بارسا فراتر از یک باشگاه

تیم فوتبال بارسلونا برای مردم کاتالان فراتر از یک باشگاه تعریف شده است.

به گزارش خبرنگار  حوزه دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان در این قسمت از معرفی تیم‌های بزرگ فوتبال اروپا با بارسلونای اسپانیا قدرتمندترین تیم کنونی جهان فوتبال آشنا می‌شویم.
 
در 22 اکتبر 1899 هانس گمپر تمایل خود را برای تاسیس باشگاه فوتبال در روزنامه لوس دپورتس به صورت آگهی منتشر کرد.
 
29 نوامبر همان سال در جلسه فیمناسیو سول، نتایج مثبتی حاصل شد و در نهایت با جذب 11 بازیکن عمدتا سوییسی و انگلیسی شامل واتر وایلر، لوئیس، دی اوسو، بارتومئو ترادس، اوتو کونزله، اوته مه یر، اندیک دوکال، پره کیوت، کارلوس پویول، جوزپ لویت، جانپار سونز و ویلیام پارسونز یکی از بزرگ‌ترین تیم‌های تاریخ فوتبال تاسیس شد.
بارسلونا در سال 1902 اولین جام خود کوپاماکایا را فتح کرد.  
 
در سال 1908 میلادی در حالی که باشگاه تنها یک قهرمانی سال 1905 فوتبال کاتالونیا را کسب کرده و در وضعیت سخت حالی قرار داشت خوان گامیر به عنوان ریاست بارسلونا انتخاب شد. وی جاک گرینول انگلیسی را به عنوان اولین سرمربی بارسلونا انتخاب کرد. همچنین در افتتاح ورزشگاه اختصاصی به این تیم کمک کرد.  
 
در همین زمان زبان رسمی باشگاه از کاستیلن به کاتالونیایی تغییر و به تدریج این بارسلونا به نمادی برای ایالت کاتالونیا تبدیل شد، تا جایی که برای بسیاری از طرفداران حمایت از تیم بیشتر به واسطه جایگاه اجتماعی آن اهمیت داشت. در دوران گمپر بارسلونا 11 قهرمانی فوتبال کاتالونیا، شش کوپا دل ری و چهار کوپا دی پیرنه را کسب کرد.
 
در14 ژوئن1925 با هو شدن سرود ملی اسپانیا از سوی حاضران در ورزشگاه لس کورتس به دلیل اعتراض به دیکتاتوری میگوئل پریمو ده ریورا، دولت حاکم ورزشگاه را شش ماه تعطیل و گمپر را وادار به استعفا کرد. وی در 30 ژوئن 1930 به واسطه مشکلات اقتصادی اقدام به خودکشی کرد.
 
بارسلونا که در سال 1926 حرفه‌ای شده بود، در سال 1928 فاتح جام اسپانیا شد.
هرچند جوزپ اسکولا در این دوران به درخشش بارسلونا کمک می‌کرد، اما به دلیل فشارهای سیاسی حاکم بر جامعه ورزش با وجود قهرمانی‌های متعدد در کاتالونیا به جز عنوان بحث برانگیز سال 1937 آنها در سطح ملی چندان موفق نبودند.
 
یک ماه پس از شروع جنگ داخلی اسپانیا در سال 1936 برخی بازیکنان بارسلونا به همراه بازیکنان اتلتیک بیلبائو داوطلب خدمت سربازی در جمع افرادی شدند که در مقابل شورشیان نظامی می‌جنگیدند.
 
در شش اکتبر همان سال جوزپ سانیول مدیر باشگاه و از اعضای حامی حزب سیاسی استقلال طلب از سوی سربازان فالاثر در نزدیکی گوادارما به قتل رسید. در تابستان 1937 بارسلونا به اردوی مکزیک و ایالت متحده آمریکا رفت. در این اردو نیمی از تیم به دنبال پناهندگی در فرانسه و مکزیک بودند. در 16 مارس 1938 بارسلونا مورد بمباران هوایی قرار گرفت که به کشته شدن 3000 تن انجامید. باشگاه بارسلونا به نماد نافرمانی کاتالونیا تبدیل و اعضای هواداری آن به 3486 نفر کاهش یافت. پس از جنگ داخلی پرچم کاتالونیا ممنوع و تیم‌ها از استفاده از نام‌های غیر اسپانیایی منع شدند. این اقدام باشگاه را مجبور به تغییر نام به اسپانیایی و حذف پرچم کاتالونیا از لباس تیم کرد.
 
یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات این دوره را می‌توان به دیدار برگشت بارسا و رئال در کوپا جنرالیسمه در سال 1943 مرتبط دانست.


 
دیدار رفت آن فینال با نتیجه 3_0 به سود بارسلونا خاتمه یافت، اما قبل از بازی برگشت رئیس امنیتی دولت فاشیستی فرانکو به همراه 4 بازجوی خشن و معروف خود راهی رختکن بارسا شد.
 
وی بازیکنان بارسا را تهدید کرد در این بازی به خاطر خوشحالی ژنرال فرانکو باید شکست بخورید، در غیر این صورت خود و خانواده هایتان را به قتل می‌رسانیم. این تهدید سبب شد بازی با نتیجه 11_1 به سود رئال پایان یابد. البته پس از مرگ فرانکو به پیشنهاد سران باشگاه رئال مادرید این نتیجه از آمار و ارقام ال کلاسیکو حذف شد.
 
*** نونز و لاپورتا مدیران بی‌بدیل بارسا
 
در تاریخ باشگاه بارسلونا 40 مدیر روی صندلی ریاست این باشگاه نشسته‌اند. البته افرادی که تا قبل از دوران ریاست خوان گامپر به دلیل شرایط غیر حرفه‌ای این باشگاه به ریاست رسیده‌اند را نباید چندان در زمره مدیران بارسلونا به حساب آورد.
 
با این حال 2 مدیر نقشی غیرقابل انکار در تحول بارسلونا و رسیدن این باشگاه به روزهای اوج دارند.
 
جوزپ لوئیس نونز با 22 سال مدیریت بین سال‌های 1978 تا 2000 و کسب هفت لالیگا، شش کوپا دل ری، 2 جام اتحادیه، 5 سوپر کاپ اسپانیا، یک لیگ قهرمانان اروپا، چهار جام در جام اروپا و 2 سوپرکاپ اروپا و آوردن فوق ستاره‌هایی چون دیه گو آرماندو مارادونا، روماریو، رونالدو، رونالد کومان، لوئیس فیگو، هریستو استویچکوف، آندوزو بی زارتا، لوئیس اندیکه مارتینز و چندین و چند فوق ستاره دیگر به بارسا ضمن ثبت طولانی‌ترین دوران ریاست در تاریخ این باشگاه، یکی از درخشان‌ترین دوران بارسلونا را به یادگار گذاشت.

خوان لاپورتا نیز که بین سال‌های 2003 تا 2010 زمینه‌ساز ورود ستارگانی چون رونالدینیو، دکو، تیری هانری، ساموئل اتوئو، زلاتان ابراهیموویچ به بارسا و کشف استعداد فوق ستاره‌ای چون لیونل مسی شد با چهار قهرمانی در لالیگا، 1 قهرمانی در کوپا دل ری، 3 قهرمانی در سوپر کاپ اسپانیا، 2 قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، 1 قهرمانی سوپر جام اروپا و 1 قهرمانی جام باشگاه‌های جهان و نیز رکورد فوق العاده کسب شش جام در فصل 2009_2008 آمار مدیریتی بسیار مناسبی از خود ثبت کرد.

البته ساندرو راسل و جوزپ ماریا بارتومئو آخرین مدیران بارسا نیز در حفظ شرایط عالی آبی و اناری پوشان کاتالونیا و قهرمانی‌های متعدد این تیم نقش تاثیرگذاری داشته‌اند.
 
*** توپ جمع کنی که بدترین سرمربی تاریخ شد
 
در تاریخ 116 ساله باشگاه بارسلونا 54 سرمربی روی نیمکت آب و اناری‌ها نشسته‌اند. از این میان 29 سرمربی غیر اسپانیایی هستند.

بارسا فراتر از یک باشگاه

انگلیس با 8 سرمربی، آرژانتین با 4 سرمربی و هلند نیز با 4 سرمربی در این زمینه رکورددار هستند.
 
یوهان کرایف که در زمان بازیگری چندسالی به الماس درخشان خط هافبک بارسا تبدیل شده بود، بین سال‌های 1988 تا 1996، هشت فصل روی نیمکت آبی و اناری‌های کاتالان نشست و با کسب 4 قهرمانی در لالیگا، یک قهرمانی در کوپا دل ری، سه قهرمانی در سوپرکاپ اسپانیا، یک قهرمانی در لیگ قهرمانان، یک قهرمانی سوپرکاپ اروپا و یک قهرمانی جام در جام اروپا ضمن ثبت طولانی‌ترین دوران سرمربیگری تاریخ باشگاه افتخارات زیادی نیز به دست آورد.
 
اما موفق‌ترین سرمربی تاریخ بارسلونا را باید توپ جمع کن سابق ورزشگاه نیوکمپ و کاپیتان سال‌های نه چندان دور این تیم دانست.شاید زمانی که در ژوئن 2008 پپ گواردیولا در نخستین تجربه سرمربیگری خود روی نیمکت تیم بزرگی چون بارسلونا نشست، هیچ فوتبالدوستی تصور نمی‌کرد وی در همان نخستین فصل سرمربیگری با‌ آبی و اناری پوشان فاتح شش گانه شده و در پایان همکاری با این باشگاه در ژوئن 2012 موفق‌ترین سرمربی تاریخ بارسا لقب گیرد.
 
سه قهرمانی در لالیگا، 2 قهرمانی در کوپا دل ری، 3قهرمانی در سوپرکاپ اسپانیا، 2 قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، 2 قهرمانی در سوپرجام اروپا و 2 قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان در کارنامه افتخارات گواردیولا در زمان سرمربیگری در بارسلونا به چشم می‌خورد.
 
