چند و چون برگزاری جشنواره شعر فجر از زبان اسماعیل امینی/جایزه کتاب سال، مسابقه فوتبال نیست

جنس هنر شعر با جنس سینما متفاوت است؛ همان طور که جایزه کتاب سال مسابقه فوتبال نیست که انتظار داشته باشیم استقبال زیادی از آن شود.

اسماعیل امینی، دبیر دهمین جشنواره شعر فجر در خصوص چند و چون برگزاری دهمین جشنواره شعر فجر و دلایل سکوت حاکم بر این جشنواره به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: جنس هنر شعر با جنس سینما متفاوت است و شاعر به گونه‌ای نیست که همچون بازیگران و خوانندگان بر روی فرش قرمز بیاید و عکس بیندازد.

وی افزود: شعر یک هنر کتابخانه‌ای و دانشگاهی است و طبیعتا باید با سینما و موسیقی فرق کند. همانطور که جایزه کتاب سال مسابقه فوتبال نیست که انتظار داشته باشیم استقبال زیادی از آن بشود.

دبیر دهمین جشنواره شعر فجر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این امر که محافل شعرخوانی جشنواره شعر فجر در داخل و خارج از کشور با استقبال چشمگیری مواجه شده است گفت: از دستاوردهای این جشنواره می‌توان به این نکته اشاره کرد که ما کارنامه شعری کشور را در یک سال گذشته بررسی می‌کنیم و جامعه ادبی قضاوت می‌کند که آیا داوری انجام شده بر اساس ملاک‌های ادبی بوده یا نبوده است.

امینی ادامه داد: ما شعر را به صورت رویارو به مخاطب ارائه کردیم و اردوی آموزشی نیز برای شاعران جوان خواهیم داشت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تشریح اتفاق خوب دهمین جشنواره شعر فجر پرداخت و اظهار داشت: برای جامعه ادبی و دانشگاهی افغانستان، تاجیکستان و لبنان جالب بود که این مقدار توانمندی شعری در ایران وجود دارد؛ زیرا اگرچه تا پیش از این برخی از شاعران به تنهایی به این کشورها سفر کرده بودند، اما کم پیش آمده که گروهی از شاعران ایرانی به کشورهای فارسی‌زبان مسافرت کنند و در آنجا شعر بخوانند.

دبیر دهمین جشنواره شعر فجر افزود: کشورهای فارسی‌زبان به لحاظ تالیفات ادبی و پژوهش ادبی به کارهایی که در ایران انجام می‌شود نیاز دارند.

امینی تصریح کرد: دوستان شاعری که صبر کمی دارند، وقتی که دیدند در محافل شعرخوانی دعوت نشدند عصبانی شدند و حرف‌هایی زدند که مناسب طبع شاعری نیست و این امر اتفاق بدی را برای جشنواره شعر فجر رقم زد.

وی خاطرنشان کرد: من در هشت دوره‌ای که دبیر جشنواره شعر فجر نبودم، هرگز به شعرخوانی دعوت نشدم و اعتراضی هم نکردم.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار