در اختتامیه دهمین جشنواره شعر فجر چه گذشت؛

برگزیدگان جشنواره شعر فجر اعلام شد/ درخواست اهالی قلم برای نامگذاری سالی به نام شعر

برگزیدگان دهمین دوره جشنواره شعر فجر با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه جشنواره شعر فجر گفت: من گرچه بهره‌ای از شعر نبردم لیکن شاعران و ادیبان را دوست دارم. شعر شناسنامه سرزمین ما است. شناسنامه‌ای که اصالت ما را نشان می‌دهد کاخی بلند و هنری والا است که آرمان‌ها و آرزوهای انسان را به رساترین فریاد پیوسته و رستگاری انسان را در بایدها و نبایدها جستجو کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: شعر فرصت تماشا کردن جهان است و جان مایه‌ای از این رو زیستن در این روزگار بدون شعر خواب ناآرامی است. شعر فارسی گنجینه‌ای از ارزش‌های انسانی و کلید آن پاسداشت زبان فارسی است.

وی تصریح کرد: زبان شعر مهمترین وسیله‌ای است که می‌تواند در زبان خودبینی‌ها  و خودفروشی‌ها به پاسداشت زبان فارسی کمک کند.

وی ادامه داد: شعر فارسی پرچم دار اخلاق و صلح است و شعر در موجزترین و خوش‌آهنگ‌ترین و همنشین ترین لحظات واژه‌های برای عقل نامفهوم است واما برای جان شنیدنی است.

جنتی گفت: شعر میزبان صادقی برای مخاطبانش است و  زبانی ظریف و شکننده دارد. شاعر در دنیای خود به  سر  می‌برد و با عوام پیدا و ناپیدا سر و کار دارد و قلب شاعر چون  گلاب چمن است.

وی افزود: سرایش شعر کار آسانی نیست مویی سپید میشود تا شعری سراییده شود و لازمه شاعر بودن مشاهده و تجربه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروزه انفعال راه به جایی نمی‌برد و شاعر باید خلاقانه بیاندیشد در غیر این صورت شعری خواهیم خواند که به زبان فارسی سروده شده اما به جای دیگری تعلق دارد.

جنتی گفت: شاعران مترجمان دردآگاه زمان خویش هستند و جهان امروز ما به شاعران نیاز دارد جهان ناآرام این سالها جهان نامطلوبی است که روز به روز شاهد زبان انسانیت است و ما چشم به آن داریم که شاعران به نوشدارو شعر درمان آن باشند.

وی ادامه داد: یکی از مظاهر فرهنگی ستبرگی و تنوع محافل شعری است و دهمین جشنواره شعر فجر به پشتوانه ادوار گذشته و با تکیه بر اصالت شعر آغاز شد و امروز امید است که نتایج خوبی دربر داشته باشد.

جنتی گفت:  شعر فجر بازیابی کوشش ها و جوشش هایی است که به تلقی اندیشه انسانی پرداخته اند و جشنواره شعر فجر توانسته کارنامه شعر کشور را در معرض دید و نثر ادبی قرار دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برگزاری محافل ادبی زمینه‌ساز شکوفایی فرهنگی وهنری کشور خواهد بود جشنواره شعر فجر باید با  تدبیر  آیین شعر روشن  به بازتاب شعر فارسی در جهان امروز بیاندیشد.

جنتی خاطر نشان کرد: به باور من شعر قدیمی‌ترین و مؤثرترین رسانه ملت ما آیینه تمام نمای عزت آن است. من امیدوارم با این حرکت ارزشمند گنجینه‌های خرد و اندیشه‌ورزی کشور بیش از پیش کشف شوند.

مهدی قزلی دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر و مدیر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان نیز گفت: در سفره انقلاب، انتخاب‌، اجرا و داوری جشنواره از عدالت خارج نشده است. این جشنواره در بخش‌های رقابتی، محافل و دوره‌ها برگزار شد. بخش رقابتی با دبیری علمی اسماعیل امینی به خوبی پیش رفت. محافل هم ریشه‌های شعر را هم در ایران و هم در خارج مورد بررسی قرار داد.

قزلی در ادامه نکاتی درباره محافل قم‌، ایلام‌، همدان‌، بجنورد‌، بم‌ و... و محافل خارجی بیان کرد.

او سپس درباره دوره‌های ادبی نیز تشریح کرد: دوره‌هایی که در کل ایران برگزار شد به خوبی مورد استقبال قرار گرفت و شرکت‌کنندگان موفق شدند استادان خلاقه را از نزدیک ببینند. قطعا این دوره‌ها در ذهن استادان و شرکت‌کنندگان خواهد ماند.