البته فرانک رایکارد با 2 قهرمانی در لالیگا، 2 قهرمانی در سوپر کاپ اسپانیا و یک قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا و لوئیس انریکه مارتینز با پنج قهرمانی در فصل 2015_ 2014 دیگر سرمربیان تاریخ‌ساز بارسا هستند.
 
القاب:
آبی و اناری پوشان و بلوگرانا مهمترین القاب بارسلونا هستند.

افتخارات:
23 قهرمانی در لالیگا (لیگ اسپانیا)، 27 قهرمانی در کوپا دل ری (جام حذفی اسپانیا)، 11 قهرمانی در سوپرکاپ اسپانیا، 2 قهرمانی در جام اتحادیه، سه قهرمانی در کاپ اوادورته، پنج قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، پنج قهرمانی در سوپر کاپ اروپا، چهار قهرمانی جام در جام اروپا، سه قهرمانی اینتر فیرس کاپ و سه قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان افتخارات بارسا را شامل می‌شود.
 
ورزشگاه:
تا سال 1922 ورزشگاه اینداستریا با گنجایش 10 هزار نفر میزبان بازی‌های بارسا بود. با افتتاح ورزشگاه 20 هزار نفری لس کورتس دیوارهای بارسلونا به این ورزشگاه انتقال یافت. در سال 1950 ظرفیت این ورزشگاه به 60 هزار نفر افزایش یافت.
 
در 28 مارس 1954کار ساخت ورزشگاه نیوکمپ با گنجایش 93053 شروع و در نهایت این ورزشگاه در 24 سپتامبر 1957 افتتاح شد.

ورزشگاه نیوکمپ با گنجایش 99354 نفر در حال حاضر بزرگترین ورزشگاه اروپا است.

کمپ تمرینی سیوتات اسپورتیوا خوان گامپر محل تمرینات تیم بارسلونا است. البته سالانه بسیاری از استعدادهای فوتبال سراسر جهان در موسسه استعدادیابی باشگاه بارسلونا به نام لاماسیا آموزش می‌بینند که از دل فوتبال آموزان این موسسه بزرگانی چون گواردیولا، فرر، بارخوان، دلاینا، پویول، ژاوی، گابری، رینا، والدز، پیکه، اینیستا، سرخیو گارسیا، بوسکتس، کرکیچ، فابرگاس، مسی، پدرو، تیاگو آلکانتارا، بارترا و ... به تیم اصلی باشگاه راه یافته‌اند.
 
 قلب تپنده بارسا و بیشترین بازی در تاریخ باشگاه
 
ژاوی هرناندز هافبک طراحی که با میدانداری و هوش خود نقشی بسیار ویژه در موفقیت‌ سال‌های اخیر بارسا داشته، بین سال‌های 1998 تا 2015 در 767 بازی، 85 گل به ثمر رساند و بیشترین بازی در تاریخ این باشگاه را ثبت کرد.
 
کارلوس پویول با 593 بازی و 18 گل بین سال‌های 1999 تا 2014، آندروس اینیستا با 578 بازی و 54 گل از سال 2002 تاکنون، میگلی با 548 بازی و 27 گل بین سال‌های 1973 تا 1988 و ویکتور والدس با 535 بازی بین سال‌های 2002 تا 2014 رکوردار بازی در بارسا هستند.
 
پسربچه بیماری که برترین گلزن آبی و اناری پوشان شد.
 
لیونل مسی آرژانتینی با 441 گل در 514 بازی از 2004 تاکنون برترین گلزن تاریخ باشگاه بارسلونا است.
 
سسار با 232 گل در 351 بازی بین سال‌های 1942 تا 1955، لاژکو کوبالا مجارستانی با 194 گل در 256 بازی بین سال‌های 1951 تا 1961، جوسپ سامیتیر با 178 گل در 333 بازی بین سال‌های 1919 تا 1932 و جوزپ اسکولا با 163 گل در 235 بازی بین سال‌های 1934 تا 1948 در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.
 
بارسلونا از زمان تاسیس تا سال 2006 هیچ تبلیغی روی پیراهن‌های خود نمی‌کرد، چرا که برای هواداران این تیم پیراهن بارسلونا حکم پرچم کاتالونیا را داشت، اما از این سال به ترتیب یونیسف، بنیاد قطر، هواپیمایی قطرف شرکت اینتل و شرکت بکو حامی پیراهن‌های این تیم هستند، ضمن اینکه کمپانی ورزشی نایکی از سال 1998 البسه این تیم را تامین می‌کند.
 
بارسلونا با درآمد 560.8 میلیون یورو در رتبه دوم پر درآمدترین تیم‌های جهان و با ارزش 1.720 میلیارد پوند در جایگاه سوم ارزشمندترین تیم‌های جهان تا پایان سال 2015 قرار گرفته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار