بیرجند؛

سرایان شهر آب انبارهای کهن+تصاویر

سرایان شهر آب انبارهای کهن، 14 آب انبار ثبت آثار ملی دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بیرجند ؛ مسئول نمایندگی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری سرایان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سرایان از لحاظ تاریخی بسیار غنی است و وجود آب انبارهای متعدد و فعال،این شهر را به شهر آب انبارها معروف کرده است.

عرب افزود: اکثر آب انبار های شهرستان به دوران صفوی تعلق دارند و مهمترین عناصر معماری آن ها ،سردر ورودی،پلكان،پاشیر و مخزن است.

وی گفت: تاکنون در سرایان،از مجموع 250 اثر شناسایی شده ، 45 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که 14 مورد آنها آب انبارهای تاریخی بوده اند که مورد آنها فعال هستند.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری سرایان با بیان اینکه عمده این آب انبارهای تاریخی نیاز ضروری به مرمت دارند،افزود: به دلیل کمبود اعتبارات مرمت همه این آثار امکان پذیر نبوده و نیاز به اختصاص اعتبارات بیشتری از محل منابع استانی و ملی به میراث فرهنگی است.

عرب گفت: آب انبارهای کمال و محمد باقران آیسک ، فاضل خانی و احمد آقا در سه قلعه و آب انبارهای بی بی حسین خان و نخعی در روستای بسطاق و آب انبار دوحصاران،جزء اصلی ترین آب انبارهای شهرستان است که نیاز به مرمت دارند.


سرایان شهر آب انبارهای کهن+تصاویر


سرایان شهر آب انبارهای کهن+تصاویر


سرایان شهر آب انبارهای کهن+تصاویر

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.