تاکید بر ضرورت گسترش همکاری های استخباراتی افغانستان و قزاقستان برای مقابله با داعش

عبدلله در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای با نخست وزیر قزاقستان دیدار کرد و خواستار گسترش همکاری‌ها در بخش استخباراتی برای مقابله با داعش شد.

تاکید بر ضرورت گسترش همکاری های استخباراتی افغانستان و قزاقستان برای مقابله با داعشبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، عبدلله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای با نخست وزیر قزاقستان دیدار کرد و خواستار گسترش همکاری ها خصوصا در بخش استخباراتی برای مقابله با داعش شد.

ساگیان تاییف در این نشست با استقبال از رئیس اجرائیه کشور و تقدیر و تمجید از دستاوردهای سالیان اخیر در افغانستان روابط میان جمهوری قزاقستان و افغانستان را دوستانه و استوار توصیف کرد.

رئیس اجرائیه کشور ، جمهوری قزاقستان را از دوستان خوب افغانستان خواند و از همکاری‌های این کشور با افغانستان در عرصه‌های مختلف٬ به ويژه در بخش کمک‌های عاجل و اعطای بورسیه‌ به دانشجویان افغانستانی٬ سپاسگزاری کرد.

رئیس اجرائیه گفت : میان دو کشور بیش از ۴۰ توافقنامه به امضا رسیده است و کمیسیون بین‌الحکومتی برای عملی شدن این توافقنامه‌ها کار می‌کند.

عبدالله در ادامه ، دهشت افگنی را تهدید مشترک علیه منافع هردو کشور خواند و از تلاش‌های قزاقستان برای مبارزه با داعش و دیگر جریان‌های تروریستی استقبال نمود.

عبدالله همچنان از نهایی شدن موافقتنامه ایجاد مرکز حالت اضطرار و کاهش خطرات حوادث طبیعی میان دو کشور خبرداد.

داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه کشور در صحبت‌های خویش از امضای توافقنامه‌ای برای ترانزیت میان دو کشور خبرداد و بر تحکیم و گسترش همه جانبه روابط میان افغانستان و قزاقستان تاکید کرد.

نخست وزیر قزاقستان با استقبال از نظرات رئیس اجرائیه ، بر ادامه کار کمیته مشترک بین‌الحکومتی تاکید نمود و خواهان باز شدن شعبه اتاق‌های تجارت افغانستان در الماتی گردید.

نخست وزیر قزاقستان علاوه کرد : کشورش تعهدات خویش را در زمینه کمک‌های عاجل برای افغانستان عملی ساخته است.

ساگیان تاییف همچنان از حضور دانشجویان افغانستان و خدمت آنان برای کشورشان بعد از فراغت و برگشت به افغانستان اظهار خشنودی کرد و وعده سپرد که کشورش آماده است کمک‌های خویش را در این زمینه به افغانستان ادامه دهد.

تاییف همچنان علاوه کرد : کشورش خواهان تامین امنیت و ثبات در افغانستان است و به همین منظور نماینده کشورش در کنفرانس بروکسل برای افغانستان اشتراک نموده بود.

وی ابراز داشت : کشورش خواست‌های افغانستان در عرصه‌های مختلف را تحت مطالعه دارد و آماده است با این کشور در تمام بخش‌ها کمک و همکاری همه جانبه نماید.

نخست وزیر قزاقستان ، افزود: داعش تهدیدی برای منطقه و افغانستان است و باید تلاش صورت گیرد تا زمینه استقرار آنان در افغانستان و منطقه مساعد نگردد.

عبدالله اظهار داشت : نیروهای داعش در پاکستان مستقر بود و آنها را از آنجا به افغانستان منتقل کردند.حکومت افغانستان با این گروه تروریستی در چندین منطقه درگیر است و این گروه تاکنون تلفات زیادی رامتحمل گردیده است.

رئیس اجرائیه علاوه کرد: با این مشکل باید در سطح منطقه‌ای و جهانی برخورد شود و برای مقابله با این تهدید نیازمند افزایش همکاری‌های اطلاعاتی و استخباراتی هستیم.

این پیشنهاد رئيس اجرائیه کشور مورد استقبال نخست وزیر قزاقستان قرارگرفت و توافق به عمل آمد تا در عرصه تبادله معلومات و چگونگی مبارزه با افراط‌گرایی میان وزارت‌های امور دینی دو کشور نیز بحث و تبادل نظر صورت گیرد.

آوا نوشت: گفتنی است ، داکتر عبدالله در راس هیاتی بلند پایه جهت شرکت در اجلاس شانگهای وارد بیشکک پایتخت قرقیزستان شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار