در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

بررسی قاچاق کالا از مبادی رسمی

مسئله قاچاق کالا از مبادی رسمی امشب با حضور نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مدیر کل مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته و یک کارشناس امور اقتصادی و تجاری مورد بحث قرار گرفت.

بررسی قاچاق کالا از مبادی رسمی

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان زبیدی مدیر کل مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته، زارعی نماینده ستاد مبارزه با  قاچاق کالا و ارز و محسن یوسفی کارشناس امور اقتصادی و تجاری امشب 5 خردادماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع قاچاق کالا از مبادی رسمی پرداختند.

زبیدی مدیر کل مرکز مبارزه جرایم سازمانه یافته در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که چرا بخشی از قاچاق صورت گرفته در کشور از مبادی رسمی وارد می شود گفت: این مطلب که بخشی از کالاهای قاچاق از مبادی رسمی وارد مملکت می شوند کارشناسی شده نیست.

وی با اشاره به این که گمرک یکی از دستگاه های کاشف کالاهای قاچاق است عنوان کرد: گمرک کشفیات خوبی از کالاهای قاچاق داشته است.

زبیدی با اشاره به فرایند امور گمرکی افزود: گمرک فقط ذی مدخل نیست بلکه 22 دستگاه  در رابطه با کشف قاچاق کالا ذی مدخل است.

یوسفی کارشناس امور اقتصادی و تجاری طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به این که اکثر کسانی که در امور تجاری صاحب نظر هستند به خوبی می دانند که قاچاق کالا از چه مبادی صورت می گیرد.

روش های مختلفی برای دور زدن گمرک وجود دارد

وی با اشاره به این که حجم انبوهی از قاچاق از مبادی رسمی و گمرکی صورت می گیرد افزود: قاچاقچیان از روشهای مختلفی برای قاچاق استفاده می کنند لذا روش های مختلفی برای دور زدن گمرک وجود دارد.

وی با اشاره به روش های مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: برای جلوگیری از قاچاق باید فرآیندهای قبل و بعد از گمرک را به یکدیگر گره زد.

زارعی در ادامه این گفتگوی زنده با اشاره به فرآیندهای قاچاق کالا و ارز گفت: قاچاق از مبادی رسمی و غیررسمی صورت می گیرد لذا باید اذعان داشت که مبادی رسمی فقط گمرک نیست بلکه شامل پایانه های مرزی، بازارچه های مرزی، فرودگاه ها، بنادر و اسلکه های تجاری ، مناطق آزاد و مناطق ویژه می شود.

 مبادی رسمی فقط گمرک نیست

نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به این که تمام تمرکز دنیا بر روی مدیریت ریسک است ادامه داد: رویکرد گمرک در رابطه با مبارزه با قاچاق کالا قابل تقدیر است به گونه ای که در گمرک شاهد استقرار سامانه گمرکی و پنجره واحد تجاری هستیم.

وی با اشاره به این که 41 میلیارد دلار واردات رسمی در کشور صورت گرفته است ادامه داد: این امر از طریق سامانه های مستقر شده در گمرک مورد نظارت قرار گرفته است.

در گمرکات کشور مشکل تجهیزات نداریم

در بخش دیگری از این گفتگو زبیدی مدیر کل مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته در تشریح روند واردات به کشور گفت: در بحث واردات تنها گمرک ذی مدخل نیست بلکه در این بحث 22 دستگاه ذی مدخل هستند و گمرک تنها در محوطه گمرکی خود انجام وظیفه می کند.

وی اضافه کرد: در مقوله واردات ما در ابتدا بحث ثبت سفارش ارزی که حواله شده و بحث کشتیرانی و انتقال مالکیت را داریم و این پروسه ای است که در تشریفات گمرکی انجام می شود.

مدیر کل مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته با بیان این که خوشخبتانه در 3 سال اخیر دولت گمرکات را از حیث تجهیزات الکترونیکی مجهز کرده و ما هم اکنون به هیچ عنوان مشکل تجهیزات نداریم گفت: در حال حاضر 13 دستگاه ایکستری در کشور داریم که این تعداد نسبت به کشورهای دیگر بسیار زیاد است چرا که در کل دنیا تنها 2 الی 4 درصد کالاها مورد ارزیابی فیزیکی قرار می گیرند در حالی که در ایران قریب به 80 درصد کالاها را ما مورد ارزیابی فیزیکی قرار می دهیم.

زبیدی عنوان داشت: در اغلب کشورها اساس کار بر مبنای مدیریت ریسک انجام می شود و ارزیابی فیزیکی کمتر اتفاق می افتد.

 اغلب قریب به اتفاق کشفیات از محل جاسازی کالای قاچاق است

وی در خصوص بحث جاسازی کالاهای قاچاق نیز گفت: ما کشفیات فراوانی به خصوص در مقوله جاسازی در گمرکات کشور داریم که در این مقوله می توان به کشف 18 تن پیش سازه های مواد مخدر در سال 92 اشاره کرد که این رقم در سال 93 به 148 تن و در سال 94 حجم کشفیات ما به 300 تن رسیده است.

زبیدی خاطر نشان کرد: اغلب قریب به اتفاق کشفیات ما از محل جاسازی کالای قاچاق صورت می گیرد.

زارعی نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که تنها ارگانی که در کشور قبل و بعد از فرآیند تجارت دخیل است گمرمات کشور است گفت: حلقه مفقوده سامانه اطلاعات گمرک که فرآیند نظارت بر کالای وارداتی بعد از خروج کالا از گمرک را باید دنبال کند دسترسی نیروی انتظامی  به این سامانه بود تا همکاران بتواننددر حین مسیر نیز بر اساس اطلاعات بارنامه و پته امورگمرکی کالا را در مسیر کشف نمایند.

بزرگ ترین دستاورد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبارزه با قاچاق فرآورده های نفتی است

وی با بیان این که بزرگ ترین دستاورد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بحث مبارزه با قاچاق مبارزه با قاچاق فرآورده های نفتی است گفت: به همت شرکت پخش، سازمان ملی استاندارد و اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفتی قاچاق فرآورده های نفتی از 7 میلیارد دلار به 6 میلیارد دلار در کالای خروجی کاهش پیدا کرده است.

روند قاچاق کالا  به کشور یک روند کاهشی است

نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین با بیان این که بر اساس قانون این ستاد متولی برآورد و انتشار آمار مبارزه با قاچاق کالا و ارز است بیان داشت:  سال 92، 25 میلیارد دلار حجم قاچاق در کشور بود  که ما آن را رسماً اعلام کردیم که این رقم در سال 93 به 19 میلیارد و 800 میلیون دلار رسید و در سال 94 نیز  این رقم به زیر 16 میلیارد کاهش پیدا کرد که این آمارها نشان می دهد روند قاچاق کالا  به کشور یک روند کاهشی است

در بخش دیگری از این بحث کارشناس امور اقتصادی و تجاری نیز به موضوع قاچاق در مقایسه با سایر کشورها پرداخت و گفت: اگر کالا به صورت قاچاق وارد کشوری شود  و تولید آن کشور نباید افراد هنگام  ثبت معاملات با مشکل مواجه خواهند شد و در کشورهای دیگر قاچاق به سادگی صورت نمی گیرد لذا نیاز نیست که ما گلوگاه را صرفاً گمرکات کشور قرار دهیم.

زبیدی مدیر کل مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته کشور نیز در خصوص سامانه اطلاعاتی گمرک کشور اظهار داشت: سامانه جامع امور گمرکی  در 3 سال اخیر تحولات فراوانی با رویکرد استراتژی الکترنیکی شدن رویه های گمرکی داشته و خوشبختانه تحولات زیادی در رویه های گمرکی کشور ایجاد کرده است که یکی از فواید آن کاهش قاچاق و کاهش جعل اسناد بوده است.

وی در خصوص آمار بانک جهانی که عنوان می کند ما در بحث فرایندهای گمرکی یک رتبه در رنکینگ فراورده های گمرکی  تنزل پیدا کرده ایم گفت: خوشبختانه رتبه ما در سازمان های جهانی به نحو چشم گیر و مطلوبی افزایش پیدا کرده و گزارش هایی که ما از سازمان های بین المللی داریم چیز دیگری را عنوان می کند.

یوسفی کارشناس امور اقتصادی و تجاری کشور نیز در همین رابطه بیان داشت: گزارش مجمع جهانی اقتصاد عنوان می کند که رتبه تجارت فرامرزی ایران( شاخص فرآیندهای گمرکی ایران) در سال های 2011 تا 2012 و 2015 تا 2016 ، 104، 100، 103، 116 و 117 است که این آمارها نشان می دهد در 4 سال اخیر رتبه ایران در بخش فرآیندهای گمرکی 13 واحد کاهش پیدا کرده است.

زبیدی مدیر کل مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته کشور نیز در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص ترانزیت کانتینرهایی که به صورت پلمب شده به کشور می آیند گفت: کانتینرهایی که تحت رویه ترانزیت خارجی وارد کشور می شوند با سامانه هوشمند ترانزیت ورود و خروج آن ها چک و کنترل می شود اما  کانتینری که از کشور مبدا وارد کشور ما می شود اگر پلمب سالمی بر آن نصب شده باشد ما طبق قانون مکلف نیستیم که تمام آن کانتینرها را فک پلمب کنیم.

انتهای پیام/



برچسب ها: گفتگو ، قاچاق کالا ، زبیدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار