ایران ۶۳۰ بورسیه تحصیلی به افغانستان اعطا می‌کند

مقامات وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران از اعطای ۶۳۰ بورس تحصیلی به کادرهای علمی، دولتی و دانشجویان افغانستانی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا خبر دادند.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، «دکتر ریاضی» رئیس شورای بورسیه وزارت علوم ایران از اهدای 230 بورسیه تحصیلی برای کادرهای علمی دانشگاه‌های افغانستان خبر داد.

به گفته  ریاضی همچنان 400 بورسیه تحصیلی به دانشجویان افغانستانی خارج از کادر دولتی این کشور، از طریق آزمون انتخابی در مقاطع مختلف تحصیلی اختصاص داده شده است.

رئیس شورای بورسیه تحصیلی وزارت علوم ایران که برای اجرایی شدن تفاهمنامه میان وزارت علوم ایران و وزارت تحصیلات عالی افغانستان به کابل سفر کرده است، گفت: بیشتر بورس‌های تحصیلی در مقاطع  کارشناسی ارشد و دکترا است.

 

گفتنی است بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که حدود پنج سال قبل میان وزارت علوم ایران و وزارت تحصیلات عالی افغانستان به امضا رسید، قرار شد تا به تعداد 500 بورسیه تحصیلی به دانشجویان افغانستانی در مقاطع تحصیلی فوق لیسانس و دکترا اختصاص یابد. 

کمک به برگزاری آزمون‌ها از طریق سازمان سنجش و آموزش کشور ایران، اهدای کتاب‌های علمی و کمک به تدوین برخی از سر فصل کتاب‌های درسی دانشگاه‌ها از دیگر بندهای این تفاهم نامه به شمار است.

در مقطع کارشناسی ارشد سن دانشجو حداکثر 25 سال و میانگین نمراتش باید حداقل 75 باشد. همچنین در مقطع کارشناسی ارشد به دکترا هم سن دانشجو حداکثر 30 سال و معدلش بالاتر از 80 باشد.

 

به گفته ریاضی در طول این مدت، یک بار هیئت ایرانی در سطح معاون وزیر به افغانستان سفر کرده و در ارتباط به اجرایی شدن موافقنامه صحبت‌هایی با هیئت افغانستانی داشته‌اند که پیش بینی شد که یک گروه برای اجرایی شدن مواد این تفاهم نامه تشکیل شود.

 

وی افزود: سال گذشته، در سفری که وزیر تحصیلات عالی افغانستان در رأس هیئتی به تهران داشتند، در دیدار با وزیر علوم ایران گفت‌وگوهایی در این زمینه انجام دادند.

همچنین در ماه ثور (اردیبهشت) امسال « بری صدیقی» معاون وزارت تحصیلات عالی افغانستان به تهران سفر کرده و با مقامات وزارت علوم ایران در ارتباط با مسائل اجرایی گفت‌وگو کردند..

در این سفر بین وزارت خانه 2 کشور متنی مبادله شد که بر اساس آن متن، قرار شد 100 بورسیه با معرفی دولت افغانستان به دانشجویان اعطا بکنیم و 400 بورس هم به شکل آزمون یا از طریق استفاده از برگزیدگان آزمون کنکور افغانستان یا با برگزاری آزمون از سوی جمهوری اسلامی ایران به دانشجویان افغانستانی اختصاص یابد.

 

به گفته ریاضی حدود 3 ماه قبل لیستی از اساتید و کادرهای علمی دانشگاهها و نهادهای دولتی از سوی وزارت علوم افغانستان برای اختصاص 100 بورسیه تحصیلی به تهران ارسال شد که بعد از بررسی، با توجه به سیاست حسن همجواری و علاقه مندی به رشد و توسعه علمی برادران ما در افغانستان، با بیش از 230 بورس برای کادرهای علمی دانشگاهها موافقت شد.

 

ریاضی در خصوص شرایط پذیرش دانشجو در ایران گفت: در مقطع  کارشناسی ارشد سن دانشجو حداکثر 25 سال و میانگین نمراتش باید حداقل 75  باشد. همچنین در مقطع کارشناسی ارشد به دکترا هم سن دانشجو حداکثر 30 سال و معدلش بالاتر از 80 باشد. 

 

به گفته وی، در مقطع لیسانس (کارشناسی)، ملاک آزمون سراسری کنکور افغانستان خواهد بود و ما بدون هیچ محدودیت،  صرفا افرادی که بالاترین نمره را داشته باشند، انتخاب خواهیم کرد.

 

به گفته‌ رئیس شورای بورسیه تحصیلی وزارت علوم ایران، دانشجویان افغانستانی در ایران، به 2 گروه تقسیم می شوند؛ یک گروه دانشجویانی که از طریق کنکور سراسری ایران ما وارد دانشگاهها می شوند که طبیعتا کسانی هستند که در ایران تحصیل کرده‌اند و با سیستم آموزشی ما کاملا آشنا می باشند و در یک فضای کاملا رقابتی مثل دانشجویان ایرانی در هر دانشگاه که انتخاب شوند، می‌توانند ادامه تحصیل بدهند که این فهرست بیش از 13 هزار دانشجوی افغانستانیی را تشکیل می دهد.

گروه دوم دانشجویانی هستند که در قالب بورس تحصیلی در ایران شاغل به تحصیل هستند که بیش از یک هزار دانشجو که عمدتا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می‌باشند.

 

ریاضی تأکید کرد، بورسیه تحصیلی عملا در مقطع کارشناسی(لیسانس) محدود بوده و سیاست ما در اعطای بورس، در مقاطع تحصیلات تکمیلی است.

 

این مقام وزارت علوم ایران درباره ارایه خدمات به دانشجویان افغانستانی در ایران گفت: دانشجویایی که از طریق کنکور ایران وارد دانشگاه ها می شوند، همانند دانشجویان ایرانی از خدمات یارانه‌ای غذایی و در صورت وجود خوابگاه از آن نیز استفاده کنند. از این دانشجویان کم ترین رقم هزینه، معادل 80 درصد هزینه تحصیلی شبانه دریافت می شود.

اما دانشجویان بورسیه بر علاوه برخوردار شدن از خدماتی که ذکر شد، هزینه تحصیلشان نیز رایگان است. همچنین دانشجویان بورسیه از خدمات بیمه استفاده می کنند.

 

ریاضی در خصوص نوع بورسیه اختصاص یافته به دانشجویان افغانستانی گفت: توافق ما با دولت افغانستان، اعطای بورس الف است. ما فقط 2 نوع بورس الف و ب داریم. در بورس الف؛ تمام خدمات رایگان اعلام کرده است. اما در بورس ب؛ هزینه تحصیل دریافت نمی شود که رقم اصلی هزینه را تشکیل می دهد و هزینه سایر خدمات بر عهده خود دانشجویان است. 

 

ریاضی افزود: مکانیزم واجد شرایطی در بورس تحصیلی، آیین نامه وزارت علوم ایران است که مطابق آن دانشجویان غیر ایرانی از کشورهای مختلف هم می توانند به صورت انفرادی و هم به صورت معرفی از سوی دولت ها درخواست بورسیه کنند و یا اینکه در قالب نهادهایی که در درون ساختار دولتی حکومتی وجود دارد معرفی می شوند و اگر شرایط علمی شان برای اعطای بورس احراز شود، پذیرفته خواهند شد.

 

رئیس شورای بورسیه تحصیلی وزارت علوم ایران در خصوص نحوه پذیرش در دانشگاه‌های جامعة المصطفی العالمیه، دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشگاه رضوی گفت: پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌ها مستقل از وزارت علوم ایران است.

اما دانشجویانی که در این دانشگاهها پذیرفته شده اند و تمایل داشته باشند در رشته هایی خارج از رشته های موجود در این دانشگاهها تحصیل کنند، بعد از بررسی نمرات تحصیلی و مدارک دانشجو که توسط وزارت تحصیلات افغانستان تایید شده و سفارت ایران نیز صحت مدارکش را تایید کرده باشد، اگر مقررات اجازه بدهد، با بورسشان موافقت خواهیم کرد.

 

ریاضی گفت: ما طرحی را در دست داریم که دانشجویان مستعد افغانستانی که خارج از ساختار دولتی تمایل به ادامه تحصیل در ایران داشته باشند، این امکان را فراهم کنیم که با پرداخت هزینه هایی در حد دانشگاه های خصوصی افغانستان در مقاطع تکمیلی، به تحصیل بپردازند.

 

به گفته این مقام وزارت علوم ایران، بیشترین تقاضاها در خصوص ادامه تحصیل در ایران در رشته‌های علوم انسانی می باشد، لذا به علت تقاضای گسترده در برخی از رشته ها از جمله حقوق و علوم سیاسی محدودیت هایی را برای داوطلبان افغانی مطرح کرده ایم و علتش هم این است که تعداد دانشگاههایی که رشته حقوق یا علوم سیاسی دارند و جز دانشگاه‌های برتر ما هستند، محدود می‌باشند.

 

وی تصریح کرد: از حدود 129 دانشگاه دولتی  در ایران،  فقط 23 دانشگاه صلاحیت پذیرش دانشجویان خارجی را دارند و این همان دانشگاه هایی هستند که بالاترین امتیاز را داشته و شرایطشان از هر لحاظ چه از نظر امکانات علمی، سخت افزارها و بالا بودن سطح علمی اساتید، مناسب می باشند.

 

وی افزود: با تلاش وزارت علوم در سال جاری، علاوه بر رشته های علوم انسانی، توانستیم رشته های مهندسی، کشاورزی و رشته هنر را در بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان افغانستانی لحاظ کنیم.  

 

آوا به نقل از ریاضی نوشت: هم اکنون فقط در حوزه وزارت علوم ایران، 21 هزار دانشجوی غیر ایرانی از حدود 45 کشور جهان شامل کشورهای اسلامی، اروپایی، کانادا، استرالیا، چین، ژاپن و هند مشغول به تحصیل می باشند که علاوه بر رشته های علوم انسانی، در رشته های زبان و ادبیات فارسی، هنر، تاریخ، معماری اسلامی، ایران شناسی در حال تحصیل هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۲
در انتظار بررسی: ۰
Afghanistan
سید موسی نیازی
۰۹:۳۶ ۲۵ دی ۱۳۹۸
سلام و درود!
یک اقدام خیلی عالی است امیدواریم که این پروژه عام المنفعه به خاطر رشد جوانان ما یک اقدام خوب باشد
Pakistan
فیض الله
۰۴:۵۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۸
سلام خدمت شما
بنده میخواهم به رشته کمپیوتر ساینس درس بخوانم چه ثبت نام کنم
Afghanistan
نصرالله عباسی
۱۹:۴۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
سلام خدمت شما
بنده میخواهم کارشناسی ارشد را در رشته روابط بین الملل بخوانم لطفا راهنمایی کنید.
Afghanistan
حسیب الله
۲۲:۰۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
سلام من میخواهم در این پروسه ثبت نام کنم ونمرات سه ساله هم%94است چگونه میتونم را بیابم
Afghanistan
Hasibullah
۲۰:۲۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
سلام میخواهم در بورسیه ثبت نام کنم
Afghanistan
آیت الله
۲۳:۲۸ ۰۳ آذر ۱۳۹۷
سلام من میخواهم درسال ۱۳۹۸ انشا الله درس بخوانم چگونه ازطریق آنلاین ثبت نام کنم وفعلا درافغانستان هستم.
Afghanistan
ناشناس
۱۸:۲۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
من علاقه تحصیل در بخش کشاورزی در کشور دوست و بسیار مهربان ایران را دارم اما سن من 38 است و استاد در یکی از انستیتوت های کشاورزی در افغانستان هستم چگونه واز کدام طریق میتانم به تحصیلم در ایران عزیز ادامه بتمو با عرض حرمت
Afghanistan
صمیم احمد شیرزاد
۰۹:۱۷ ۲۱ مهر ۱۳۹۷
سلام خدمت شما، میخواهم در بورس ثبت نام بکنم چگونه چون من در افغانستان زندگی میکنم از طریق وزارت تحصیلات عالی افغانستان چند که مراجع کردم نتوانستم موفق نشدم
Afghanistan
طارق
۱۶:۱۸ ۰۸ مهر ۱۳۹۷
باعرض سلام و احترامات حضور گرمتون، ببخشید مزاحمتون شدم، فعلا من در کشور افغانستان زندگی میکنم آیا میتوانم من هم در این پروسه شرکت کنم و اگر میتوانم چه جوری ثبت نام کنم.
Afghanistan
طارق
۱۶:۱۸ ۰۸ مهر ۱۳۹۷
باعرض سلام و احترامات حضور گرمتون، ببخشید مزاحمتون شدم، فعلا من در کشور افغانستان زندگی میکنم آیا میتوانم من هم در این پروسه شرکت کنم و اگر میتوانم چه جوری ثبت نام کنم.
Afghanistan
طارق
۱۶:۱۸ ۰۸ مهر ۱۳۹۷
باعرض سلام و احترامات حضور گرمتون، ببخشید مزاحمتون شدم، فعلا من در کشور افغانستان زندگی میکنم آیا میتوانم من هم در این پروسه شرکت کنم و اگر میتوانم چه جوری ثبت نام کنم.
Afghanistan
Masoodulrahman sharifi
۱۰:۱۰ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
شرعیات و حقوق و علوم سیاسی
Germany
لطیف محق هروی
۲۰:۴۵ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
باعرض سلام و احترامات حضور گرمتون، ببخشید مزاحمتون شدم، فعلا من در تهران زندگی میکنم آیا میتوانم من هم در این پروسه شرکت کنم و اگر میتوانم چه جوری ثبت نام کنم.
اگر به سوالم پاسخ دهید متشکر میشوم.
خدا نگهدار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۲ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
چرا کسی ج نمیده چطوری بورسیه شیم ؟؟
Mauritius
عزت الله
۱۶:۲۳ ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
سلام احترامات تقدیم است خدا کند صحت باشید من در بورسیه زبان انگلیسی ثبتنام کردم به وقتش شما خبر میگیرید یا ما خبر بگیریم؟
تشکر یک جهان سپاس
Pakistan
ادیب
۰۱:۴۷ ۲۴ تير ۱۳۹۷
سلام، من در بورسیه گیلان که برای سال 1397 تدارک دیده شده، ثبت و نام کردم و در اخیر یک کود برایم داد میشود بگویید این کود در چه موردی قابل استفاده است ؟ در ضمن برای گذاشتن دیپلوم برای مان صد kb تعیین کرده بود. از این که در افغانستان دیپلوم و جدول نمرات در برگه جدا گانه برای متقاضی داده میشه، بنده هم دیپلوم و هم جدول نمرات را در یک صفحه ورد جاگزین کرد سپس به جی پی چی تبدیل اش کردم به اندازه صد kb ارسال اش کردم! میشه بگید مشکل پیدا نمیشه بعدا ؟ ممنون
Germany
محمدهاشم مجددی
۱۰:۱۱ ۱۸ تير ۱۳۹۷
درطول عمرم به کشورایران عزیزسفرنکرده ام خیلی هاازکشورایران ومردم زبانشان خوشم میادوعلاقه خاص دارم به ان کشورمیخواهم به انجا بیام ایا میتوانم یاخیر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Afghanistan
صفی الله
۱۳:۳۷ ۱۶ تير ۱۳۹۷
من مقیم ایران ام آیا میتوانم درین بورس ثبت نام کنم
Afghanistan
Rahimullah. Hakimo
۱۷:۱۱ ۰۱ تير ۱۳۹۷
منم میخواهم
Afghanistan
hamidullah
۱۰:۳۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
بسیار خوب است برای هموطنان
Afghanistan
ناشناس
۱۵:۲۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
چگونه ثبت نام نمایم ؟ شرایط ثبت نام چگونه است؟
Afghanistan
ناشناس
۱۷:۲۴ ۲۶ فروردين ۱۳۹۷
نظریه ها در باره بورس خوب است
Afghanistan
شکریه
۱۹:۲۹ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
با عرض سلام در بخش لیسانس بخش پزشکی هم بورسیه ای وجود دارد با عرض تشکر
خدمتگار شما (شکریه مهرانی)
Afghanistan
Abid ahmadi
۲۱:۲۳ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
نظر خوبه هست بسيار يك كار مفيد براي هم وطنان ميباشد
Afghanistan
Abid ahmadi
۲۱:۲۳ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
نظر خوبه هست بسيار يك كار مفيد براي هم وطنان ميباشد
Afghanistan
Abid ahmadi
۲۱:۲۳ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
نظر خوبه هست بسيار يك كار مفيد براي هم وطنان ميباشد
Netherlands
علم خان
۲۱:۳۵ ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
با عرض سلام علم خان هستم باشنده شهر مزارشریف یکتن از ولایت افغانستان
چگونه میتوانم در این بورس تحصیلی ثبت نام کنم
Netherlands
علم خان
۲۱:۳۵ ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
با عرض سلام علم خان هستم باشنده شهر مزارشریف یکتن از ولایت افغانستان
چگونه میتوانم در این بورس تحصیلی ثبت نام کنم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
جمشید
۱۲:۳۷ ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
سلام جمشید هستم از افغانستان میخواستم بدونم چی موقع ثبت نام بورسیه های سال ۹۷ است
Afghanistan
حامد
۱۱:۰۲ ۲۰ اسفند ۱۳۹۶
سلام بنده تحصیلاتم از دانکشده اقتصاد ولایت هرات می باشد می خواهم به مقطع (کارشناسی ارشد) ثبت نام کنم. لطفا رهنماییم کنید.
Afghanistan
بهمن
۱۳:۳۵ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
سلام من مقیم افغانستانم و میخواهم کارشناسی ارشد را در دانشکده زبان و ادبیات فارسی در ایران تحصیل کنم با چه شرایط و چگونه ثبت نام کنم منتظر ایمیل تان هستم لطفا!
France
آرمان
۲۰:۴۳ ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
سلام من افغان هستم اما مقیم ایران هستم چطورميتوانم بورسیه شوم?
France
آرمان
۲۰:۴۳ ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
سلام من افغان هستم اما مقیم ایران هستم چطورميتوانم بورسیه شوم?
Afghanistan
امید الله
۱۵:۰۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۶
چگونه ثبت نام نماییم؟
Afghanistan
نورالدین
۱۰:۵۲ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
میخواهم در بورسیه کامیاب شوم
Afghanistan
جمعه خان
۰۹:۱۸ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
شرایط وطریقه ثبت نام کردن چطور است؟ لطف نموده مارا بیشتر آگاه بسازید
Afghanistan
سعدیه
۱۸:۴۹ ۱۳ دی ۱۳۹۶
باعرض سلام من بسیار بسیار زیاد علاقه مند ادامه تحصیلم در مقطع کارشناسی ارشددر کشور عزیزم ایران هستم چون من یک شیعه هستم ومیخواهم بر علاوه تحصیل معلومات دینی ومذهبی خودرا هم نیز تکمیل کنم که ،بنده شهروند افغانستان هستم ولی از اعطای بورسیه های ایران اصلا ٲگاهی پیدا نمیتوانم چون قبل از اینکه بورسیه به قشر متوسط جامعه برسد به وکلا و وزیران سهم میدهند پس از شما خواهش میکنم لطفا لطفا بورسیه ها را ٲنلاین اعلان کنید نه توسط مکتوب به دولت تا ما هم ٲگاهی پیدا کرده وبتوانیم ثبت نام کنیم امیدوارم ازشما جوابی به ایمل ٲدرس خود داشته باشم ممنون.
Afghanistan
مریم
۱۴:۰۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۶
در کجا ثبت نام کنیم
Afghanistan
اوستا نوری
۰۹:۴۸ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
از این که به ماستری علاقه دارم خواهان استم تا در این زمینه کمک گنید
با احترام : اوستا " نوری "
Afghanistan
فیصل
۱۴:۵۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۶
چی قسم ثبت نام میشه
Afghanistan
Masoodulrahman sharifi
۱۰:۱۶ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
حقوق وعلوم سیاسی
Afghanistan
Zainab
۰۱:۰۶ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
چگونه ،کجا میتوانم ثبت نام کنم؟
Afghanistan
ناشناس
۰۷:۵۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
دانشجویانی که سال96 دربورسیه ایران ثبت نام کردند کی به ایران برده می شوند افغانها
Afghanistan
ناشناس
۰۷:۵۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
دانشجویانی که سال96 دربورسیه ایران ثبت نام کردند کی به ایران برده می شوند افغانها
Afghanistan
ناشناس
۰۸:۳۸ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
چگونه ثبت نام نمایم ؟ شرایط ثبت نام چگونه است؟
Afghanistan
khushal
۱۰:۲۱ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
how can we apply for it . if you inform me .i tanks alot
Afghanistan
زرغونه
۰۹:۵۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۶
با عرض سلام خدمت دست اندر کاران بورسیه تحصیلی در ایران برای افغان ها
United States of America
محمدیعقوب میزایی
۲۲:۴۰ ۰۸ فروردين ۱۳۹۶
حمکاری وزارت علوم دولت جمهوری اسلامی ایران با افغانستان در این زمینه را واقعآ قابل ستایش وتقدیر میدانم به امید حمکاری های بیشتر شان
درزمینه هستیم که...
باابراز تشکر وقدردانی ازمقام محترم شما!
Afghanistan
احمد شاکر
۱۰:۵۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۵
نظریه ها در باره بورس خوب است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۲۴ دی ۱۳۹۵
من دانشجوی شریفم
Iran (Islamic Republic of)
رقیه
۲۳:۰۶ ۲۳ دی ۱۳۹۵
باسلام
شرایط وچگونگی ثبتنام ؟
باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
رقیه
۲۳:۰۳ ۲۳ دی ۱۳۹۵
باسلام چگونگی ثبتنام ؟
باتشکر
آخرین اخبار