امینی: شعر انقلاب منتقد و آرمانگراست نه توجیه‌گر

اسماعیلی امینی معتقد است شعر انقلاب اسلامی در عین منتقد و آرمانگرا بودن، وظیفه‌اش ویرانگری و عصیان دائمی نیست.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ اسماعیل امینی شاعر و دبیر دو دوره اخیر جشنواره بین‌المللی «شعر فجر» همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی تأكید كرد: جریان شعر انقلاب اسلامی در حال حاضر در مرحله تثبیت توسط مجامع ادبی و دانشگاهی قرار دارد و مختصات سبكی آن شناخته شده و در حال احصا است.

امینی گفت: مشكل اصلی ما این است كه در جریان شعر انقلاب اسلامی، امروزه به اتفاق نظر در این زمینه نرسیده‌ایم كه شعر انقلاب باید مدافع كدام جنبه آفریده شده در سال‌های پس از انقلاب اسلامی باشد.

وی ادامه داد: برخی بر این باورند كه جریان شعر انقلاب اسلامی مثل اداره روابط عمومی برخی نهادهای دولتی و اجرایی است و باید توجیه‌كننده رفتار مدیران آن باشد. در حالی كه شعر انقلاب فارغ از این موضوع شعری مدافع ارزش‌های انقلاب، آرمانگرا و منتقد است.

امینی خاطرنشان كرد: گروهی نیز هستند كه فكر می‌كنند شعر انقلاب اسلامی چون ذاتی انقلابی دارد وظیفه‌اش انتقاد، ویرانگری و عصیان دائمی است و حق ندارد نقطه امید و سپیدی ببیند. همین مسئله چالش بزرگی را در این موضوع خلق كرده است.

دبیر نهمین و دهمین دوره جشنواره «شعر فجر» در ادامه تصریح كرد: شعر و شاعر انقلاب در عین منتقد بودن و آرمانگرایی باید مدافع انقلاب اسلامی باشد. این مدافع بودن اما به معنای دفاع از ارزش‌های جاری نیست. ما باید برای شاعر جوان انقلاب اسلامی جا بیندازیم كه شعر انقلاب توجیه‌گر نیست.



انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار