معضلات دستگاه دیپلماسی ترکیه پس از کودتای نافرجام؛

ترکیه درصدد بازگرداندنِ دیپلمات‌های فراری

وزیر خارجه ترکیه گفته است 32 نفر از 208 دیپلمات فراخوانده شده بوسیله دولت پس از کودتای نافرجام هنوز به این کشور بازنگشته‌اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی؛ "مولود چاووش‌ اوغلو،" وزیر امور خارجۀ ترکیه، گفته است 32 تن از 208 دیپلمات فراخوانده شده بوسیله دولت پس از کودتای نافرجام هنوز به این کشور بازنگشته و متواری شده‌اند.

وی جمعه در یک نشست خبری افزود آنکارا اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد آن‌ها به کشورهای مختلفی گریخته‌اند.

دولت آنکارا پس از کودتای نافرجام موج گسترده‌ای از بازداشت‌ها را آغاز کرد. دولت صدها هزار نفر از نیروهای نظامی، پلیس، قضات، اساتید دانشگاه و معلمین و کارمندان دولت را بازداشت و تعلیق کرده و یا تحت پیگرد قرار داده است.

چاووش‌ اوغلو افزود: «ما با کشورهایی که این دیپلمات‌ها به آنها پناه برده‌اند در تماس هستیم و برای استرداد آن‌ها تلاش می‌کنیم.»

در همین راستا در تاریخ 5 مرداد نیز دو ژنرال ارتش ترکیه که در افغانستان خدمت می‌کردند در شهر دبی در امارات متحدۀ عربی بازداشت شدند.

دریافت نشانه‌های مثبت از استرداد گولن

وی در این نشست خبری گفت «نشانه‌های مثبتی» دربارۀ درخواست آنکارا از آمریکا مبنی بر استرداد فتح‌الله گولن، شخصیت مخالف دولت ترکیه، دریافت کرده است.

آنکارا فتح الله گولن را که در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیای آمریکا به سر می‌برد، عامل کودتای نافرجام در ترکیه در تاریخ می‌داند؛ کودتایی که موجب تیره شدن روابط ترکیه با آمریکا و اتحادیه اروپا شده است.

واشینگتن تاکنون از استرداد گولن به ترکیه خودداری کرده و گفته برای این کار نیازمند دریافت مدارکی دالّ بر دست داشتن وی در کودتای نافرجام در ترکیه است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار