هیچ واحد صنعتی در برنامه ششم توسعه از پایش و نظارت مستثنی نیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در برنامه ششم توسعه قید شده که هیچ واحد صنعتی در کشور که دارای خروجی است نباید از پایش و نظارت مستثنی باشد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست هم‌اندیشی پایش آلودگی محیط زیست اظهار داشت: سازمان محیط زیست 66 آزمایشگاه معتمد دارد که می‌تواند در خروجی آلاینده‌ها و اثرات آن‌ها روی هوا، خاک و آب با پایش مستمر و اندازه‌گیری‌های دقیق تاثیر داشته باشد.

وی افزود: امروز آیین‌نامه جدیدی در آزمایشگاه‌های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست در فعالیت واحدهای صنعتی ارائه می‌شود که با توان‌افزایی این آزمایشگاه‌ها وضعیت آلاینده‌ها کنترل می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه قید شده که هیچ واحد صنعتی در کشور که دارای خروجی است نباید از پایش و نظارت مستثنی باشد طوری که تمامی واحدها خوداظهاری‌های لازم را انجام داده و مورد پایش و نظارت قرار خواهند گرفت.

ابتکار در خصوص دوران پساتحریم گفت: دوران پساتحریم دوران فراهم آوردن منابعی برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی بالاخص همکاری با کشورهایی که توانمندی خوبی در زمینه محیط زیست دارند،است.

وی با اشاره به انجام توافقات سازمان محیط زیست طی هفته گذشته با چین بیان کرد: هفته گذشته با چین در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای توافقاتی به امضا رسید و پنجشنبه نیز در حاشیه سفر رئیس جمهور همکاری خوبی در زمینه‌های علمی و پژوهشی با پاریس و مسائل مربوط به مدیریت و کاهش آلودگی هوا و دریاها انجام دادیم.

ابتکار ادامه داد: پایش امری بسیار مهم است که به کیفیت هوا، آب، خاک و کیفیت زندگی انسان‌ها در تمامی شهرها بستگی دارد پس باید در این امر گامی بسیار جدی برداشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دوران پساتحریم دوران قابل توجهی برای ایران است چرا که عصری برای حضور سرمایه‌گذاران و سرمایه‌داران خواهد بود و باید به همین میزان تلاش کنیم تا پایش‌ها را با دقت و رعایت از تمامی جوانب پیش ببریم.

ابتکار افزود: توان‌افزایی آزمایشگاه‌ها از جهات علمی بسیار اهمیت دارد و از مسائل کلیدی محیط زیست است و ما این سیاست را دنبال کرده و به ارتقا کمی و کیفی سطح آزمایشگاه‌ها و نظارت دقیق بر روی عملکرد آن‌ها خواهیم پرداخت.

وی تاکید کرد: باید از تمامی ظرفیت‌ها درست استفاده کنم تا جواب‌گوی انتظارات در دوران پساتحریم باشیم چرا که کشور ما همگام با جامعه جهانی توافق 4 درصدی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای در صورت عدم رفع تحریم و افزایش 8 درصدی بالغ بر این مقدار با کاهش تحریم‌ها معرفی کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این تعهدات در زمینه‌هایی مثل اصلاح الگوی مصرف انرژی به کشور ما کمک کرده و ما را به ارتقای استانداردها ملزم می کند تا بتوانیم پایش و نظارت دقیق‌تری انجام دهیم و اینجاست که آزمایشگاه‌های معتمد نقش مضاعف‌تری پیدا می‌کنند.

ابتکار با بیان اینکه در دو سال گذشته دراین زمینه تلاش‌های زیادی انجام داده‌ایم، گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم موضوع خود اظهاری‌ها را به طور جدی دنبال کردیم و سطح پایش‌ها افزایش یافته اما هنوز به سطح مطلوب نرسیده‌ایم.

وی تاکید کرد: تمامی واحدهای صنعتی که خروجی دارند مشمول پایش هستند و ادارات کل محیط زیست باید میزان پایش و نظارت را به صد در صد برساند.

رئیس سازمان حفاظت و محیط زیست تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده یک درصد از عوارض آلایندگی مراکز صنعتی برای بهبود محیط زیست اختصاص یابد.

* توسعه همکاری‌های بین‌المللی در زمینه پایش و صلاحیت آزمایشگاه‌ها 

وی با بیان این‌که همکاری‌های بین‌المللی در زمینه پایش را توسعه خواهیم داد ،گفت: در همین تفاهم‌نامه‌ای که روز پنجشنبه در پاریس امضا شد یک محور مهم همکاری با فرانسه در زمینه پایش، سنجش و صلاحیت آزمایشگاه‌ها با مراکز مهم آزمایشگاه‌های این کشور را شروع کرده‌ایم.

ابتکار ادامه داد: باید همراه با استانداردهای روز جهانی حرکت کنیم و هم در سازمان حفاظت محیط زیست و هم در  آزمایشگاه‌های معتمد سطح کار خودمان را ارتقاء دهیم هر چند که در آغاز دشواری‌هایی در مسیر خواهیم داشت.

وی گفت: باید برای پایش‌های دقیق‌تر و صحیح تر تلاش کنیم تا با ارتقای سطح کیفی پایش در مسائل هوا در شهرهای صنعتی، مسئله آبی که این روزها بسیار تنش‌زا شده، پسماندهای ویژه و صنعتی و آلودگی خاک گام‌های موثری در کاهش و کنترل آن برداریم.

انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار