در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

در ایران دولت ها بیشتر از این که به فکر تولید باشند به تجارت می اندیشند/ مناطق آزاد فارغ از قوانین سرزمین اصلی عمل می کنند

در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی افزایش تعداد مناطق آزاد در مسیر اقتصاد مقاومتی پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، افزایش تعداد مناطق آزاد در مسیر اقتصاد مقاومتی امشب 14 تیر در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سبحانی استاد اقتصاد دانشگاه تهران، زمانی مدیر عامل منطقه آزاد اروند، زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و بدری نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در ایران بیشتر دولت ها به جای تولید به فکر تجارت هستند

سبحانی استاد اقتصاد دانشگاه تهران در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون نقش مناطق آزاد در اقتصاد مقاومتی گفت: متاسفانه اقتصاد کشورمان با رکود بی سابقه ای دست پنجه نرم می کند این در حالی است که به تولید احتیاج داریم اما در ایران بیشتر دولت ها به جای این که به فکر تولید باشند به فکر تجارت هستند.

وی با اشاره به این که اصلی ترین مسئله به جای تولید، تجارت در نظر گرفته شده است عنوان کرد: بعید است که مناطق آزاد کلید توسعه یک کشور باشند.

زمانی مدیر عامل منطقه آزاد اروند در ادامه این گفتگو در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این مهم ترین دستاورد مناطق آزاد چیست گفت: مناطق آزاد عمدتاً در مناطق مرزی و محروم کشور تاسیس شده اند و اثرات خوبی در زندگی مردم داشته اند.

دو میلیارد دلار از منطقه آزاد اروند به بازارهای هدف صادرات داشته ایم

وی با اشاره به این که منطقه آزاد اروند هم جوار کویت، عراق و امارات است بیان کرد: دو میلیارد دلار از منطقه آزاد اروند به بازارهای هدف صادرات داشته ایم

زمانی گفت: مناطق آزاد راهکار کلانی برای توسعه کشور است لذا با افزایش تعداد مناطق آزاد موافقم .

زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به این سوال که آیا زمین خواری در مناطق آزاد افزایش یافته است گفت: تنها راه درآمد مناطق آزاد واردات و یا فروش زمین است لذا باید اذعان داشت که مناطق آزاد جایی برای بورس بازی زمین تبدیل شده است.

وی با اشاره به این که پروژه های نیمه تمام در این مناطق وجود دارد که متاسفانه نظارتی بر آن ها نمی شود اظهار داشت: در منطقه ویژه اقتصاد بوشهر 190 زمین تفکیک شده است به طوری که قوه قضاییه حکم داده و اسناد مربوطه باطل شده است.

سبحانی استاد اقتصاددانشگاه تهران در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: در جامعه ای که برای رفع محرومیت  منطقه ای تحت عنوان منطقه ویژه یا منطقه آزاد انتخاب می شودو هیچ اعتباری برای ایجاد زیربناها  در اختیار منطقه قرار داده نمی شود  و منطقه آزاد هم از قوانین سرزمین اصلی مبرا است دست زدن به چنین کارهایی تحت عنوان گریز از بروکراسی یا راحت بودن امری طبیعی است.

وی در ادامه به بحث درآمد هزینه ای بودن مناطق آزاد اشاره کرد و تصریح کرد: بحث درآمد هزینه ای که در مناطق آزاد تعریف شده معنایش این است که برای به دست آوردن درآمد سخت گیری های زیادی نیست و به طبع هم برای هزینه شدن آن نیز کنترل ها و قواعدی وجود ندارد بنابراین هر جا که به دست آوردن درآمد و تخصیص و یا هزینه کردن آن تابع مقررات وجود یک ناظر نباشد احتمال خطا وجود دارد  که این موضوع در مورد مناطق آزاد نیز صادق است.

مناطق آزاد فارغ از قوانین سرزمین اصلی عمل می کنند

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان این که مناطق آزاد فارغ از قوانین سرزمین اصلی عمل می کنند به بحث نظارت بر این مناطق اشاره کرد و گفت: بنده نظارتی از سمت سازمان های رسمی در این مناطق نمی شناسم و اگرنظارتی هم باشد توسط یک سری سازمان های نظارتی داخلی صورت می گیرد چرا که وجود این مباحث با آزاد بودن این مناطق موجب نقض غرض می شود.

سبحانی  تاکید کرد: کسانی که می خواهند رای دهند که جایی منطقه آزاد شود باید مد نظر داشته باشند که اگر آن منطقه پتانسیل و آمادگی لازم را نداشته باشد مجاری برای مشکلات مالی بعدی ایجاد خواهد شد.

یکی از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی توسعه مناطق آزاد تجاری است

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز در مورد گسترش مناطق آزاد تجاری اظهار داشت: با توجه به این که استعداد و پتانسیل در 6 استان مد نظر وجود دارد موافق این مسئله هستیم و دفاع منطق و علمی برای موضوع داریم.

وی در ادامه به اهداف مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: توسعه اشتغال، انتقال فناوری های نوین ، جذب سرمایه گذاری، توسعه صادرات و جذب توریست از جمله اهداف تعریف شده برای مناطق آزاد است.

وی در ادامه به بند 11 سیاست های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و یادآور شد:  این بند مرتبط با توسعه مناطق  آزاد تجاری است لذا  یکی از بندهای مطرح شده در بندهای سیاست اقتصاد مقاومتی بحث توسعه مناطق آزاد تجاری و قدرت مقاومت اقتصاد از طریق  توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری با کشورهای منطقه است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که استان اردبیل که در لایحه  افزایش مناطق آزاد تجاری نام آن برده شده استان مرزی است که پتانسیل های بالایی دارد گفت: استان اردبیل در بازه کشورهای حوزه قفقاز و روسیه است در حالی که هم اکنون ما از 90 درصد ظرفیت آن بازارها استفاده نمی کنیم .

بدری تاکید کرد: گسترش مناطق آزاد می تواند موتور محرک برای تشدید سرمایه گذاری بخش خصوصی در کشور باشد.

در ادامه این بحث سبحانی استاد اقتصاد دانشگاه تهران نیز با بیان این که یک دوره نسبتاً طولانی از فعالیت  مناطق آزاد را پشت سر گذاشتیم اظهار داشت: در طول فعالیت مناطق آزاد این مناطق علی رغم این که قابلیت های قابل دفاعی داشتند ولی نتوانستند اهداف  مد نظر که به موجب آن ایجاد شده بودند را تحقق بخشند.

وی اضافه کرد: باید این سوال مطرح شود که مناطق آزاد در دوره ای که ایجاد شدند چقدر توانستند تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص دهند و یا به چه میزان در ایجاد اشتغال موثر واقع شدند که متاسفانه باید عنوان داشت به دلایل مختلف این مناطق هنوز نتوانستند به تولید برسند و دلیل هم این است که تولید کننده داخلی با هزار و یک مشکل مواجه است.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران یادآور شد: در مناطق آزاد 15 تا 20 سال معافیت از مالیات در سرمایه گذاری وجود داشت اما علی رغم این موضوع باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد که این معافیت مالیاتی به چه میزان به رونق تولید کشور کمک کرده است.

در ادامه این گفتگو بدری نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر این که ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان اردبیل تحت فشارهای سیاسی مطرح نشده بلکه توجیه اقتصاد داشته گفت: با توجه به موقعیت ژئپولیتیکی استان اردبیل این استان بهترین منطقه برای ایجاد منطقه ازاد تجاری است ضمن این که این استان علاوه بر دروازه کشورهای روسیه  و قفقاز با توجه به داشتن پتانسیل کشاورزی بهترین محل برای ایجاد صنایع تبدیلی حوزه کشاورزی است.

وی در پاسخ به اظهارات سبحانی استان اقتصاد دانشگاه تهران بیان داشت: آسیب های موجود در مناطق آزاد تجاری نباید دلیل بر این شود که مناطق آزاد تجاری توسعه پیدا نکنند و فرصت سرمایه گذاری و توسعه از استان ها گرفته شود بلکه باید آسیب های این مناطق مورد بررسی قرار گیرد.

در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب زمانی مدیر عامل منطقه آزاد اروند نیز در ارتباط با بحث زمین خواری در مناطق آزاد بیان داشت: هر جا توسعه اقتصاد اتفاق بیفتد بر املاک و اراضی منطقه تاثیرگذار خواهد بود و این امری طبیعی است.

وی با بیان این که در منطقه ما بحث زمین خواری دیده  نشده تصریح کرد: اراضی که ما داریم یا مربوط به مردم است و یا اراضی دولتی است  که اراضی دولتی بر اساس قانون تملک اراضی مناطق آزاد به نمایندگی از دولت سندش به نام مناطق آزاد است بنابراین این موضوع تحت کنترل است.

زمانی همچنین درباره بحث افزایش قیمت زمین در مناطق ازاد تاکید کرد: هر جا توسعه اقتصاد اتفاق بیفتد بهای اراضی و املاک آن نیز افزایش پیدا خواهد  کرد.

سبحانی استاد اقتصاد دانشگاه تهران نیز در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به این که آیا نگاه مجلس به این گونه لوایح کارشناسی است و یا این نمایندگان نگاه محلی و منطقه ای به موضوع دارند گفت: ترتیب نمایندگان برای پاسخ دادن به این سوال بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: متاسفانه به دلیل توسعه نیافتگی سیاسی و اقتصادی که کشور دارند میزان توفیق نمایندگان در اقصی نقاط کشور عمدتاً بستگی به این دارد که نمایندگان به چه میزان به مسائل اجرایی در حوزه های انتخابیه خود توجه می کنند.

وی تصریح کرد: عمدتاً توده های مردم از نمایندگان مواردی را جویا نمی شوند که در حیطه وظایف آن ها است بلکه از آن ها  درخواست ها و یا سوالاتی دارند که در مرعا آن ها قرار دارد لذا این موضوع انگیزه های زیادی برای نمایندگان در شهرهای مختلف ایجاد می کند که از لوایح این چنینی دفاع کنند چون شاید حس می کنند که مناطق آن ها را آباد می کنند.

وی تصریح کرد: مناطق آزاد ممکن است به خاطر افزایش قیمت زمین بهره مندی هایی نصیبشان شود ولی در صدها جای دیگر که قیمت ها به تناسب آن افزایش قیمت زمین بالا می روند آن ها نیز باید هزینه های تورم ، گرانی و فشار زندگی را تحمل کنند.

سرمایه گذاری خارجی پس از برجام در مناطق آزاد افزایش پیدا کرده است

در بخش دیگری از این بحث زمانی نیز با بیان این که بعد از برجام با افزایش تقاضای سرمایه گذاری در منطقه مواجه شدیم گفت: هفته ای دو تا سه مراجعه خارجی برای سرمایه در منطقه داریم و سرمایه گذاران داخلی نیز برای سرمایه گذاری تمایل نشان می دهند و نتیجه عملی قضیه نشان می دهد که منطقه آزاد بودن در توسعه سرمایه گذاری اثرگذار خواهد بود.

در بخش پایانی این بحث زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر این که هیچ کس با ایجاد مناطق آزاد تجاری مخالف نیست گفت: قرار بود در قشم طی 5 سال 100 هزار فرصت شغلی ایجاد شود ک این رقم طی 20 سال به 24 هزار فرصت شغلی تغییر پیدا کرد که از این میزان نیز 10 تا 12 هزار شغل نیمه پایدار بودند.

در مناطق آزاد خبری از تولید به عنوان اصلی ترین مقوله در اقتصاد مقاومتی نیست

سبحانی استاد اقتصاد دانشگاه تهران نیز در پایان درباره این که آیا مناطق آزاد و ویژه ما در فضای سیاست های اقتصاد مقاومتی می گنجند خاطر نشان ساخت: در اقتصاد مقاومتی اصلی ترین نکته تاکید بر تولید است در حالی که بر اساس تایید و گواهی مسئولین مناطق آزاد این مناطق بیشتر درگیر صادرات و واردات هستند و خبری از تولید در آن ها نیست لذا عملکرد آن ها با سیاست های مطرح در کشور سازگار نیست.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.