اسماعیل امینی دبیر علمی جشنواره شعر فجر نیز بیان کرد: جشنواره فجر بعد از 10 دوره مقام و اعتباری در بین جامعه ادبی کسب کرده است. این جایگاه بیش از هرچیزی حاصل همکاری و حضور اهالی ادب است که با تدبیر اهالی اندیشه به دور از مجادلات بیهوده به شعر پرداخته‌ایم.

در مراسم پایانی جشنواره شعر فجر، قطعه موسیقی «رفته‌های نرفته» برای گرامی‌د‌اشت یاد شاعران شناخته شده کشورمان توسط بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با آهنگ و صدای اهورا ایمان، بر شعری از امیرعلی سلیمانی، پخش شد.

*برگزیدگان دهمین جشنواره شعر فجر در مراسمی با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر معرفی شدند:

در بخش شعر بزرگسال، مجموعه غزل‌های «پری‌خوانی» سروده امیرحسین اللهیاری و «سکته سوم» سروده غلامرضا بروسان شاعر فقید به عنوان اثر تقدیری معرفی شدند.

داوران این بخش هیچ اثری را به عنوان کتاب برگزیده معرفی نکردند.

نامزدهای این بخش: «بادام هزاره‌ها» محمدشریف سعیدی (انجمن شاعران ایران)، «پرتره» هرمز علی‌پور (نیماژ)، «دو قدم مانده به خاکستر» تیرداد نصری (سولار)، «سپیدخوانی روز» مفتون امینی (ثالث)، «سکته‌ سوم» رضا بروسان (نیماژ)، «سکوت فرفره کوچکی بود که در باد می‌چرخید» احمدرضا احمدی (نیماژ)، «سیبی از باغ زمستان» جعفر درویشیان (دیباچه)، «لحظه جهان» قربان ولیئی (نیستان)، «مجموعه آثار هوشنگ چالنگی» هوشنگ چالنگی (افراز)، «مجموعه غزل پری‌خوانی» امیرحسین اللهیاری (قطره).

داوران: بهمن سالکی، سعید بیابانکی و مصطفی علی‌پور

***

در بخش درباره شعر، کتاب «نجوم قدیم و بازتاب آن در ادب پارسی» نوشته عباس ماهیار برگزیده و «مکتب هرات و شعر فارسی» نوشته حسن نصیری جامی شایسته تقدیر شناخته شد.

نامزدهای این بخش: «آتش پارسی» (دوجلدی) حمید یزدان‌پرست (اطلاعات)، «از هفت پیکر تا هشت بهشت» محمدجعفر محجوب (مروارید)، «مکتب هرات و شعر فارسی» حسن نصیری جامی (مولی)، «نجوم قدیم و بازتاب آن در ادب پارسی» عباس ماهیار (اطلاعات)، «نگاهی به شعر سنتی معاصر» فضل‌الله رضا (اطلاعات).

داوران: محمدسرور مولایی، بهادر باقری و علیرضا فولادی.

***

در بخش شعر کودک و نوجوان، «هر گلابی یک چراغ» سروده کمال شفیعی و «یک قوری پر از قور» سروده مریم هاشم‌پور مشترکا به عنوان اثر برگزیده معرفی شدند.

همچنین مجموعه هفت‌جلدی «قصه نمایش کودکان» سروده مهری ماهوتی به عنوان اثر قابل تقدیر شناخته شد.

نامزدهای این بخش: «حال غنچه خوب است» غلامرضا بکتاش(سوره مهر)،«قد سر سوزن» ناصر کشاورز(کانون)، «قصه نمایش کودکان(مجموعه 7 جلدی) مهری ماهوتی(سوره مهر)، «هر گلابی یک چراغ» کمال شفیعی(سوره مهر)، هی برف برف هی برف «سعیده موسوی‌زاده»(سوره مهر)، «یک قاچ هندوانه» زهرا داوری(کانون)، «یک قوری پر از قور» مریم هاشم‌پور(کانون)

داوران: مصطفی رحمان‌دوست، مریم جلالی و انسیه موسویان

گفتنی است؛ در پایان مراسم علی جنتی وزیر فرهنگو ارشاد اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین دعایی و دیگر اهالی قلم تابلوی جشنوراه شعر فجر را امضا کردند.

مجری مراسم به نیابت از اهالی قلم از وزیر ارشاد خواست تا سالی را به عنوان سال شعر نامگذاری کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار