سیف در برنامه نگاه یک:

یکسان سازی نرخ ارز تا پایان این دولت اجرایی خواهد شد/ 50 درصد دارایی های نظام بانکی قفل شده است/ سیاست کاهش نرخ سود بانکی ادامه دارد

آزادی عمل مطلق در نظام بانکی هنوز به طور کامل ایجاد نشده استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "ولی الله سیف" رئیس کل بانک مرکزی امشب 3 خرداد در برنامه نگاه یک به بررسی مسائل مرتبط با بانک مرکزی و نظام مالی پرداخت.

سیف رئیس کل بانک مرکزی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون سفر اخیر ایشان به لندن گفت: در اجلاسیه لندن 250 نماینده بانک های بزرگ جهان حاضر شدند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این که این کنفرانس موفق بود گفت: تا آخرین لحظه کنفرانس شاهد کاهش اجتماع نبودیم و عموماً مشتاق بودند تا از شرایط مالی ایران اطلاع بیشتری پیدا کنند.

حضور در مجامع بین المللی و تشریح وضعیت نظام بانکی کشور مثبت و اثار خود را دارد

وی با اشاره به این که حضور در این مجامع و تشریح وضعیت نظام بانکی کشور مثبت و آثار خود را دارد اظهار داشت: طرف غربی مذاکرات برجام تعهداتی در سند دارد لذا ما به دنبال این هستیم که کل تعهدات به مرحله اجرا درآید.

سیف با اشاره به این که در بخش بانکی دستاوردهایی که تا به این لحظه وجود داشته رضایت بخش نیست گفت: باید از تمامی لحظات استفاده کرد تا بتوانیم به دستاوردهای خوبی دست یابیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در نظام بانکی بنا به انتظارات جامعه بایستی خلل و کاستی ها را در رابطه با برجام بیان و مطالبه کنیم لذا طرف غربی وظیفه دارد تا از همه امکانات خود استفاده کند تا مشکلات برطرف شود.

وی با اشاره به این که طرف مقابل یعنی آمریکا و غربی ها باید از همه امکانات خود استفاده کنند ادامه داد: باید نگرانی بانک ها برطرف شود تا آن ها بتوانند با آرامش خاطر با بانک های ایرانی کار کنند.

تمام بدهی ها در دوران انقلاب، جنگ تحمیلی و تحریم پرداخت شده است

سیف با اشاره به این که بانک های اروپایی و بین المللی از کار کردن با بانک های ایرانی دچار خسارت نشده اند افزود: تمام بدهی ها در دوران انقلاب، جنگ تحمیلی و تحریم پرداخت شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به هدف صد درصدی که از سند برجام وجود دارد بیان کرد: درصدهایی تا به این لحظه احساس شده است به طوری که مثلاً مسئله سوئیفت حل شده و یا ارتباطات کارگزاری ها برقرار شده است.

آزادی عمل مطلق در نظام بانکی هنوز به طور کامل ایجاد نشده است

وی با اشاره به این که منابع مالی مان را می توانیم جا به جا کنیم ادامه داد: البته رضایت کامل نداریم لذا آزادی عمل مطلقی را که نظام بانکی به آن نیاز دارد را هنوز به طور کامل ایجاد نشده است.

سیف با اشاره به این که باید در جهت مطالبه صد درصدی پیش بینی شده در سند برجام پیگیر قضیه باشیم تصریح کرد: امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم شاهد تحول اساسی باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: باید رفع نگرانی از چند بانک بزرگ صورت گیرد تا بقیه به تبعیت از آن ها ورود پیدا کنند لذا در مذاکرات اخیر ما این امر را از سوی طرف مقابل احساس کردیم.

وی با بیان این که اقدامات عملی منجر به نتیجه مثبت می شود افزود: ظرف یک ماه گذشته شاهد تحرکات بیشتر از سوی طرف مقابل بوده ایم.

سیف با اشاره به این که بانک به دنبال مشتری خوب و با سابقه مثبت است عنوان کرد: یکی از بحث ها در مذاکرات لندن راجع به سازمان بین المللی اقدام مالی بود به طوری که ایران و کره شمالی در لیست کشورهای غیرهمکار یا سیاه قرار گرفته است.

رئیس کل بانک مرکزی  افزود: در سازمان بین المللی اقدام مالی کشورها به سه گروه تقسیم می شوند به طوری که در گروه اول کشورهایی هستند که به صورت صد درصد منطبق با استانداردها هستند، گروه دوم شامل کشورهایی بود که در مسیر تطبیق ضوابط قرار می گیرند و در نهایت گروه شامل ایران و کره شمالی است که در لیست کشورهای غیرهمکار قرار می گیرند.

وی گفت: وضعیت ایران از نظر تطبیق مقررات در مقایسه با کشورهایی که در آن لیست نیستند بهتر است این در حالی است که ایران با همه دستاوردهای مثبت در لیست غیرهمکار قرار گرفته است.

سیف با بیان این که استحقاق ایران در این است که از آن لیست خارج شود بیان کرد: در این اواخر همکارانمان گزارشی ارائه دادند که آن ها از اقدامات ایران دچار تعجب شدند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به قانون های مبارزه با پول شویی و مبارزه با تامین مالی تروریزم عنوان کرد: این دو قانون اقدامی اساسی است که از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت.

وی با اشاره به نظام مالی مستحکم و با ثبات گفت: منابع بانک ها متعلق به مردم است لذا بانک مرکزی باید از آن ها صیانت کند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ارتقاء استانداردهای عملیاتی در نظام بین الملل عنوان کرد: بانک های بین المللی لازم می بینند که با این مبانی یکدیگر را ارزیابی کنند.

وی با اشاره به این که نظام بانکی مان در صدد است تا با نظام بین الملل ارتباط برقرار کند گفت: باید ساختار مستحکم و با ثباتی در داخل کشور داشته باشیم.

یکی از اصول اقتصاد مقاومتی جلوگیری از بروز شوک و تکانه است

سیف یکی از اصول اقتصاد مقاومتی را جلوگیری از بروز شوک و تکانه ها ارزیابی کرد و افزود: مصادیق تروریست توسط خودمان تعیین می شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این که ساختار سازمانی و فرایندهایمان از سوی طرف مقابل بررسی می شود ادامه داد: زمانی که امکان کنترل وجود دارد در این صورت می توان از بروز فسادهای محتمل در نظام بانکی جلوگیری کرد.

وی با اشاره به این که در صورتی که ابهامی در کشور وجود داشته باشد نظام بانکی باید توان تشخیص داشته باشد گفت: روابط بین المللی باید مورد توجه قرار بگیرد.

 زمینه استفاده از ارزهای مختلف از سوی طرف مقابل باید فراهم شود

سیف در پاسخ به سوال دیگری پیرامون سفر به نیویورک گفت: طرف های مذاکره متعهدند زمینه استفاده از ارزهای مختلف را برایمان فراهم کنند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این که پول نفت را به یورو و ین می توانیم بگیریم افزود: باید بتوانیم به ارزهای دیگر به غیر از دلار تبدیل داشته باشیم.

 سهولت در رابطه با تبدیل ارز هنوز وجود ندارد

وی با اشاره به این که سهولت در رابطه با تبدیل ارز سهولت هنوز وجود ندارد افزود: طرف مقابل هر چه سریع تر باید موانع را بردارد.

سیف ادامه داد: برای تبدیل ین به یورو نیازی به دلار نداریم به طوری که با آزادی کامل می توانیم خواسته های خود را عملیاتی کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این که به دلار نمی توانیم دریافتی داشته باشیم گفت: طرف مقابل موظف به انجام اقداماتی است که نتیجه آن پیش بینی شده است بنابراین باید بتوانیم به راحتی ارزهای مختلف را تبدیل کنیم.

وی با اشاره به این که هر بهانه ای مورد قبول نیست گفت: طرف مقابل با این امر موافق است.

سیف در پاسخ به سوال دیگری پیرامون پیمان های دوجانبه پولی ادامه داد: یکی از نمونه های پیمان های پولی پیمان های چند جانبه است که در سازمان پایاپای آسیایی مطرح شد.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از اظهارات خود به پیمان های پولی مشترک اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته ما پیمان های پولی مشترکی را با کشورهایی چون ترکیه، روسیه و ترکمنستان داشتیم اما با توجه به نگرانی هایی که این کشورها از تحریم های آمریکا داشتند این پیمان ها نتوانست فعال شود که در حال حاضر زمینه اجرای این پیمان های پولی مشترک در حال به وجود آمدن است.

وی اضافه کرد: این مکانیزم باعث می شود که کمترین نیاز به جا به جایی پول باشد و هزینه ها را نیز کاهش خواهد داد.

سیف همچنین در خصوص بحث یکسان سازی نرخ ارز نیز عنوان کرد: بنده قبلاً یک صحبتی را راجع به پیشنهاد یکسان سازی نرخ ارز مطرح کرده بودم و عنوان داشتم که یکسان سازی نرخ ارز باید در یک شرایط تعادلی کامل اجرا شود که دسترسی کامل به منابع ارزی و سرعت عمل در جابه جایی ارز به اندازه کافی وجود داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: بنده عنوان کرده بودم که 6 ماه بعد از اجرای برجام یکسان سازی نرخ ارز را عملیاتی خواهیم کرد اما اجرای کامل برجام زمانی است که دسترسی های بانکی بین المللی ما کامل شده باشد.

وی با بیان این که خوشبختانه در طول 2 سال و نیم گذشته ما آرامش مطلوبی را از علی رغم تکانه ها و نوسانات شدید در بازار ارز داشتیم گفت: کاهش شدید قیمت نفت در چند ماه گذشته باعث شد که تورم بسیار بالا در برخی کشورهای نفتی حادث شود و ارز پول ملی این کشورها با کاهش شدیدی روبرو گردد و علت این که ما این نوسانات را در کشور احساس نکردیم به دلیل برنامه ریزی دقیق و نگاه درستی بود که نسبت به مسائل صورت گرفته بود.

تفاوت نرخ ارز آزاد و رسمی روند کاهشی را طی می کند

سیف با بیان این که شرایطی که در آن قرار داریم شرایط مطلوبی است اما نرخ دوگانه ارز در اقتصاد ما قابل قبول نیست عنوان داشت: تفاوت و نرخ ارز بازار آزاد و رسمی در حال کاهش است و این رقم از 25 درصد در حال حاضر به 13.3 درصد رسیده و این روند کاهشی ادامه پیدا خواهد کرد و در نظر داریم که در اولین فرصت این نرخ را یکسان کنیم و به تدریج دامنه تقاوت را کاهش می دهیم.

یکسان سازی نرخ ارز تا پایان این دولت به انجام می رسید

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام این خبر قطعاً یکسان سازی نرخ ارز تا پایان این دولت اجرایی خواهد شد گفت: مطمئن هستم که مشکلات ارتباطات بانکی ما حل خواهد شد ضمن این که همه برنامه ریزی های لازم برای یکسان سازی نرخ ارز انجام شده.

وی عنوان داشت: برای یکسان سازی نرخ ارز ما نیازمند این هستیم که ارتباطات بانکی مناسب داشته باشیم و بانک مرکزی نیز مانور جا به جایی منابع را داشته باشد.

سیف اضافه کرد: زمانی که ما به صورت مطلوب ارتباطات بانکی نداریم معنی اش این است که صادرات و واردات کشور با ال سی انجام نمی شود و متاسفانه در دوران تحریم نظام بانکی ما تقریباً از پرداخت های مبادلات کالایی کنار کشید و پرداخت ها از طریق شبکه های صرافی انجام می شد که این کار ضمن داشتن هزینه های بالا می توانست فسادزا باشد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بر این اساس ما باید به سمتی برگردیم تا فعالین اقتصادی ما به جای این که کارهای خود را از طریق شبکه های صرافی انجام بدهند بتوانند از طریق نظام بانکی فعالیت های خود را انجام دهند و نظام بانکی ما اعتبار و جایگاهش را به دست آورد.

وی با بیان این که در دوران تحریم مشکلات زیادی برای تجار ما به وجود آمد گفت: بر این اساس درصدد هستیم که در درجه اول ارتباط بانکی بین المللی را ساماندهی کنیم و بر اساس سند برجام به این اقدام نیز بهای زیادی داده شده که بلافاصله به شرایط قبل از تحریم ثانویه برگردیم. 

سیف خاطر نشان کرد: آن چه که مهم است که ما باید به یک نرخی از ارز رضایت بدهیم که بتواند زمینه ساز رشد تولید، اشتغال و توسعه صادرات در کشور باشد که مدل شناور مدیریت شده ما را به این سمت هدایت خواهد کرد.

رئیس کل بانک مرکزی بیان داشت: در مدل شناور مدیریت شده مهم نیست که نرخ ارز کجاست بلکه مهم این است که آن تعادل در کجا به وجود می آید.

وی همچنین خاطر نشان ساخت: با توجه به سرمایه گذاری هایی که هم اکنون به سمت ایران روان می شود ممکن است درآمدهای ارزی کشور افزایش پیدا کند و ظرفیت جدیدی برای درآمدهای ارزی آینده کشور  ایجاد شود که می تواند در ساختار تراز ارزی کشور تحول ایجاد کند لذا متناسب با این دستاوردها نرخ ارز می تواند خیلی پایین تر هم بیاید اما مهم  تعادل ارزی در هر زمان است که اجازه دهیم واقعیت ها نرخ ارز را تغییر دهد.

باید اجازه دهیم شرایط اقتصادی نرخ ارز را تعیین کنند

سیف با تاکید بر این که باید اجازه دهیم شرایط اقتصادی نرخ ارز را تعیین کنند گفت: خوشبختانه این سیاست در طول دو و نیم سال گذشته توانسته نتایج خوبی به ثمر برساند.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از اظهارات خود به لزوم اصلاح نظام بانکی و این که قرار است چه اقداماتی در این رابطه صورت گیرد اشاره کرد و اظهار داشت: واقعیت این است که نقش نظام بانکی در اقتصاد آنقدر مهم است که اگر یک نظام بانکی نتواند وظایفش را به درستی  انجام دهد نمی توان آن را کنار زد.

وی با بیان این که اقتصاد ما برای رشد، پیشرفت و توسعه نیازمند یک نظام بانکی سالم و پرتحرک است گفت: متاسفانه نظام بانکی ما دارای مشکلاتی است که این مشکلات از سال های گذشته انباشته شده و نوع رفتار دولت ها با نظام بانکی با طبیعت بانکداری تطبیق نمی کرده.
سیف بیان داشت: نظام بانکی باید بتواند سپرده هایی که از مردم جمع آوری می کند بر اساس اصول کارشناسی و فعالیت هایی تسهیلات پرداخت کند که مطمئن به بازگشت پذیری آن است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که در حال حاضر سپرده های مردم در سه نوع از دارایی های نظام بانکی قفل شده و تبدیل به دارایی های منجمد و سمی گردیده و از چرخه اعطای تسهیلات خارج شده است گفت: بخشی از دارایی های نظام بانکی مطالبات لاوصول، مشکوک الوصول و معوق است که این دارایی ها در زمان شروع دولت یازدهم 14 و نیم تا 15 درصد از دارایی های نظام بانکی را شامل می شد که با اقدامات صورت گرفته این رقم به 10.2 دهم درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: بخش دیگر از دارایی های نظام بانکی مطالبات بانک ها از دولت است که این رقم حدود 16، 17 درصد از دارایی های بانکی را شامل می شود.

سیف تصریح کرد: متاسفانه دولت ها در گذشته نظام بانکی را به پول خود فرض کرده و گمان می کردند هر چه از منابع بانکی دریافت کنند زمان بازپرداخت آن را خودشان باید مشخص کنند لذا منابع بانک ها در این مطالبات قفل شده است و بانک ها نمی دانند که این مطالبات چه زمانی به آن ها بازخواهد گشت.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: بخش دیگری از دارایی های نظام بانکی دارایی های غیرمالی شامل املاک، شرکت و امثال اهم است که حدود 15 درصد از دارایی های نظام بانکی را شامل می شود که ما به آن ها دارایی های منجمد می گوییم.

45 تا 50 درصد دارایی های نظام بانکی قفل شده است

وی با بیان این که  داشتن بخشی از دارایی های مالی طبیعی است ولی بانک ها باید نسبت آن را رعایت کنند که اکثراً آن را رعایت نمی کنند گفت: مشکل اساسی بانک های ما این است که 45، تا 50 درصد از دارایی های نظام بانکی قفل شده است.

سیف عنوان کرد: 50 درصد مابقی دارایی های نظام بانکی دارایی هایی است که به مصرف تسهیلات جاری می شد.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از اظهارات خود به اقدامات دولت در زمینه افزایش سرمایه بانک ها اشاره کرد و اضافه کرد: دولت یازدهم در چندین مرحله افزایش سرمایه برای بانک ها ایجاد کرده و اصلاحاتی را در سرمایه های برخی بانک ها به وجود آورده و در قانون بودجه 95 فضایی برای افزایش سرمایه بانک ها ایجاد کرده است.

وی اعلام کرد: از دیگر اقداماتی که بانک مرکزی در راستای اصلاح نظام بانکی انجام داده این است که مکانیزمی را برای کاهش مطالبات لاوصول، جاری و غیرجاری در پیش گرفته است که یک روش سرعت بخشیدن به وصول و تعیین تکلیف  این مطالبات است و اقدام دیگر در رابطه با دقت در کفایت ذخایری است که برای آن ها در نظر گرفته می شود به این معنی که بانکی که مواجه می شود با این که طلبی در سررسید خود وصول نمی شود باید در پایان سال برای آن ذخیره ای در نظر بگیرد.
سیف یادآور شد: اقدام دیگر بانک ها خود را از دارایی های غیرمالی در یک ظرف زمانی مشخص تخلیه کنند که مشکل اساسی در اجرای این مسئله  کشش بازار سرمایه و محدودیت ها برای عرضه این دارایی ها بود که با توجه به شرایط جدید این اقدام عملی خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه به برنامه های بانک مرکزی برای تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و بیان داشت:  یکی از اقداماتی که بانک مرکزی برای تحرک در بخش تولید دنبال می کند این است که با هماهنگی با وزارت صنعت، و کارگروه های استانی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط را شناسایی کنند و به آ« ها تسهیلات پرداخت کنند.

وی با بیان این که هم اکنون 7 هزار و 500 واحد صنعتی کوچک و متوسط در سراسر کشور وجود دارد گفت: در اردیبهشت سال 94 کارگروه های استانی را تشکیل دادیم تا  این کارگروه ها واحدهای صنعتی کوچک و متوسط که قابلیت افزایش ارزش افزوده دارند شناسایی کنند تا با تامین سرمایه در گردش آن ها بتوانیم به افزایش تولید کشور کمک کنیم.

سیف همچنین اعلام کرد: سال گذشته 417 هزار میلیارد تومان حجم تسهیلاتی بود که نظام بانکی در اختیار این واحدها قرار داده است تا تامین سرمایه در گردش برای تامین این واحد ها بتواند منجر به تولیدی شود که بازار سرمایه دارد که در این رابطه بخشنامه این مکانیزم از طرف بانک مرکزی صادر شده است.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از این برنامه در خصوص اقدامات بانک مرکزی برای مقابله با نرخ سود بانکی بالا نیز عنوان کرد: برای مقابله با نرخ سودهای بانکی بالا دو روش وجود دارد که یک روش دستوری است که تجربیات گذشته نشان داد که این روش می تواند شوک به سایر بانک ها همچون بازار ارز و بازارهای دیگر وارد کند و آن ها را از تعادل خارج کند لذا بانک مرکزی از شهریور ماه سال گذشته به بازار بین بانکی ورود کرد و با ورود خود به این بازار بر تعیین نرخ اثرگذار بود و سبب شد نرخ سود بانکی از 29 درصد به 17 درصد برسد ضمن این که این اقدام هیچ شوکی به بازارهای دیگر وارد نکرد.

وی با بیان این که نرخ 17 درصد نرخ مورد عمل بانک ها است گفت: بانک مرکزی سیاست کاهش نرخ سود بانکی را تا زمانی که به دامنه نرخ تورم برسد ادامه خواهد داد.

سیف با بیان این که پیش بینی می شود مرداد و شهریور امسال نرخ تورم پس از 25 سال تک رقمی شود گفت: سیاست ما این است که این نرخ را بتوانیم در آن دامنه حفظ کنیم و نرخ سود بانکی هم باید کاهش پیدا کند.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص فعالیت موسسات مالی  غیرمجاز نیز گفت: خوشبختانه بانک مرکزی عملکرد مثبتی در این رابطه داشته و البته واقعیت این است که دستگاه قضایی و نیروی انتظامی نیز در این رابطه ما را همراهی کردند.

وی با بیان این که بازار موسسات غیرمجاز هم اکنون در کنترل است خاطر نشان ساخت: وظیفه بانک مرکزی صیانت از سپرده های مردم است و در برخورد با موسسات غیرمجاز باید به نحوی عمل کنیم که سپرده های مردم آسیب نبینند.

توضیحاتی در خصوص وام ازدواج 10 میلیونی

سیف در بخش پایانی این برنامه در خصوص وام ازدواج 10 میلیونی به هر یک از زوجین نیز بیان داشت: این بحث قانون مصوبی است که لازم الاجرا است و ما باید هم عوامل را به کار بگیریم تا آن را عملیاتی کنیم اما محدودیت هایی وجود دارد که باید آن را رفع کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: همواره بخشی از منابع بانک ها صرف تامین وام های ضروری برای کارمندان نظام بانکی می شده که بانک مرکزی حدود، 7 ،8 سال پیش محدودیت هایی در این رابطه در نظر گرفته و دستورالعمل هایی صادر کرده است که بانک ها باید با دقت کامل کل منابع قرض الحسنه که از جامعه جمع آوری می کنند را صرفاً به مصرف اهداف پیش بینی شده قرض الحسنه من جمله وام ازدواج برسانند.

وی با بیان این که ما همه امکانات را به کار خواهیم گرفت تا بتوانیم بهترین نوع عملکرد را داشته باشیم گفت: با وام 3 میلیونی ازدواج که هم اکنون آن را پرداخت می کنیم حدود 450 هزار نفر را در صف داریم که این تعداد سال گذشته حدود 1 میلیون و 200 هزار نفر بود اما با جا به جایی هایی که در مصارف نظام بانکی صورت گرفت توانستیم صف را به 450 هزار نفر کاهش دهیم.

سیف در پایان خاطر نشان کرد: اعطای وام ده میلیون تومانی به هر یک از زوجین قطعاً باید کارشناسی شود و امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر آن را عملیاتی کنیم.

انتهای پیام/


برچسب ها: نگاه یک ، سیف ، نظام بانکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار