در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

معاملات بازار سرمایه تهران در هشت ماهه ابتدای سال، 84 درصد رشد داشته است

بازار سرمایه و چالش های پیش روی آن، موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به بحث و بررسی پیرامون آن پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بازار سرمایه و چالش های پیش روی آن، موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به بحث و بررسی پیرامون آن پرداختند. 
 
معاملات بازار سرمایه تهران در هشت ماهه ابتدای سال، ۸۴ درصد رشد داشته است

در ابتدای این بحث محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به تشریح وضعیت بازار بورس پرداخت و گفت: شاخص کل بورس امروز ۷۹ هزار و ۳۹۴ واحد نسبت به روز گذشته افزایش داشته است ضمن آنکه نسبت به ابتدای سال ۹۴ این شاخص ۲۷ درصد رشد داشته است.

وی افزود: ارزش بازار، امروز تنها در بورس تهران ۳۳۲ هزار میلیارد تومان شد و ارزش کل بازارهای ما اعم از بورس و فرا بورس و صندوق ها به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسید و به لحاظ ارزشی، بورس تهران در هشت ماهه ابتدای سال،درصد معاملاتش ۸۴ درصد رشد داشته، مضاف بر اینکه  در فرابورس ۱۶ درصد، در بورس کالا ۵۰ درصد و در بورس انرژی نیز ۱۶ درصد رشد را شاهد بودیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین اظهار داشت: تا کنون، ارزش کل بورس ها ۱۱۵ هزار میلیارد تومان معامله شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۸ درصد افزایش پیدا کردن است،لذا صرف نظر از نمادهای بسته در بازار بورس ، کلیت بازار به لحاظ حجم معاملات رشد خوبی داشته که ارزش معاملات این موضوع را نشان می دهد.

بسته بودن نماد سه بانک در بازار سرمایه در راستای وظیفه نظارتی بانک مرکزی صورت گرفته است

محمدی درباره بسته بودن حدود ۷۱ نماد در بازار بورس نیز بیان داشت: در معاملات مبهم مبنی بر اطلاعات ناقص، قطعا عده ای ضرر خواهند کرد لذا در جایی که ابهام اطلاعاتی وجود داشته باشد بسته بودن نمادها به صلاح خواهد بود، اما در خصوص بسته بودن نماد سه بانک در بازار  بورس باید گفت که بانک مرکزی در راستای وظیفه نظارتی خود ، نکاتی را در این رابطه مدنظر داشته است که البته در این رابطه مکاتباتی با مقامات مرتبط من جمله بانک مرکزی صورت گرفته که ان شاء الله با تعیین تکلیفی که با بانک مرکزی خواهیم کرد بازگشایی آنها را پیگیری می کنیم.

در ادامه این بحث ، پورابراهبمی ر ئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در همین رابطه گفت: به نظر می رسد بخشی از تصمیمات به حوزه سازمان بورس محدود نمی شود و همان طور که در بحث بانکی یک اختلاف جدی بین سازمان حسابرسی و مجموعه بانک مرکزی است در خصوص نحوه افشای اطلاعات صورت های مالی بانک ها نیز بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی اختلاف نظرهایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه این وضعیت بلاتکلیفی سرمایه گذاری است تاکید کرد: در خصوص نمادهای بسته باید تعیین تکلیفی صورت گیرد تا سرمایه گذار بتواند نسبت به خرید و فروش سهم خود اقدام کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بانک مرکزی اصرار دارد که بر اساس استاندارد های مورد نظر می بایست افشای اطلاعات صورت گیرد که حتی اگر این افشای اطلاعات هم صورت گیرد باز هم نگرانی های ما جدی است چراکه این احتمال وجود دارد حوزه نظام بانکی ما تاب اجرای این استاندارد های جدیدی که بانک مرکزی مطرح کردن این را نداشته باشد.

وی افزود: ممکن است بستن نمادی در بازار سرمایه، تنبیه محسوب شود ولی در مدت تعطیلی آن نماد دیگر از اتفاقاتی که در این زمان برای آن شرکت می افتد بی خبر خواهیم ماند.

۶۰۰ نماد در بازار سرمایه داریم که تعداد نمادهای بسته شدن ده درصد کل نمادهای این بازار هم نمی شود

محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در بخش دیگری از اظهاراتش بیان داشت: عموما توقف یک نماد در دنیا زیر یک روز است ولی تعلیق آن ممکن است به ده روز هم کشیده شود، در این بازار ۶۰۰ نماد داریم که عموما نمادهای بسته شدن حول و خوش ده درصد کل نمادهای بازار نیست.

وی درباره نرم افزارهای معاملات چون کودال یا هسته معاملات نیز اظهار داشت: کل سامانه معاملات قطعی ما ۸ مورد بوده است که در مورد سامانه هسته معاملات باید عنوان کنم که این سامانه به دلیل تحریم، ۸ سال به روز رسانی نشده بود که اگر همت شرکت فناوری نبود این نرم افزار کلا معلق می شد ولی این سامانه توانست کل معاملات را پشتیبانی کند و هم اکنون این نرم افزار روزی هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان معامله می کند ضمن آنکه اخیرا با شرکت اتروز جهت به روز رسانی این نرم افزار به توافق رسیدیم که ان شاء الله ظرف ۷ یا ۸ ماه آینده این نرم افزار به روز رسانی خواهد شد.


در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب ، پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به بحث افشای اطلاعات در شبکه های اجتماعی پرداخت و گفت: در حوزه بازار، به جز سیستم کودال، رویکرد های جدیدی در قالب بحث اطلاع رسانی  شکل گرفته اند که از جمله آن می توان به تلگرام و گروه هایی که به صورت غیر رسمی در این حوزه شکل می گیرند اشاره کرد که باعث می شوند اطلاعات قبل از آنکه در سامانه کودال بارگذاری شوند افشا شوند که لازم است در این رابطه اقدامات مقتضی صورت گیرد.


افشای اطلاعات در بازار سرمایه، از طریق شبکه های اجتماعی را پیگیری قضایی می کنیم

محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در همین باره اظهار داشت: در رابطه با شبکه های اجتماعی که سیگنال فروشی می کنند و حرکت های اغوا کننده انجام می دهند، موضوع پیگیری قضایی خواهیم کرد ضمن آنکه شرکت ها را ملزم کردیم که اطلاعات مربوط به میزان تولید و فروش شان را ماهیانه افشا کنند.

پورابراهیمی نیز تصریح کرد: مجموعه شبکه هایی که پیرامون بازار سرمایه شکل می گیرند به تقویت تحلیل بهتر بازار سرمایه کمک می کنند اما در مورد گروه هایی که قبل از بار گذاری اطلاعات بر سامانه کودال، اطلاعات را منتشر می کنند باید شک کرد ضمن آنکه در بحث افشای اطلاعات اولین جایی که افشای اطلاعات ممکن است از آن طریق صورت گیرد خود شرکت ها هستند که ممکن است برخوردهایی نیز با آنها صورت گرفته باشد ولی گزارشی مبنی بر تخلفات این مجموعه ها که به صورت مشهود خود را نشان دهد عملیاتی نشده است.

محمدی نیز با تاکید بر اینکه در این رابطه افرادی پیگیری قضایی شده اند گفت: برای حل این مشکل همکاری سه نهاد سازمان بورس پلیس فتا و قوه قضائیه لازم است.

کل اوراقی که امسال برای دولت فروخته شده، ۱۷ هزار میلیارد تومان است

وی در خصوص فروش اوراق خزانه و اینکه آیا فروش این اوراق، تهدیدی برای بازار سرمایه محسوب خواهد شد نیز بیان داشت : کل اوراقی که امسال برای دولت فروخته شده ۱۷ هزار میلیارد تومان است و بازار سهام ما ۶۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد  در حالی که بازار بدهی ۳۰ هزار میلیارد تومان است لذا این حرف غیر کارشناسی است که اوقات سازمان بورس صرف فروش اوراق خزانه شده است ضمن آنکه تقویت بازار بدهی یکی از راه های ارتقا رسد اقتصادی است.

پورابراهیمی ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در همین رابطه بیان داشت: بازار بدهی نباید بازار سهام را دچار چالش کند به این شکل که ما با نرخ هایی  که تعیین می کنیم عملا شرایط را برای ورود به بازار سرمایه که به نوعی اوراق با ریسک محسوب می شوند مشکل کنیم.


چشم انداز بازار سرمایه مثبت است

در پایان این برنامه محمدی نیز چشم انداز بازار سرمایه، را مثبت ارزیابی کرد و گفت: چشم انداز شرکت ها به لحاظ سودآوری بهتر شده و در رابطه با شرکت هایی که مشکل تامین مالی داشتند نیز وضعیت بهتری ایجاد شدن لذا چسم انداز ما به بازار سرمایه مثبت است و در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری اقدامات مثبتی صورت گرفته که شاهد آثار مثبت آن در آینده خواهیم بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امير
۰۷:۴۰ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
به نظر بنده كانالهاي متعدد بورسي در تلگرام و فضاي مجازي معلول عملكرد ضعيف سازمان بورس در بخش آموزش است . در تهران بسيار ضعيف و اوليه و در خيلي از شهرستانها اصلا وجود ندارد . بسياري از افراد به اميد كسب سود در فضايي مطمين و امن تر از بازار وارد بورس ميشوند ولي هيچگونه اطلاعي از ساز و كار و چگونگي پيشبيني روند حركت سهام ندارند و به ناچار در دام كانالهاي متعدد بورسي گرفتار ميشوند كه علاوه بر دريافت اشتراك ماهيانه از مشتريان ، سهام قبلا خريداري شده خود را با اعلام سيگنال خريد در كانالها به افراد ناآگاه ميفروشند . جناب محمدي راهكار برخورد با متخلفين بيشتر از برخورد قضايي در آموزش ، آموزش و آموزش نهفته است . آموزش صحيح و كاربردي
آخرین اخبار