ابتکار در مراسم امضای سند همکاری محیط زیستی با جمهوری فنلاند؛

لزوم همکاری‌های بین المللی برای حفظ تنوع زیستی

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: حفظ تنوع زیستی و مقابله با گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی، همکاری های بین المللی را می طلبد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛  معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مراسم امضای سند همکاری محیط زیستی با جمهوری فنلاند اظهار داشت :خوشبختیم میزبان وزیر محیط زیست و کشاورزی فنلاند به همراه هیئتی از مقامات دولتی و فعالان عرصه اقتصادی و فناوری سبز این کشور هستیم، تا همکاری های بین المللی برای بهبود محیط زیست که جنبه انسانی دارد ،شکل بگیرد.

وی ادامه داد :وضعیت محیط زیست جهان به نحوی دچار آسیب و تهدید شده که برای حفظ تنوع زیستی و مقابله با گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی، همکاری های بین المللی را می طلبد تا با نگاه انسانی همکاری بشری شکل گیرد. 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد :در سایه این همکاری، تبادل تجربه و فناوری هم در عرصه اقتصاد سبز، هم در تجارت و همکاری اقتصادی برای بهبود محیط زیست شکل می‌گیرد. 

ابتکار در خصوص مفاد این تفاهم نامه گفت :چارچوب همکاری مشترک را با وزیر محیط زیست فنلاند ترسیم کرده و به امضا رساندیم. 

وی افزود :در مراسم فردا، افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست، میزبان وزیر محیط زیست فنلاند خواهیم بود.

*همکاری دو جانبه پاکیزه ترین کشور جهان با محیط‌ زیست ایران 

کیمو تیلی کانین وزیر محیط زیست و کشاورزی فنلاند در ادامه این مراسم اظهار داشت : فنلاند پاکیزه ترین کشور جهان در عرصه فناوری پاک، به عنوان رهبر، فعالیتی را برای طبیعت جامعه بشری آغاز کرده است.

وی ادامه داد: زیست انرژی، بهره بری انرژی، مدیریت آب، آلودگی هوا، بهره برداری پایدار از منابع طبیعی، حوزه مدیریت پایش محیط زیست، چالش‌های جهانی تغییرات آب و هوا، مدیریت پسماند، تصفیه فاضلاب، تولید انرژی از زباله و مقابله با چالش‌های نوظهور و مستمری چون گرمایش زمین از موارد همکاری‌های دو جانبه بین ما و ایران است.

کیمو تیلی کانین با بیان این که این قرارداد نشان دهنده تعهد بین دو کشور بر اساس موارد قید شده در مذاکرات محیط زیستی پاریس است، تصریح کرد: از ایران به خاطر نقش فعال آن در مذاکرات تشکر کرده و این همکاری دو جانبه سرآغاز همکاری‌های محیط زیستی بین ما را رقم زده است.

*از آلودگی خاک تا ارتقای حجم تجارت

وزیر محیط زیست و کشاورزی فنلاند گفت: صنعت و شهرداری‌ها به عنوان کسانی که در ایجاد آلودگی دخیل هستند می‌توانند کمترین آلودگی را ایجاد کنند و تکنیک‌های خاصی برای زدودن آلودگی از خاک وجود دارد که از آن استفاده می‌کنیم.

کیموتیلی کانین در خصوص رفع آلودگی خاک تصریح کرد: نباید بگذاریم خاک آلوده شود و باید میزان آلودگی را به تدریج کاهش داده و از پیشرفت آلودگی در محیط زیست جلوگیری کنیم.

وی در خصوص افزایش حجم تجارت در حوزه همکاری‌های محیط زیستی گفت: حدود 10 سال گذشته حجم تجارت بین ما و ایران 5 تا 10 برابر الان بوده و امیدواریم در آینده به ده برابر ظرفیت کنونی برسیم.

وزیر محیط زیست و کشاورزی فنلاند ادامه داد: در زمینه محیط زیست حوزه‌های همکاری زیادی را شناسایی کرده‌ایم که اگر هر دو طرف زمینه‌های عملی و اجرایی خودشان را پیدا  کنند سقف همکاری‌ها ارتقا می‌یابد.

*آلودگی هوا و طرح پکن زیبا

کیموتیلی کانین در خصوص اقدامات دولت خود برای همکاری با ایران در جهت رفع آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا بسیار مهم است چرا که همه مردم به طور مستیم با آن ارتباط دارند و با بهینه سازی مصرف سوخت و استفاده از وسایل نقلیه‌ای که سوخت بهتر و کمتری را مصرف می‌کنند می‌توان در این زمینه  گام‌های موثری برداشت.

وی با اشاره به همکاری شرکت‌های فنلاندی با شرکت‌های چینی در خصوص رفع آلودگی هوای شهر پکن افزود: در طرح پکن زیبا که هم اکنون توسط فنلاندی در حال اجرا است رفع آلودگی هوای شهر پکن پیشرفت‌های داشته و هوا نسبت به قبل بهبود یافته است.

*اولویت‌های همکاری محیط زیست ایران با فنلاند

زمینه‌هایی مانند بهره وری انرژی و انرژی زیستی، مدیریت مواد زائد و تبدیل زائدات به انرژی، پیشگیری از آلودگی آب و هوا، حفظ طبیعت و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی، پایش زیست محیطی و مدیریت داده‌ها، ترویج یافتن راه حل‌های برای مسائل محیط زیستی جهانی از قبیل تغییرات آب و هوا و دیگر موارد پذیرفته شده دو طرف به عنوان اولویت بالای همکاری از جانب محیط زیست ایران و فنلاند شناخته شده است.

*فعالیت‌های مشترک تفاهم نامه‌ای محیط زیستی ایران و فنلاند

سازماندهی مشترک سمینارها، کارگا‌ه‌ها و دیدارها برای کارشناسان، شرکت‌های دارای فناوری پاک، دانشمندان و تنظیم کنندگان مقررات، شناسایی و حمایت از همکاری میان بنگاه‌های اقتصادی، سازمان‌های پژوهشی و دانشگا‌ها، حمایت از تجارت زیست محیطی میان دو کشور از طریق سیستم عامل‌های مناسب، تبادل و به اشتراک گذاری تجربیات، اسناد و اطلاعات زیست محیطی مرتبط، حمایت از اجرای توافق نامه‌های بین المللی محیط زیستی و دیگر اشکال همکاری مشترک پذیرفته شده از فعالیت‌های مشترک تحت این یاداشت تفاهم نامه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار