اصفهان؛

تربیت حدود 8 هزار ماما در سراسر کشور

رییس انجمن مامایی ایران از آماده کردن تربیت حدود 8 هزار ماما در سراسر کشور با گذراندن دوره های تکمیلی برای کمک به اجرای طرح تحول سلامت خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،ناهید خداکرمی،  امروز در حاشیه برگزاری کارگاه کشوری توسعه علوم مامایی و باروری در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در گفتگو با خبرنگاران گفت:مامایی از معدود رشته‌های بسیار مفید برای پیشبرد اهداف کلی خانواده و رشد جمعیت کشور و درواقع بازوی توانمند اجرایی دولت است.

وی،مامایی را حرفه گسترده خاصی دانست و گفت: این رشته شامل دوره نوجوانی دختران جامعه، پیش از ازدواج، هنگام بارداری و مراقبتهای پیش از زایمان و پس از زایمان می شود.

به‌گفته‌وی، خانواده و رشد جمعیت مامایی در برنامه‌ریزی‌های کلی با توجه به سیاستهای بالادستی نظام سلامت در کشور در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است.

رییس انجمن مامایی ایران تاکیدکرد: تغییر ساختار خانواده‌ها، شیوه باروری، افزایش سن ازدواج که موجب بالا رفتن سن بچه‌دار شدن می شود نیاز روزافزون جهان به خدمات مامایی در بیمارستان‌ها است.

*انجام 70 درصد از زایمان های طبیعی توسط ماماها

خداکرمی،با اشاره‌به اینکه تاکنون 70 درصد از زایمان های طبیعی در سال‌جاری توسط ماماها در بیمارستان‌های کشور انجام شده است افزود:ماماها تاکنون هیچ حق تعرفه زایمان طبیعی دریافت نکردند و حق‌الزحمه‌ای که برای زایمان‌های طبیعی باید ماماها دریافت کنند به متخصصان و بیمارستان پرداخت می شود.

وی، عوارض کوتاه مدت و بلند مدت عمل سزارین براساس تحقیقات انجام‌شده را یادآورشد و گفت:شیوه تولد با سابقه باروری مادر ارتباط دارد بطوریکه در نوزادان سزارینی بیماری‌های دیابت، آسم، آلرژی،چاقی، پیش فعالی، اوتیسم و کم‌خونی مشاهده شده است.

*وقوع 60 درصدی مرگ مادران هنگام سزارین

به‌گفته‌وی، حدود 60 درصد از مرگ مادران هنگام زایمان‌های سزارین رخ‌می‌دهد.

رییس انجمن مامایی ایران،با اشاره به‌اینکه بیش از 80 درصد از زایمان‌های سزارین در بیمارستان‌های خصوصی کشور انجام می شود افزود: میزان کم پرداختی به ماماها باعث کاهش انگیزه آنان برای اجرای این زایمان شده است.

خداکرمی،در پایان افزود:73 درصد از زایمان‌های طبیعی سال گذشته توسط ماماها انجام شده است.

شایان ذکراست:کارگروه توسعه علوم مامایی و باروری دانشگاه های علوم پزشکی به 10 منطقه آمایشی در کشور تقسیم شده که چهارمین نشست کارگروه توسعه علوم مامایی و باروری منطقه هفت استان کشور شامل استان‌های اصفهان، شهرکرد و یزد با حضور ماماها و کارشناسان مامایی این استانها در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار