سیف در برنامه نگاه یک مطرح کرد؛

آخرین وضعیت سپرده گزاران ثامن‌الحجج و کاسپین/ برای ورود ارز به کشور دچار محدودیت‌هایی هستیم/ وام 300 میلیون تومانی برای هریک از واحدهای صنفی پلاسکو

رئیس کل بانک مرکزی امشب در برنامه نگاه یک به بررسی مسائل و مشکلات نظام بانکی پرداخت.

لازم نیست ارز حاصل از فروش نفت وارد کشور شود/ حداکثر 300 میلیون تومان وام به هریک از واحدهای صنفی پلاسکو پرداخت خواهد شدبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در برنامه نگاه یک به بررسی  مسائل و مشکلات نظام بانکی پرداخت.

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در ابتدای برنامه با اشاره به مسائل به وجود آمده در موسسه ثامن الحجج گفت: خود ما به شدت از این بابت دچار تاسف هستیم که بخشی از هم وطنانمان براساس اعتمادی که کرده بودند منابعی از خود را در این موسسه سپرده گذاری کردند.

سپرده گذاران موسسات غیر مجاز باید کمترین خسارت را متقبل شوند

وی با اشاره به اینکه، سه سال و نیم از مدیریت دوره جدید می گذرد افزود: با روش های در پیش گرفته شده سپرده گذاران موسسات غیر مجاز باید کمترین خسارت را متقبل شوند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه سپرده ها  باید به سپرده گذاران برگردد اظهار داشت: باید مشکلات خانواده های گرفتار را  برطرف کرد.

سیف با اشاره به  همراهی مرجع قضایی و مسئولین دستگاه های مربوطه در این رابطه ادامه داد: سپرده گذاران موسسه ثامن الحجج باید توجه کنند که هیچ‌گونه استثنایی در مدیریت اوضاع وجود ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه دارایی ها تحت کنترل است گفت: منابع و دارایی ها باید به درستی هدایت و  در نهایت به تدریج به سپرده گذاران داده شود.

سیف  با اشاره به زمانبندی12- 14 و 17 ماه برای بازگرداندن سپرده ها تصریح کرد: با ملک، املاک و تسهیلات به عنوان منبع اصلی نقدینگی می توان سپرده ها را به صاحبانشان برگرداند.

وی با تاکید بر اینکه حقوق افراد حق الناس است اظهار داشت: در مورد سپرده گذاران ثامن الحجج  به هیچ وجه اجازه داده نمی‌شود تا کسی حقی را ناحق کند.

برای90 درصد  مبالغ 100 تا 300 میلیون تعیین تکلیف شده است

سیف با اشاره به اینکه برای بیش از ۹۰ درصد مبالغ ۱۰۰، ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون تومان تعیین تکلیف شده است بیان کرد: بانک پارسیان در موضوع ثامن الحجج هیچ نقشی ندارد لذا این بانک تنها نقش عاملیت را ایفا می‌کند لذا وجوه سپرده گذاران در ثامن الحجج از طریق شعب پارسیان طی زمان بندی مشخص داده می شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه، مرحله بعدی  نوبت مبالغ بالای300 میلیون است اظهار داشت: از مسئولین قوه قضائیه و  امنیتی کشور  تشکر می کنم که در این رابطه وقت زیادی صرف کردند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ گونه اختلاف نظری در این موضوع وجود ندارد و نقدینگی در حال حاصل شدن است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در دوره قبل تصمیماتی گرفته شده بود تا تعاونی های مختلف سازمان دهی شوند لذا تک تک تعاونی ها باید لیست کامل بدهی و دارایی های خود را منتقل کنند این در حالی است که از 8 تعاونی فقط یک مورد این کار را انجام داد.

سیف اضافه کرد : کاسپین، موسسه‌ای است که می تواند بقیه تعاونی ها را جمع کند و در برابر سپرده گذاران مسئول باشد.

وی با اشاره به اینکه هیات مدیره این کار را با سرعت مورد نظر انجام نداده است گفت: بانک مرکزی آنها را احضار کرد و برخوردهای لازم را انجام داد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در یکی از استان ها، مرجع قضایی حکم صادر کرد و علی‌رغم اینکه دارایی ها منتقل نشد تابلو های آن تعاونی‌ها تغییر یافت و نام کاسپین گرفت.

سیف با بیان اینکه به دنبال حل ابهامات هستیم افزود: هیات مدیره مکلف است تا با سرعت دارایی ها را تحویل بگیرد تا مشخص شود که تک‌تک موسسان این تعاونی‌ها چه میزان کسری دارند و اگر این گونه است باید پاسخ گو باشند.

رئیس کل بانک مرکزی  با اشاره به اینکه باید به کسی که دارایی عمده ای از زندگی خود را در این موسسه گذاشته و اکنون در معرض ابهام قرار دارد حق داد  گفت: در دنیا برای موسسات و بانک های مجاز بانک مرکزی ضامن نیست بلکه خودشان مسئول هستند لذا برای اطمینان بخشی به سپرده گذاران، صندوق ضمانت سپرده وجود دارد که این صندوق سپرده های موجود در بانک ها ی مجاز را تضمین می کند.

وی با اشاره به اینکه، بانک مرکزی وقت و انرژی گذاشته و جلوگیری می کند از حیف و میل دارایی ها گفت: باید خسارت را به حداقل ممکن رساند.

سیف  تصریح کرد: باید دید که دارایی هایی که به فروش می رسد تا چه میزان جواب می دهد تا بتوانیم متناسب با آن عمل کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه، تا 300 میلیون تومان برای موسسه ثامن الحجج تعیین تکلیف شده است بیان کرد: برای این یک سال و 14 ماه سودی تعلق نمی گیرد.

سپرده گذاران بلاتکلیف می توانند به بانک پارسیان مراجعه کنند

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه، آیا احتمال دارد برای عده ای از 90 درصد گفته شده تعیین تکلیف صورت نگرفته باشد ادامه داد: هر کسی که بلاتکلیف مانده باید به بانک پارسیان مراجعه کند تا وضعیتش مشخص شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی در چنین مواقعی با تمام امکاناتش در صحنه حضور پیدا می‌کند خاطرنشان کرد: باید خسارت را به حداقل ممکن رساند و به سپرده گذاران آرامش داد.

وی افزود: در بازار مالی می گویند هیچ نرخ بالایی بی دلیل نیست یعنی کسی که نرخ سود بالایی می دهد ریسک بالایی را به صاحب سرمایه تحمیل می کند.

سیف با اشاره به اینکه، باید دقت کرد و دید چه کسی پول ما را می گیرد افزود: یکی از پیش نیاز های رشد اقتصادی کشور این است که از این گونه شوک ها در  جامعه، اقتصاد و بازار مالی نداشته باشیم.

وی افزود : در موضوع ثامن‌الحجج با وجود اینکه مسئله برای همه مشخص بود، عده ای اقدام به سرمایه گذاری می کردند و این مسئله بسیار برای بنده عجیب بود.

صادرات نفت نسبت به قبل از اجرای برجام بیش از2 برابر شده است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: صادرات نفت نسبت به قبل از اجرای برجام  بیش از 2 برابر شده است؛ در بسیاری از حوزه ها بعد از اجرای برجام تحولات جدی صورت گرفته است.

بعد از برجام آزادی عمل پیدا کرده ایم

سیف با بیان اینکه بعد از برجام آزادی عمل پیدا کرده ایم ادامه داد: برخی اوقات احساس می کنم به دلیل ملاحظات سیاسی مطالبی گفته می شود که در آن به واقعیت ها و حقایق توجه نمی شود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت اکنون به هیچ وجه با گذشته قابلیت مقایسه نیست بیان کرد: برجام تحریم های هسته ای را برداشت و الان همه این تحریم ها برداشته شده است.

وضعیت مالی بانک ها استحکام و ثبات لازم را ندارد

سیف با بیان اینکه تحولات اساسی در صنعت بانکداری  بین الملل ایجاد شده است گفت:  از تحولات و استاندارد های روز دنیا عقب مانده ایم و صورت های مالی و وضعیت مالی بانک ها استحکام  و ثبات لازم را  متناسب با استاندارد های روز دنیا ندارد.

238 رابطه کارگزاری فعال برقرار شده است

وی با تاکید بر اینکه از 600 رابطه کارگزاری فعال 238 مورد برقرار شده است ادامه داد: وضعیت شرایط نسبت به قبل از اجرای برجام متفاوت است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه قبل از تحریم با 600 بانک و کارگزاری کار می کردیم اظهار داشت: آن 600 مورد روابطی نبوده که هر روز مورد استفاده باشد.

وی با اشاره به اینکه روابط کارگزاری در یک دوره طولانی مدت ایجاد شده است بیان کرد: اکنون 238 روابط کارگزاری مورد نيازمان بوده که فعال شده است.

سیف با بیان اینکه حجمی از عملیات بانکی مربوط به تجارت خارجی از شبکه بانکی در زمان تحریم به دلیل قطع روابط کارگزاری به شبکه صرافی کشور انتقال یافت.

وی با بیان اینکه صرافی ها  در فضای معمولی کشور مسؤلیت  و ماموریت دارد افزود: شبکه صرافی باید ماموریت خود را با اقتدار کامل انجام دهد و بخش عمده ای از کارهایی که به صرافی ها انتقال یافته بخش هایی بوده که قبلا در نظام بانکی انجام می شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: روابط کارگزاری این قابلیت را دارد که مجددا ماموریت ها را پس بگیرد و خود انجام دهد.

سیف با اشاره به رفع موانع و برداشتن تحریم ها ادامه داد: در سیستم بانکی امروزه نرخ کفایت سرمایه نقش بسیار مهمی دارد که چند درصد از دارایی های یک بانک از محل سرمایه تامین می شود الان حداقل نسبتی که در دنیا رعایت شده12 درصد است.

نرخ کفایت سرمایه در بانک های کشور 4/5 الی5 درصد است

وی با اشاره به اینکه، بانک های ما این نسبت را ندارند اظهار داشت: کفایت سرمایه بانک های به طور متوسط 4/5 الی 5 درصد است.

سیف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چند درصد ایده آل ما نسبت به قبل از برجام به وجود آمده است ادامه داد: 60-70 درصد تامین شده است یعنی 60-70 درصدی که می تواند 90 -95 درصد عملیات بانکی مربوط به تجارت خارجی را انجام دهد و مابقی وضعیت ما را بهبود می بخشد.

سیف گفت: عملیات بانکی ما می تواند در حد تامین نیازهای تجارت خارجی انجام شود. بحث پیام رسانی مالی کاملا حل شده است.

وی با اشاره به بازار های بین المللی و نگهداری ذخایر ارزی کشور اظهار داشت: قبل از تحریم هیچ مشکلی در این رابطه نداشتیم زیرا بعد از تحریم نمی توانستم ذخايرمان را هر کجا که بخواهیم نگهداری کنیم  لذا ذخایر ارزی کشور در کشورهای جمع شد که صادرات نفت داشتیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بانک مرکزی در بانک های بزرگ اروپایی حساب باز کرده است و پرداخت های بین المللی در شرایط مناسبی انجام می شود.

 رتبه اعتباری کشور از 7 به 6 رسیده است

سیف با اشاره به اینکه رتبه اعتباری کشور از7 به 6 رسیده است عنوان کرد: پرداخت هزینه های دانشجویی حتما چمدانی نیست لذا از طریق صرافی ها و سیستم بانکی این امر انجام می شود.

سیف ادامه داد: باید برخی از اقلام باز گذشته تعیین تکلیف شود لذا بانک مرکزی حجمی از آنها را در مذاکراتی که داشته حل و فصل و تسویه کرده است. سعی کردیم سودی از دوران تحریم پرداخت نکنیم که مورد موافقت قرار گرفت.

وی با بیان اینکه حداقل نتیجه برجام این است که صادرات نفت کشور دو برابر شده گفت: کسی نمی تواند منکر این واقعیت شود اما ما بیشتر از این خصوصا در مسایل بانکی توقع داشتیم. 

لازم نیست ارز حاصل از فروش نفت وارد کشور شود

سیف در خصوص  شائبه‌هایی مبنی بر عدم انتقال وجوه درآمدهای نفتی به کشور نیز اظهار داشت: سوال این است که این وجوه را به داخل کشور بیاوریم که چه کار کنیم؟ مگر نمی خواهیم از محل این منابع واردات در کشور انجام دهیم تا سمت واردات سرمایه ای برویم لذا لازم نیست ارز حاصل از فروش نفت وارد کشور شود.

وی افزود : منابع ناشی از صادرات نفت صد درصد در اختیار ما قرار گرفته اما جواب این سوال که همه این منابع به کشور آمده منفی است. البته ممکن است در برخی موارد خاص اسکناس وارد کشور کنیم اما این به این معنا نیست که همه منابع حاصل از صادرات نفت را به صورت دلار و یورو به کشور بیاوریم.

وضعیت منابع ارزی ما بسیار خوب است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: وضعیت ارزی ما بسیار خوب است و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.

وی افزود: بخشی از تجارت خارجی کشور به صرافی ها رفته و از طریق آن ها انجام می شود نه از طریق سیستم بانکی لذا واردکنندگان و فعالین اقتصادی را تشویق می کنیم که به جای استفاده از شبکه صرافی ها از شبکه بانکی استفاده کنند چراکه استفاده از این سبک در شرایط امروز عملیاتی نیست.

سیف با بیان اینکه یکی از موضوعات بحث مدیریت ذخایر کشور است اظهار داشت: در این بحث باید در نظر گرفت که ذخایر کشور را در چه جاهایی و به چه ترکیبی نگه داریم که مصون از احتمالات باشد و این اقدام ، اقدامی است که بانک مرکزی انجام می دهد و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا محدودیتی حاصل از تحریم برای واردات ارز به کشور داریم گفت: دلار از باب تحریم های اولیه دچار محدودیت‌هایی است ولی در تامین مابقی ارزها هیچ مشکلی نداریم.

وی اعلام کرد: مشکل انگلیس نیز مشکل خاص اوست و دلیل اینکه بانک ها با ما همکاری نمی کنند به دلیل ریسکی است که خودشان ارزیابی کرده اند و این موضوع هیچ ربطی به تحریم ها ندارند البته مذاکرات در شرف انجام است که امیدواریم این مسئله حل شود.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در پاسخ به این سوال که در خصوص ارسال دلار به افرادی که در خارج کشور زندگی می کنند عنوان کرد: دلار جزء تحریم های اولیه است لذا ارایه خدمت توسط یک موسسه آمریکایی برای جمهوری اسلامی ایران دچار مشکل خواهد شد و آن موسسه مجاز به ارایه خدمت نیست.

وی افزود: اگر قرار است برای کشور دیگری جز آمریکا دلار فرستاده شود بهتر است پول رایج آن کشور ارسال شود و از این بابت مشکلی نیست ضمن آنکه به طور مثال اگر شما از طریق یک بانک آلمانی برای کسی که در آلمان زندگی می کند دلار بفرستید آن بانکی که می خواهد دلار را به گیرنده حواله تحویل دهد آن را تبدیل به یورو می کند.

روند نرخ ارز روند نزولی است

وی در خصوص نوسانات ارزی ظرف هفته های اخیر نیز اظهار داشت: نوسانات ارزهای کشورهای مختلف پدیده عجیبی نیست و بعضی اوقات جز سیاست های تجاری اقتصادی کشورها قرار می گیرد.

سیف یادآور شد: در این سه سال علی رغم شوک نفتی که کشورهای نفتی را متاثر کرد توانستیم ثبات لازم را داشته باشیم و از شرایط خوبی برخوردار باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: قمیت یورو در خرداد ۹۲ نسبت به آذر ۹۵ به میزان ۱.۲ درصد ارزان تر شد و این به معنای آن است که در این مدت ریال نسبت به یورو قوی تر شده است.

وی با طرح این سوال که باید کدام ارز را مبنا قرارداد گفت: یکی از اقداماتی که بانک مرکزی انجام خواهد داد این است که ارز گزارشگری ما نباید دلار باشد.
 
وی افزود : بالاترین مبنای ارز در جنبه صادرات و واردات درهم امارات، یورو و یوان چین است و در ده رده بالاترین مبنای ارز، دلار مطرح نیست.

وی تصریح کرد: در کشورها معمولا برای ارز گزارشگری سبدی از ارزها را و یا ارزی که قوی تر از ارزها هست را مبنا قرار می دهند که امیدواریم این بحث ظرف یکی، دو ماه آینده در کشور عملیاتی شود.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص پیمان های دو جانبه به منظور جایگزینی ارزهای دیگر به جای دلار در بحث صادرات و واردات نیز عنوان کرد : پیمان های ارزی یکی دیگر از راه کارهایی است که بانک مرکزی از روز اول آن را دنبال می کرده و با خیلی از کشورها تفاهم نامه امضا کرده که منتها در عمل عملیاتی نشده است که این موضوع به ملاحظات فی مابین کشورها برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه نرخ دلار روند کاهشی خواهد داشت در خصوص یکسان سازی نرخ ارز عنوان کرد: صحبتی که از روز اول داشتیم این بود که بعد از اجرایی شدن برجام و عادی شدن دسترسی ها به منابع مان  و انعطاف پذیری کامل ۶ ماه زمان در این رابطه نیاز است حال اینکه بعد از اجرای برجام عادی سازی شرایط ارتباطات با کارگزاری ها با تاخیر انجام شد.

سیف افزود: مقدمات کار یکسان سازی نرخ ارز در بانک مرکزی فراهم شده منتها این اقدام نباید به گونه ای برنامه ریزی سود که برگشت پذیر باشد و باید به گونه ای عمل کنیم که بتوانیم این کار را دربلند مدت عملیاتی کنیم؛ لذا زمان انجام این کار را اعلام نمی کنیم. 

رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با ارز سه نرخی نیز بیان داشت: برخی‌ها وعده می‌دهند که ارز به ۵ هزار تومان می رسد و التهاب‌آفرینی کاذب در بازار ارز ایجاد می کنند.

وی تصریح کرد: ثبات و آرامش پیش نیاز برنامه ریزی بلند مدت اقتصادی در کشور  و ایجاد زمینه برای رشد اقتصادی است لذا بنده متوجه نمی‌شوم که چه طور کسی به خود اجازه می‌دهد که از این بابت اظهار شادمانی و شعف کند.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت بازار ارز وضعیت باثباتی است اظهار داشت: آن چه که بانک مرکزی از ابتدای مدیریت فعلی تلاش کرده این است که واقع بینانه با بازار ارز روبرو سود ؛ لذا در دوره جدید هیچ وقت مبنایی نگذاشتیم که بخواهیم نرخ ارز را پایین تر از نرخی که در بازار وجود دارد عرضه کنیم.

تبدیل واحد پول از ریال به تومان به معنای رفرم پولی نیست

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص طرح تبدیل واحد پولی کشور از ریال به تومان نیز عنوان کرد: یکی از اقداماتی که نظام بانکی انجام داده تهییه دو پیش نویس لایحه قانون نظام بانکی کشور و لایحه قانون بانک مرکزی است که طرح فوق در لایحه قانون بانک مرکزی مطرح شده است.

وی با تاکید بر اینکه تبدیل واحد پول از ریال به تومان به معنای رفرم پولی(حذف سه صفر) نیست گفت: با توجه به عدم تعادل بین گفتمان واحد پولی در قانون و زبان محاوره این بحث مطرح شده است که در صورت تصویب مجلس مبنا قرار می گیرد.

سیف در خصوص افزایش نقدینگی در کشور نیز عنوان کرد: یکی از انتقادات به دولت در سال ۹۳ این بود که چرا دولت به تورم تمرکز کرده و از اواسط سال ۹۴ نیز انتقاد وارده به دولت بحث نقدینگی شد و مبالغه هایی در این رابطه صورت گرفت.

وی با اعلام اینکه در  ۹ ماهه ابتدای سال ۹۵؛ ۳۴۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید پرداخت شده اظهار داشت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳/۸ درصد افزایش نشان می دهد و یکی از طرح هایی هم که در این راستا انجام شده طرح تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط است و توانستیم ۲۰ هزار و ۵۰۰ واحد را از این تسهیلات بهره مند کنیم‌.

سیف در رابطه با فاصله نرخ سود بانکی و تورم نیز عنوان کرد: علی رغم روند کاهشی تورم نرخ سود بانکی چسبندگی دارد و دلیل اصلی هم به تنگنای مالی بانک ها بر می گردد که با ۵۰ درصد دارایی شان فعالیت می کنند در حالی که۹۰ درصد تامین مالی اقتصاد بر عهده نظام بانکی است.

حداکثر ۳۰۰ میلیون تومان وام به هریک از واحدهای صنفی پلاسکو پرداخت خواهد شد

وی در ادامه حادثه ساختمان پلاسکو را باعث تاسف خواند و گفت: دبیر خانه مشترکی ایجاد شده که یا معرفی واحدهای صنفی توسط اتاق اصناف حداکثر ۳۰۰ میلیون تومان وام به هریک از این واحدهای صنفی توسط نظام بانکی پرداخت خواهد شد. 

سیف در خصوص جیران خسارت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت : در این موارد رئیس سازمان برنامه بودجه پیشنهاداتی به دولت ارائه می کند که طبعا بخشی از پیشنهاد مربوط به نظام بانکی است مضاف بر اینکه ردیف بودجه ای یرای این دست حوادث در نظر گرفته شده است و نظام بانکی نیز این آمادگی را دارد.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان در خصوص وام ازدواج نیز مطرح کرد: از ابتدای امسال تا تاریخ ۸ بهمن جاری ۷۹۲ هزار و ۶۰۰ فقره وام ازدواج به مبلغ ۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار