، وزیر نیرو: تغییر قیمت آب و برق در سال آینده تابع قانون بودجه است، وام افراد حقیقی تا 100 میلیون تومان نیاز به گواهی مالیاتی ندارد، بلیت برای دارندگان ویزای آمریکا نداریم، سایپا و ایران خودرو قراردادی با رنو نمی بندند، تجمع سپرده گذاران کاسپین؛ این بار مقابل مجلس و رئیس کل بانک مرکزی: گشایش برجام امکان انجام 90 درصد عملیات بانکی را فراهم ساخته است.

اصرار آگاهانه دولت به حذف یارانه و تاثیر نارضایتی ملت بر انتخابات/ پوشاک مردانه گران شد/2017، سال افزایش قیمت کالاها در جهان/ ماجرای کمک های بلاعوض دولت دهم


روزنامه ابرار اقتصادی
در صفحه نخست خود پرداخته است به؛

برگزاری نخستین مناقصه ایران بدون حضور آمریکایی ها، مذاکرات جدید ایران و آلمان در صنعت پتروشیمی، دولت فهرست کالاهای یارانه را منتشر کرد، معافیت مشروط متقاضیان وام از دریافت گواهی مالیاتی، ادعای وزیر درباره بهرود نرخ رشد صنعت، ماجرای کمک های بلاعوض دولت دهم، صرفه جویی های ارزی برجام در حوزه پولی و بانکی، استیضاح وزیر راه به صحن علنی ارجاع شد، مصوبه احمدی نژاد 4000 واحد صنعتی طلا و جواهر را بیکار کرد، اتمام بررسی لایحه بودجه 96 تا پایان هفته، صرفه جویی های ارزی برجام درحوزه پولی و بانکی و واردات نفت اروپا از ایران به بالاترین سطح خود می رسد.


اصرار آگاهانه دولت به حذف یارانه و تاثیر نارضایتی ملت بر انتخابات/ پوشاک مردانه گران شد/2017، سال افزایش قیمت کالاها در جهان/ ماجرای کمک های بلاعوض دولت دهم

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۰:۳۱ ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
دست کم هر روز توی سایتها شما در مورد حذف یارانه ها دارین پیام می فرستین دولت بجای اینکه اینهمه وقت و فکر خودشو صرف حذف یارانه ها میکنه یه ذره در مورد واریز مبلغ عیدی بکنه که چرا هر سال کم میشه؟