معاون علمی دانشگاه استقلال کابل تشریح کرد

موانع دریافت بورسیه برای دانشجویان افغانستانی/نقش دانشجویان بورسیه شده در مدیریت افغانستان

معاون علمی و تدریسی دانشگاه استقلال در کابل درباره موانع موجود بر سر راه بورسیه دانشجویان افغانستان توضیحاتی را ارائه کرد.

موانع دریافت بورسیه برای دانشجویان افغانستانی/نقش دانشجویان بورسیه شده در مدیریت افغانستان
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، بررسی مراحل اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان افغانستانی خارج از کشور روز گذشته به همت کانون شرق نو در دانشگاه مفید استان قم برگزار شد. 

بر اساس این گزارش در این نشست که با استقبال خوبی از سوی دانشجویان مهاجر افغانستانی مواجه شد، اسدالله زائری معاون علمی و تدریسی دانشگاه استقلال در کابل و غلام سخی‌احسانی استاد دانشگاه استقلال به بررسی فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی دانشجویان مهاجر در مسیر بورس تحصیلی پرداختند.

ابتدا استاد زائری با اشاره به تاریخچه روند اعطای بورس تحصیلی در افغانستان توضیح داد: طرح بورسیه تحصیلی اولین بار در زمان حکومت شاه امان الله خان (1919) مطرح شد که با هدف تامین نیروی انسانی متخصص در زمینه های مختلف صورت گرفت که تا کنون نیز ادامه پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نیز کشورهای متعددی با هدف فراهم ساختن زمينه نفوذ هر چه بیشتر در افغانستان سالانه تعداد قابل توجهی بورسیه رایگان تحصیلی را به دانشجویان افغانستانی اختصاص می‌دهند.

این استاد دانشگاه استقلال کابل تصریح کرد: در سالیان گذشته این دانشجویان بورسیه شده تاثیرات قابل توجهی در بخش دولتی و مدیریتی افغانستان داشته‌اند به گونه‌ای که همین دانشجویان بورسیه شده در دانشگاه‌های اتحاد جماهیر شوروی بودند که انقلاب 7 ثور را رقم زدند.

زائری در ادامه با بیان این موضوع که کشورهای اعطا کننده بورسیه را به دو دسته منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای می‌توان دسته بندی کرد توضیح داد: کشورهایی چون پاکستان با 3000 بورس، قزاقستان با 1000 بورسیه تحصیلی، هندوستان، ایران، عربستان سعودی هر کدام با اختصاص 500 بورسیه تحصیلی را می‌توان در جرگه کشورهای منطقه‌ای اعطای بورسیه رایگان تحصیلی به کشور جمهوری اسلامی افغانستان طبقه بندی کرد که در صد بالایی از اين تعداد از طریق مجاری دولتی اعم از کنکور و فراخوان‌های دانشگاهی به دانشجویان اختصاص می‌يابد و در صد کمی نیز از طریق چهره‌های سیاسی و حزبی به دست متقاضیان می‌رسد.

وی در پايان شرط دستیابی به این بورسیه‌ها را حضور در داخل افغانستان و تسلط کامل به زبان انگلیسی اعلام کرد و گفت: متقاضیان بورسیه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های خارجی در افغانستان عموماً با مشکلاتی چون فساد اداری، عدم تسلط به زبان انگلیسی مواجه هستند که چالش اصلی این دوستان در دستیابی به این بورسیه‌ها می‌باشد.


انتهاي پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار