عناوین اقتصادی روزنامه ها؛

عامل تاخیر رونق مسکن/گرد و خاک سفته بازان در بورس/چرا آگهی بانک ها در پایان سال افزایش داشته است؟

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این مطلب نیم نگاهی داریم به روزنامه های اقتصادی و همچنین صفحات اقتصادی برخی روزنامه های کشور و تیترهای آنها را برای شما مرور می کنیم.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز با 6 صاحب نظر روابط بین الملل گفتگویی انجام داده و تاکتیک مواجه با ترامپ را بررسی کرده است.
همچنین از اعلام صنایع برتر در سرمایه پذیری، ماشه حفظ سرمایه بانک ها، بحران های چهارگانه پایتخت، دو دستاورد بازار آتی ارز وعامل تاخیر رونق مسکن گفته و نوشته است:

برزخ اجرایی دو تبصره در بودجه 95 کشور که با هدف «تقویت توان وام‌دهی به بخش مسکن از طریق افزایش سرمایه بانک عامل» به تصویب رسید، باعث تاخیر در رونق بازار ملک شده است. قرار بود سرمایه بانک عامل بخش مسکن با «فروش بخشی از اموال غیرمنقول دولت»، 5 هزار میلیارد تومان و از محل «تسویه بخشی از طلب دولتی بانک»، 10 هزار میلیارد تومان افزایش یابد و در مجموع، رقم سرمایه بانک عامل حداقل 4 برابر شود. عدم پرداخت منابع سرمایه‌ساز، امکان جبران 6 نارسایی در تسهیلات مسکن را گرفته است.

‌«انجماد اجرایی» سیاست مصوب برای تامین «سرمایه وام‌ساز» در بخش مسکن، امکان رفع 6 نارسایی بانکی در مسیر ورود بازار ملک به فاز رونق را سلب کرده است. مطابق مفاد دو تبصره از بودجه امسال کل کشور، قرار بود سرمایه بانک عامل بخش مسکن با هدف «افزایش توان تسهیلات‌دهی» 3/ 5 برابر شود اما فرجام این تبصره‌ها از عملیاتی نشدن برنامه تقویت منابع اولیه وام مسکن حکایت دارد. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از آنچه برای تحرک‌بخشی هدفمند به بازار ملک، در متن قانون بودجه سال 95 کل کشور گنجانده شده، حاکی است: دولت اجازه داشت طی سال جاری، در گام اول با فروش بخشی از دارایی‌های ملکی وزارت راه و شهرسازی (اموال غیرمنقول)،‌ میزان سرمایه بانک عامل بخش مسکن را 5 هزار میلیارد تومان افزایش دهد و در گام دوم، از محل یک حساب بانک مرکزی (حساب مازاد حاصل از ارزیابی خالص دارایی خارجی بانک مرکزی)، 45 هزار میلیارد تومان از مطالبات دولتی 12 بانک را تسویه کند که سهم بانک عامل بخش مسکن از این گام، 10 هزار میلیارد تومان تعیین شده بود.

6 نارسایی تسهیلاتی بازار ملک / هراس بورس از صادرات/ چرا آگهی بانک ها در پایان سال افزایش داشته است؟

گروه اقتصادی روزنامه جمهوری اسلامی نیز در صفحه مختص به خود به  پیامدهای زیست محیطی، اقتصادی و امنیتی شیرین سازی اب دریای کاسپیان به فلات مرکزی ایران  پرداخته اند و نوشته اند:

آلودگی آب دریای کاسپیان
در کنار کاهش سطح تراز آب دریای کاسپیان و آلودگی‌های نفتی، آلودگی‌های میکروبی نیز از پدیده‌هایی است که آینده بزرگترین دریاچه کره زمین و زیستمندان آنرا تیره و تار می‌نمایاند، تا آنجا که بسیاری از پزشکان و کارشناسان سلامت، خوردن ماهیان این دریاچه و شنا کردن در آنرا مناسب نمی‌دانند. همه آبهایی که از حوضه آبریز دریای کاسپیان در ایران وارد این دریاچه می‌شود، مسیری دراز از بلندی‌های البرز تا این بزرگترین آبگیر بسته جهان را می‌پیماید. بیشتر این آبها، آنگاه که از البرز سرازیر می‌شود پاک و سالم است و هیچ‌گونه آلاینده شیمیایی یا میکروبی در آنها وجود ندارد؛ اما هنگامی که در مسیر خود وارد سرزمینهای پست و جلگه‌ای میان البرز و دریای کاسپیان و زیست‌گاه‌های شهری می‌شود، در پی وارد شدن پسابهای شهری، خانگی، صنعتی و کشاورزی، دچار آلودگیهای شیمیایی و میکروبی بسیار می‌گردد. بنابراین بسیاری از آبهای ورودی به دریای کاسپیان، در گروه آبهای آلوده رده‌بندی می‌شود.

برپایه بررسی‌های صورت گرفته ازسوی موسسه تحقیقات آفات و بیماری‌های گیاهی، در آب رودخانه کاظم رود تنکابن که از رودخانه‌های دایمی شمال کشور به شمار می‌رود، غلظت آفت کش‌های شیمیایی مانند دیازینون، فنیتروتیون، پروفنوفوس، دیکلرووس و فورموتیون بالاتر از مقدار استاندارد است.

همچنین براساس پژوهشهای پژوهشکده اکولوژی خزر (کاسپیان) غلظت بالایی از سموم د.د.ت، لیندین، آلدرین، دیلدیرین و د.د.ای در ورودی رودخانه تجن در شهر ساری به این دریا گزارش شده است.

6 نارسایی تسهیلاتی بازار ملک / هراس بورس از صادرات/ چرا آگهی بانک ها در پایان سال افزایش داشته است؟

روزنامه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تجارت در صفحه نخست خود از تهدید ترامپ با تیتر تحریم از سر دیوانگی گفته و همچنین به فرار پتروشیمی ها از شفافیت، سیف: تصمیمات ترامپ در رشد اقتصاد تاثیری ندارد، 10 رقم افتخارآمیز برای فرانسه، بازار مکاره پایان نامه نویسی، ریشه ریزش نماد بانک ها در بورس سخن گفته و درباره هراس بورس از صادرات با یک کارشناس بازار بورس گفتگویی گرفته است و نوشته:

عظیم ثابت سرپرست بازارگردانی تأمین سرمایه آرمان در خصوص اتفاقات رخ داده در آخرین روز کاری هفته گذشته بورس، و ریزش شاخص کل با بازگشایی نماد بانک تجارت پس از شش ماه، اظهار داشت: در ادامه مشکلاتی که بانک‌ها بعد از بازگشایی بدترِ بانک ملت صورت گرفت، به نظرم روز چهارشنبه، مقداری سرمایه‌گذاران آن استرسی که در موقع بازگشایی نماد بانک ملت و ریزش 40 درصدی آن داشتند، مقدار کمتری استرس در بازگشایی نماد بانک تجارت شاهد بودیم.

وی ادامه داد: یکی از دلایل آن به این امر بازمی‌گردد که مقداری از تنش اولیه بازگشایی نماد بانک‌هاکاسته شده است، به علاوه اینکه قیمت هر سهم بانک تجارت در زمان توقف حول و حوش 100 تومان بود، بنابراین ریزش آن یک اتفاق طبیعی بود چراکه وقتی قیمت یک سهم به زیر قیمت اسمی‌می‌آید، مقداری چسبندگی وجود دارد؛ علاوه بر اینکه از این نماد نسبت به بانک ملت حمایت‌های بهتری شد، به علاوه از لحاظ ریزش شاخص هم مثل بانک ملت نبود و حدود 370 واحد سقوط داشت.

سرپرست بازارگردانی تأمین سرمایه آرمان افزود: این امر به چند عامل بازمی‌گشت، یکی اینکه آن استرسی که گفتم کاهش پیدا کرده بود، یکی اینکه قیمت سهم زیر قیمت اسمی‌بسته شده بود و زیر قیمت اسمی‌مقداری چسبندگی دارد و موجب می‌شود که خیلی قیمت پایین نیاید، تاکنون فکر نمی‌کنم بانک تجارت چنین قیمت‌هایی را تجربه کرده باشد، و یک علت دیگر هم اینکه شاید حمایت بهتری از این نماد با توجه به ترکیب سهامداری بانک تجارت نسبت به بانک ملت دیدیم، اینها باعث شدند که خیلی ریزش نداشتیم.

6 نارسایی تسهیلاتی بازار ملک / هراس بورس از صادرات/ چرا آگهی بانک ها در پایان سال افزایش داشته است؟

روزنامه جوان در صفحه اقتصادی خود از غول بچه بودن پتروشیمی ایران، دیگر نیازی به گاز ترکمنستان نداریم، گرد و خاک سفته بازان در بورس، دستور العمل و جزئیات پرداخت تسهیلات 40 میلیونی مسکن مهر، درخواست افزایش تعرفه واردات کاغذ مسکوت ماند گفته و درباره امتیاز دهی بانک ها به بدهکاران برای بازپس گیری منابع به باد داده شده می پردازد:

6 نارسایی تسهیلاتی بازار ملک / هراس بورس از صادرات/ چرا آگهی بانک ها در پایان سال افزایش داشته است؟

6 نارسایی تسهیلاتی بازار ملک / هراس بورس از صادرات/ چرا آگهی بانک ها در پایان سال افزایش داشته است؟

صفحات اقتصادی روزنامه اطلاعات نیز به کلید خصوصی سازی واقعی، کاهش معاملات اوراق تسهیلات مسکن، باجه های جدید ارانه خدمات سهامداری، ظرفیت های رونق بازار سرمایه، بازار سرمایه در انتظار یک اتفاق بزرگ، درس هایی از حادثه پلاسکو و کشاورزی ارگانیک پرداخته است.

6 نارسایی تسهیلاتی بازار ملک / هراس بورس از صادرات/ چرا آگهی بانک ها در پایان سال افزایش داشته است؟

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار