الجزیره گزارش داد:

آشتی مسکو-آنکارا با دست‌های میلیاردی

بسیاری از کارشناسان مسائل اقتصادی، تجار و بازرگانان، آینده روابط ترکیه و روسیه را مثبت تلقی کرده‌اند.

آشتی مسکو- آنکارا با دست‌های میلیاردیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره در مطلبی نوشت: ترکیه با سرنگونی جنگنده روسیه در نوامبر سال گذشته نه‌تنها ضربات جبران‌ناپذیری به روابط تجاری خود و روسیه وارد کرد بلکه مجبور به تحمل تحریم‌های گسترده روسیه نیز شد.

با این حال، به نظر می‌رسد دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه زمینه را برای احیای روابط تجاری دو کشور آماده کرده است؛ رویه‌ای که هر دو کشور برای رهایی از چالش‌های اقتصادی و رکود از آن استقبال کرده‌اند. روسیه تمامی تحریم‌ها علیه گردشگری ترکیه، ساخت‌وساز، و صادرات صنایع غذایی را لغو کرده و به‌تدریج از فاز تحریم خارج می‌کند.

لغو تحریم‌های گردشگری روسیه علیه ترکیه می‌تواند بخشی از سقوط 41 درصدی صنعت گردشگری این کشور را جبران کند. اطمینان به سرمایه‌گذاری خارجی پس از کودتای نافرجام و طرح لایحه ایجاد صندوق ثروت ملی مشکل اقتصاد ترکیه را نجات می‌دهد.

در این میان بسیاری از کارشناسان مسائل اقتصادی، تجار و بازرگانان، آینده این روابط را مثبت تلقی کرده‌اند.

اِبرو اوزدمیر، مدیرعامل شرکت لیماک درباره ازسرگیری روابط اقتصادی ترکیه و روسیه می‌گوید: سال گذشته ترکیه بدترین رکورد در سرمایه‌گذاری خارجی را تجربه کرد. به نظر می‌رسد با ازسرگیری روابط با روسیه حجم سرمایه‌گذاری خارجی در ترکیه از 16 میلیارد دلار فراتر رود.

بولنت گولتَکین، استاد اقتصاد دانشگاه پنسیلوانیا نیز بر این باور است که ترکیه و روسیه دو کشور کامل‌کننده یکدیگر هستند. روس‌ها به تولیدات، سواحل و آب‌وهوای گرم ترکیه نیاز دارند و نیاز مبرم ترکیه به گاز روسیه را نباید ازنظر دور نگه داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
به ترکیه دل نبندید چون این اردوغان کاملا سیاس و حیله گر است از اجلاس داووس و رفتارش با شیمون پرز یادتان نرود ، اون موقع هم همه میگفتن ترکیه اومد تو جبهه ما اما بعدا بدترین ضربات رو به جبهه مقاومت وارد کرد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۷ ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
اردوغان به زانودرآمد

تهدیدات جدی روسیه برای خونخواهی ازخلبان ساقط شده خود ترکیه رابه زانودرآورد

رسمآ اردوغان گفت غلط کردم جبران میکنم

روسیه هم الکی دست آشتی نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
ببینید آشتی خوبه جنگ و دعوا خوب نیست به جز عربستان که حاجیامونو کشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
اسراييل بايد از بين برود
آخرین اخبار