رویترز خبر داد:

انتقاد سخنگوی وزارت‌خارجه ترکیه از سازمان ملل

ترکیه از کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل به دلیل اظهار نظر درباره کودتای نافرجام اخیر انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، روز شنبه، ترکیه از یکی از مقامات عالی کمیساریای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد به دلیل اظهارات وی درباره این کشور انتقاد کرد. این فرد گفته بود آنکارا باید "عطش خود برای انتقام" را پس از کودتای نافرجام این کشور متوقف کند. وی همچنین اظهار کرده بود ترکیه با پاکسازی گسترده در ارتش و برخی دیگر از نهادهای این کشور، حقوق بشر را نقض کرده است.

"زید رعد حسین" – کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل – در هفته گذشته از آنکارا درخواست کرده بود به حقوق افرادی که در جریان کودتای نافرجام اخیر ترکیه بازداشت شده اند، احترام بگذارد.

مقامات ترکیه ده‌ها هزار نفر از سربازان، نیروهای پلیس، قضات، روزنامه‌نگاران و کارمندان دولت را به دلیل ارتباط با کودتای نافرجام بازداشت کرده و یا از کار برکنار کرده اند.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای سخنان زید را غیرقابل قبول خواند. وی گفت: "جای تاسف است که یک مقام سازمان ملل، که مسئولیت دفاع از حقوق بشر را بر عهده دارد اظهار کند نسبت به طراحان کودتا هیچ احساسی ندارد. وی باید این تروریست‌ها که دست به یک کودتای خونین زدند را محکوم می‌کرد."

متحدان غربی ترکیه نگرانند رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – از این کودتا برای پاکسازی ترکیه از مخالفان و دستیابی به قدرت استفاده کند.

رئیس جمهور ترکیه تعهد کرد این کشور را از شبکه ایجاد شده به وسیله فتح‌الله گولن – رقیب تبعیدی رجب طیب اردوغان – و طرفدارانش که به بخش‌های امنیتی، قضایی و همچنین دولت نفوذ کرده اند و کودتای اخیر را طرح‌ریزی کردند، پاک کند. این در حالی است که گولن این اتهامات را رد می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه افزود اقدامات این کشور در برخورد با عاملان کودتا همسو با قوانین کشور و حقوق بشر بوده است. وی بار دیگر از کمیسر عالی حقوق بشر دعوت کرد به ترکیه سفر کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار