سرانه درمان توسط مجلس واقعی نیست

سرانه درمان که باید توسط مجلس در نظر گرفته شود واقعی نیست و بسیاری از خدمات پزشکی نظیر رادیولوژی، آزمایشگاهی و خدمات بیمارستانی در این عرصه، دچار مشکل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد موذن زاده دبیر اجرایی بیست و هفتمین کنگره انجمن فیزیوتراپی ایران در نشست خبری  کنگره فیزیوتراپی افزود: این کنگره از پانزدهم تا هفدهم اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران و با حمایت انجمن فیزیوتراپی ایران، سازمان بهزیستی، سازمان نظام پزشکی، دانشگاه های علوم پزشکی تهران و حمایت شرکت‌های تجاری برگزار می شود.

وی از حضور سخنرانان کشورهای خارجی نظیر انگلیس،‌آمریکا، استرالیا، تاجیکستان و لبنان به منظور ارتقا‌ء دستاوردهای علمی و ارائه هرچه بیشتر خدمات فیزیوتراپی به هموطنان کشور خبر داد. 

وی گفت: برگزاری نمایشگاه تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی در حاشیه برنامه‌علمی در چهار سالن و دعوت از 80 کشور وارد کننده تاسیسات توانبخشی نگاهی به منویات رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی، که در این راستا از تولید کنندگان داخلی نیز حمایت‌های ویژه‌ای را خواهیم داشت. 

موذن زاده گفت: بر اساس شورای عالی بیمه سلامت قانون گذاری باید انجام شود و در سال گذشته و در نیمه دوم سال 93 کتاب بومی تعرفه‌ها ابلاغ شد علی رغم بار مالی به سازمان‌های بیمه‌گر اضافه نشد و تاخیر 9 ماهه سازمان‌های بیمه‌گر پایه و تکمیلی در پرداخت بدهی همچنان مشکل آفرین است. 

وی گفت: متاسفانه عدم حمایت سازمان‌های بیمه‌گر در اهداف قانون برنامه پنجم باعث شد که دیگر شاهد کاهش پرداخت از جیب مردم نباشیم . به عنوان مثال در خدمات فیزیوتراپی که تنها خدمات توانبخشی است که تحت پوشش خدمات بیمه‌ای پایه‌ای است تنها دو خدمت حمایت می‌شود و مردم از خدمات وسیع رشته فیزیوتراپی بی‌بهره‌ می‌مانند. 

وی بیان کرد: لیزر پرتوان، سوزن خشک، درمان‌های نوین فیزیوتراپی، هنوز تحت پوشش بیمه‌ قرار نگرفتند. و دغدغه پوشش بیمه‌ای هنوز فیزیوتراپ‌ها را با چالش مواجه می‌کند. 

دبیر اجرایی بیست و هفتمین کنگره انجمن فیزیوتراپی ایران در ادامه افزود: به چه دلیل قانونی سازمان های بیمه‌گر در پرداخت بدهی با تاخیر مواجه می‌شوند و عوارض این تاخیرها مردم باید متحمل شوند، که در این کنگره و با توجه به توانمندی ایران امیدواریم بتوانیم شاهد تعرفه‌های منطقی باشیم چرا که در ایران تجهیزات به نرخ جهانی اما خدمات بر اساس نرخ جهانی نیست و بسته پایه خدمات برای علم فیزیوتراپی ناقص است و مردم از خدمات سلامت محروم می‌مانند.

وی در ادامه از حضور بیش از 2 هزار فیزیوتراپ از کشورهای همجوار خبر داد و افزود: حضور بالاترین مقام اجرایی در فیزیوتراپی جهان که رئیس کنواسیون جهانی فیزیوتراپی است می تواند به نگاه جدیدی در علم فیزیوتراپی منجر شود. 

وی در پایان خواستار حمایت متولیان بهداشت از بحث دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی شد و گفت: با توانمندی فیزیوتراپیست های کشور ، تعامل بین‌المللی و حمایت متولیان نظام سلامت می‌توان شاهد ارائه هر چه بیشتر خدمات سلامت در کشور شد. 

سیاستگذاران آموزش پزشکی هنوز به توجیه علم فیزیوتراپی نرسیده‌اند

محمد علی محسنی بندپی رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: کنگره های متعددی از سوی انجمن‌ فیزیوتراپی برگزار شده که در آن آخرین دستاوردهای محققان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است. 

وی شعار کنگره امسال را حرکت برای زندگی عنوان کرد و افزود: با تمام شاخصه‌های سلامتی حرکت سبک زندگی مدرن ، روند تغییر بیماری‌ها و غیره سلامت انسان ها را تهدید می‌کند و به نوعی حرکت را زیر سوال می‌برد که ما در صددیم با معرفی توانمندی محققان داخلی و تبادل نظر با محققان بین‌المللی به کمک مردم بشتابیم. 

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران در ادامه نبود اهتمام جدی برای اجرای دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی توسط سیاست‌گذاران داخلی را امری غیر منطقی عنوان کرد و افزود: متاسفانه هنوز سیاستگذاران، جایگاه علم فیزیوتراپی را درک نکرده و ما همه روزه شاهد خروج نخبگان و همچنین خروج ارز از کشور هستیم که امیدواریم در دولت تدبیر و امید بتوانیم به داد نخبگان داخلی کشور برسیم. 

معاون امور بین‌الملل دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه افزود: اگر به بحث دکتری حرفه‌ای از سوی وزارت بهداشت اهمیتی داده نشود، به نوعی می‌توان گفت مردم از خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی محروم می مانند.

محسنی بند پی گفت: در حال حاضر بحث مرجعیت علمی به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی محول شده است اما اگر نگاهی کلان به علم دنیا نداشته باشیم، کشورهای منطقه که نیمی از توانایی‌های ما را ندارند، نخبگان ما را برای مقاطع تحصیلی بالاتر جذب می کنند تا نه تنها در منطقه بلکه در دنیا نیز حرفی برای گفتن نخواهیم داشت. 

وی در پایان و با توجه به تاکیدات وزیر بهداشت مبنی بر موافقت بحث دکترای حرفه‌ای خاطر نشان کرد: امیدواریم هر چه زودتر شاهد اجرایی شدن بحث دکترای حرفه‌ای، حضور محققان و فیزیوتراپیست‌های داخلی در کشور و ارائه هرچه بیشتر خدمات سلامت به هموطنان کشورمان باشیم. 

 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار