بیرجند؛

حریم کاروانسرای اصفاک مصوب شد

حریم کاروانسرای اصفاک،واقع در روستای اصفاک از توابع شهرستان بشرویه،مصوب شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بیرجند ؛ کارشناس حریم اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: حریم،محدوده ای است که بر اساس ضوابط قانونی برای حفظ اثر تاریخی یا طبیعی تعیین و باعث حفظ موجودیت اثر و یکپارچگی آن می شود.

جمشیدی با بیان اینکه این كاروانسرا‌ از نوع‌ كاروانسراهاي‌ دو ايوانه‌ به شمار می رود‌،افزود: گنبد آجري زيبایی بر بالای هشتی مقابل‌ درب‌ ورودی آن‌ قرار دارد كه‌ به‌ نمای حياط‌، ايوان‌ها و ورودي‌، عظمت‌ و اقتدار بخشيده‌ است.

وی گفت: در طرفين‌ در ورودی تختگاه هايی قرار دارد و بر بالای درب‌ ورودی فضای پشت‌ بام‌ سه‌ پنجره‌ با طاق گهواره‌ای قرار دارد كه‌ به‌ اطراف‌ اشراف‌ داشته و مخصوص‌ كاروانسالار بوده است‌.

کارشناس حریم اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه قدمت این بنا به دوره قاجار می رسد،افزود: با توجه به ارزشمند بودن بافت روستا و بافت پیرامون کاروانسرای اصفاک، ضرورت حفظ آن،جهت هویت بخشیدن به اثر تاریخی و کارکردآن در بافت احساس شده و نگهداری و عدم دخل و تصرف در روستا ، در حریم مذکور مورد توجه بوده است.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار