در برنامه نگاه یک مطرح شد؛

تعطیلی 50 درصد واحدهای تولیدی کشور

بررسی اقدامات دولت و مجلس در خروج از رکود و برنامه های این دو قوه در خصوص برداشتن موانع پیش روی تولید، در برنامه نگاه یک مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بررسی اقدامات دولت و مجلس در خروج از رکود و برنامه های این دو قوه در خصوص برداشتن موانع پیش روی تولید، در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما با حضور پور ابراهیمی ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و رحمانی قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رحمانی با بیان اینکه حمایت از تولید، شاه بیت اقتصاد مقاومتی برای خروج از رکود است، گفت: وزارت صنعت معدن و تجارت، وضعیت تولید در کشور به ویژه تولید ۵۰ قلم کالا را به صورت ویژه و دائم رصد می کند.

وی ادامه داد: وزارت صنعت معدن و تجارت ، در بحث تقویت تولید، به منظور فعال نمودن واحدهای تولیدی و در حوزه تحریک تقاضای داخلی و به ویژه خارجی که منجر به افزایش صادرات خواهد شد پروژه هایی را در دست اجرا دارد.

رحمانی با بیان اینکه صادرات کشور افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: افزایش صادرات به معنای افزایش تولید است که نشان می دهد در حال خروج از رکود هستیم.

نرخ رشد اقتصادی ناشی از افزایش میزان فروش نفت است

پور ابراهیمی نیز نرخ رشد اقتصادی ۴/۴ درصدی را متاثر از افزایش میزان فروش نفت در کشور دانست و اظهار داشت: هم اکنون، میزان فروش نفت به ۲/۲ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرده که بر اساس برأوردهای ما اگر خوش بینانه نرخ هر بشکه را ۵۰ دلار احتساب کنیم، خواهیم توانست تا پایان سال به نرخ رشد ۴/۵ درصدی نیز دست یابیم.

وی تصریح کرد: به واسطه رفع تحریم ها ،میزان فروش نفت افزایش یافته و این فروش نسبت به سال گذشته با قیمت بالاتری انجام می شود که این امر در رشد نرخ اقتصادی تاثیر مثبت داشته است.

تعطیلی ۵۰ درصد واحدهای تولیدی کشور

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این میزان نرخ رشد اقتصادی متاثر از رونق تولید نبوده است، بیان کرد: حدود ۸۸ هزار واحد تولیدی بزرگ کوچک و متوسط در کشور داریم که ۵۰ درصد این واحدها غیر فعال و مابقی نیز با کمتر از ۴۵ درصد توان خود تولید می کنند و سر جمع ظرفیت در بخش تولید در اقتصاد کشور هم اکنون حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد است.

پور ابراهیمی همچنین اضافه کرد: اگر بخش عمده میزان واردات مان را کالاهای واسطه ای بدانیم، میزان واردات در سال گذشته کاهش پیدا کرده که نمی توان آن را یک رویکرد مثبت دانست، چراکه بخشی از آن چیزی که به عنوان مواد اولیه واحدهای تولیدی مان باید استفاده کنیم کالاهای واسطه ای است که واردات آن کاهش پیدا کرده ، لذا می توان نتیجه گرفت که تولیدات ما نیز کاهش پیدا کرده است.

وی یادآور شد: تنها در ۵ ماهه ابتدای سال   جاری دولت برای ۷ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی یک خط اعتباری ۱۶ هزار میلیاردی در نظر گرفته تا این واحدها بتوانند از این طریق مشکلات مالی خود را مرتفع کنند و این نمونه ای از وضعیت اقتصاد کشور است.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه، باید محصولات دانش بنیان را مبنا قرار داد گفت: برای توسعه صنعت باید بر دانش متکی شویم و لذا نباید   به تنهایی معطوف به مزیت های نسبی باشیم.

وی با بیان اینکه، صادرات محصولات دانش بنیان در اقتصاد ایران به 2/. درصد هم نمی رسد اظهار داشت: هندوستان از محل توليد نرم افزار به اندازه نفت کشورمان درآمد کسب می کند و این کشور اولین تولید کننده نرم افزار دنیا محسوب می شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس  با اشاره به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: جلوگیری از قاچاق در کشور جز برنامه های اساسی بوده این در حالیست که این قانون از سال 92 تا کنون مطرح است.

پور ابراهیمی با اشاره به ماده13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: برای حمایت از تولید وزارت صنعت مکلف است تا نسبت به اعمال کد شناسه و کد رهگیری کالاهای وارداتی اقدام کند تا بر این اساس کالا های قاچاق از غیر قاچاق شناخته شود.

وی با اشاره به اینکه، ماده 13 این قانون اجرا نشده است ادامه داد: هیچ کاری برای دولت واجب تر از جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به کشور نیست.

دولت در برنامه ششم توسعه آرزو ها و شانس هایش را نوشته است

پور ابراهیمی با بیان اینکه، بخش های زیادی از این قانون زمین مانده است افزود: دولت در برنامه ششم توسعه آرزو ها و شانس هایش را نوشته است و لذا دولت بر پایه واقعیت های اقتصادی در برنامه ششم توسعه عمل نکرده است.

رحمانی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه،دولت اهتمام ویژه ای برای حمایت از تولید داخلی دارد گفت: حمایت از فناوری و شرکت های دانش بنيان را در برنامه هایمان قرار داده ایم.

وی با اشاره به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: 99 درصد آیین نامه ها تدوین شده است بنابراین یکی از راه های حمایت از تولید داخل کنترل و جلوگیری از ورود بی رویه کالای قاچاق به کشور است.

وی با اشاره به اینکه، بیش از هزار و 700 ردیف کالایی را محدود کرده ایم بیان کرد: از تبدیل مناطق آزاد به مراکز تولید حمایت می کنیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
تنها عامل رکود و بیکاری = کسری بودجه عمرانی دولت و تعطیل شدن پروژه های عمرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۰ ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
آرزو و شانس ؟؟ اگر همه بازنشستگان چندشغله از سیستم دولتی اخراج شوند, کار واسه همه جوانان هست
آخرین اخبار