اصفهان؛

به ساخت فیلم در مورد زاینده‌رود علاقه‌ دارم

کارگردان سینما و تلویزیون با بیان این که کمتر از 100 میلیارد تومان در سینمای ایران پول وجود دارد گفت: این مبلغ کمتر از آنی است که بخواهد برایش مافیا شکل بگیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمدحسین لطیفی امروز در نشست خبری نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند زنده رود اظهار کرد: جای خوشحالی دارد حضور در کنار مستندساز خوش ذوق جوان، فیلم‌ها را ندیده‌ام اما هیأت انتخاب نوید کارهای خوبی را داده‌اند.

وی با اشاره به داوری نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند زنده رود، افزود: بخشی از داوری به سلیقه بر می‌گردد اما امیدواریم بدون در نظر گرفتن سلیقه‌هایمان داوری کنیم و در سال‌های آینده هدفمندتر در بخش‌های مختلف ادامه پیدا کند.

داور نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند زنده رود ماندگاری چنین جشنواره‌هایی را تمرکز بیشتر در بخش ملی دانست و بیان کرد: اصفهان در اجرا و برگزاری جشنواره‌های مختلف پیش‌قدم بوده که نشان از وجود یک نیاز است.

وی با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه فرهنگ به ویژه سینما تصریح کرد: زمانی که انتخابات انجام می‌شود تا چند ماه همه تغییر می‌کنند و پس از سر کار آمدن آدم‌های جدید همه چیز را به گردن قبلی‌ها می‌اندازند و تا بخواهند برنامه‌ریزی یا کاری انجام دهند، تغییر می‌کنند.

لطیفی با تمجید از ورود بخش خصوصی به عرصه سینما ادامه داد: از آنجایی که در این جشنواره حمایت بخش خصوصی وجود دارد و با طرح چشم انداز بلند مدت امیدواری بیشتری به ادامه کار هست

این کارگردان سینما و تلویزیون با بیان این که بودجه فرهنگ نسبت به دیگر ارگان‌ها خیلی کم‌تر است نسبت به ادعای حضور مافیا در سینما واکنش نشان داد و اذعان داشت: مافیا در جایی شکل می‌گیرد که سود بالا و پول زیادی در آن باشد.

وی اضافه کرد: در سینمای ایران سالانه به صورت میانگین 100 فیلم سینمایی تولید می‌شود که به غیر از فیلم‌هایی که بودجه مشخصی دارند، 80 فیلم داریم که به صورت متوسط 1 میلیارد تومان هزینه ساخت هر کدام است که بودجه آن در سال به 100 میلیارد تومان می‌رسد.

لطیفی با بیان اینکه 45 درصد از این رقم به جیب سینما داران می‌رود، اظهار داشت: رقم باقی مانده در مقابل پولی که در حوزه‌های دیگر اقتصاد وجود دارد اصلاً قابل مقایسه نیست و با این مبالغ چه مافیایی می‌تواند وجود داشته باشد؟ این مبلغ کمتر از آنی است که بخواهد برایش مافیا شکل بگیرد.

وی با بیان این که بخش خصوصی با حضور آگاهانه‌اش کمک کننده سینماست ابراز کرد: تنها فیلم دولتی که ساخته‌ام روز سوم بود و مابقی فیلم‌ها سرمایه‌گذار خصوصی داشت؛ ساخت فیلم پیش زمینه‌هایی دارد که در حال حاضر امیدی به بخش دولتی نیست.

داور نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند زنده رود افزود: سقف بودجه‌ای که موسسه فارابی برای یک فیلم می‌دهد 100 میلیون تومان است که با آن هزینه‌های جزئی یک فیلم هم پرداخت نمی‌شود.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند زنده رود در استان و شهر اصفهان گفت: در اصفهان سرمایه و انسان‌های سرمایه‌گذار کم نداریم؛ این رفت‌وآمدها هم می‌تواند کمک کند تا حوزه سینما و فیلم‌سازی در اصفهان تقویت شود.

لطیفی با بیان این که علاقه‌مند به ساخت فیلم در خصوص زاینده‌رود هستم عنوان کرد: خوش‌ترین خبری که در یک سال گذشته شنیدم جاری شدن آب در زاینده‌رود است؛ زاینده‌رود فقط یک رودخانه نبوده و در طول تاریخ فرهنگ ساخته است، هر ترک بر کف زاینده‌رود یک ترک روی صورت هر ایرانی است.

وی اضافه کرد: اصفهان بیشترین شهید را داده و این یعنی یک اصفهانی بیشتر از همه خودش را ایرانی می‌داند؛ تا گفته می‌شود اصفهان، کلمه فرهنگ هم به دنبالش می‌آید و در تمام دنیا اسم ایران که می‌آید اصفهان را بیشتر از تهران می‌شناسند.

داور نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند زنده رود یکی از دلایل سفرش به اصفهان در کنار داوری جشنواره را ساخت محصول مشترکی با چین اعلام کرد و گفت: مسؤولان استانی می‌توانند با فراهم کردن امکانات حتی به صورت غیرمادی مانند در اختیار قرار دادن هتل جاذبه کار در اصفهان را ایجاد کنند.

خشایار محمودآبادی یکی دیگر از داوران جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند زنده رود اظهار کرد: در بخش بین‌الملل فیلم‌هایی که از دو جشنواره خارجی گرفتیم در حال زیرنویسی است و به صورت جانبی اکران می‌شود.

محمودآبادی ادامه داد: بخش بین‌الملل جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند زنده رود از ایرلند و لبنان با حدود 25 فیلم به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود.

در ادامه نشست خبری، نرگس صابری دبیر اجرایی جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند زنده رود گفت: 400 فیلم به دبیرخانه ارسال شده و مورد بازبینی قرار گرفته است؛ در این جشنواره محصولاتی از ابراهیمی حاتمی کیا تا کم تجربه‌ها حضور خواهد داشت.

وی افزود: بخش ویژه با موضوع شعار سال دارای 10 فیلم و بخش مهاجرت که یا کارگردان مهاجر ساختند یا با موضوع مهاجرت ساخته شده 5 فیلم به رقابت می‌پردازند.

صابری با اشاره به تقویم برگزاری جشنواره عنوان کرد: 27 دی ماه افتتاحیه به صورت نمادین در گلستان شهدا برگزار می‌شود، 28 و 29 دی ماه هم اکران فیلم‌ها را در تالار فرشچیان خواهیم داشت و همزمان با اکران کارگاه‌های تخصصی برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند زنده رود در پایان خاطر نشان کرد: اختتامیه جشنواره عصر روز 30 دی ماه در اتاق بازرگانی خواهد بود که از نفرات برتر تقدیر به عمل می‌آید.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.