تایمز لایو: کودتای 15 ژوئیه؛ بزرگترین پاکسازی سیاسی در تاریخ معاصر ترکیه

کودتای 15 ژوئیه در ترکیه عرصه جدیدی از سیاست‌ خارجی را پیش روی این کشور قرار داده است.

کودتا، بزرگ‌ترین پاک‌سازی سیاسی در تاریخ معاصر ترکیهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی تایمز لایو در مطلبی نوشت: کودتای 15 ژوئیه در ترکیه عرصه جدیدی از سیاست‌های خارجی را پیش روی این کشور قرار داده است که برخی از کارشناسان از این رویداد با عنوان بزرگترین پاکسازی سیاسی تاریخ معاصر ترکیه یاد می‌کنند.

در ماه‌های گذشته ترکیه شاهد حوادث تروریستی متعددی بود به‌گونه‌ای که امنیت داخلی این کشور را تحت تأثیر قرار داد و درنهایت با وقوع کودتا، بخش زیادی از این حوادث فروکش کرد.

از سوی دیگر، شکست کودتای نظامی در ترکیه و همراهی مردم با دولت و آویزان کردن پرچم قرمز این کشور در نقاط مختلف شهرها حاکی از حمایت مردم از حکومت اردوغان بود. رویدادی که به رئیس‌جمهور ترکیه این فرصت را داد تا زمینه را برای تغییرات بنیادین در یک کشور 76 میلیون نفری آماده کند و علاوه بر تحت کنترل درآوردن بخش‌های نظامی، عرصه درخشانی را به سوی جمهوری ترکیه پس از تحولات سال 1923 بگشاید.

در گزارش جدید مرکز سیاست استانبول به قلم متین گورجان و مگان گیزکلان آمده است: دولت ترکیه یک انقلاب متمدن را با هدف کاهش اختیارات نیروهای نظامی در سیاست و جامعه سازماندهی کرد و با اجرای آن دست ارتش را از دخالت در اصلاحات داخلی کوتاه کرد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، فتح‌الله گولن را عامل اصلی وقوع کودتا در ترکیه معرفی می‌کند. او پس از سرکوب کردن کودتا به دستگیری حامیان این مبلغ مذهبی در نهادهای دولتی و نظامی ترکیه روی آورد. در حالی که آژانس امنیت ملی ترکیه نسبت به این اقدامات اردوغان هشدار داده است ولی دولت اردوغان این اقدامات را برای بازسازی و اصلاحات در ترکیه ضروری دانسته است.

در حال حاضر بیش از 76 هزار نفر در ترکیه به دلیل حمایت از گولن از کار اخراج و درمجموع 35 هزار نفر نیز دستگیر شده‌اند.

این حرکت دولت اردوغان علاوه بر خدشه‌دار کردن چهره گولن، مردم را در استرداد او از آمریکا با دولت ترکیه همراه کرده است. در حال حاضر بیش از دوسوم مردم ترکیه خواستار بازگرداندن گولن از آمریکا هستند.

آنکارا در اواخر ماه ژوئیه روابط اقتصادی خود با مسکو را از سرگرفت. دیدار اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه زمینه را برای احیای روابط تجاری دو کشور آماده کرد. با این حال، ترکیه همچنان با 44 درصد صادرات به اروپا و 4 درصد صادرات روسیه شاهراه اقتصادی اروپا است. رویه‌ای که به اجرای اصلاحات در ترکیه کمک شایانی می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار