در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کشور با تولید حجم عظیم پسماند مواجه است/ افزایش پسماند و فقر مواد اولیه تجدید ناپذیر

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: متاسفانه کشور ما با تولید حجم عظیم پسماند مواجه است که با این روند با فقر مواد اولیه تجدید ناپذیر روبرو خواهیم شد.

مصطفی سرمدی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص پسماند‌های این استان و مدیریت آن اظهار داشت: حجم تولیدی پسماند ویژه استان تهران به میزان 410 تن، عادی 12 هزار تن، پزشکی 103 تن، صنعتی 1200 در روز برآورد شده است.

وی گفت: درباره پسماندهای کشاورزی تاکنون آمار دقیقی در دست نداشته و برای امسال در خصوص رفع این مورد برنامه ریزی‌هایی را انجام داده‌ایم.

سرمدی تاکید کرد: میزان سرانه تولید زباله کشور 750 گرم در روز است که حجم پسماند تولیدی استان تهران با آن برابری می‌کند ولی برای شهر تهران 900 گرم در روز اعلام شده که با توجه به جمعیت آن 100 گرم از سرانه کل کشور پیشی گرفته است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان این‌که کاهش حجم پسماند در ایران رعایت نمی‌شود، گفت: متاسفانه با حجم عظیم پسماند مواجه هستیم وبه دلیل محدودیت مواد اولیه که تجدید ناپذیرند با این رویه منابع ما از دست رفته و روز به روز فقیر‌تر خواهیم شد.

 سرمدی ادامه داد: تولید حجم انبوه پسماند علاوه بر تهدید و کاهش منابع اولیه تجدید ناپذیر، باعث آلودگی خاک، آب ، پراکنش زباله به وسیله پرندگان، انتقال انواع بیماری و حتی ورود آن‌ها به چرخه غذایی انسان‌ها به دلیل تغذیه حیوانات از آن‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: در کشورهای اروپایی زباله‌های عادی هفته‌ای یکبار جمع آوری می‌شوند در حالی‌که این اتفاق هر شب در تمامی شهرهای کشور ما در حال اجرا است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: همین جمع آوری روزانه زباله شهروندان ما را مبادرت به تولید آن کرده که جای بررسی و کار دارد.

سرمدی درباره دیگر مراحل مدیریت پسماند گفت: بعد از کاهش تولید حجم زباله باید پسماند‌های قابل استفاده مجدد را از غیر قابل استفاده‌ها تفکیک کرده و آن‌هایی که قابلیت بهره گیری دوباره را ندارند راهی مرحله بازیافت کنیم.

وی ادامه داد: برخی پسماند‌های غیر قابل استفاده به کمپوست مواد آلی تبدیل می‌شوند و باقی آن‌ها پسماند‌های خشک بی ارزشی هستند که  برای استحصال انرژی به زباله سوز منتقل می‌شوند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: خاکستر زباله سوز، هم قابل دفن است و هم در صنعت و یا بلوک سیمان استفاده می‌شود.

*تنها مرکز دفن زباله شهر تهران

 سرمدی در خصوص تنها مرکز دفن زباله شهر تهران گفت: مرکز دفن کهریزک ( آراد کوه) شهر تهران تنها محل بهره برداری از زباله پایتخت است که پسماند‌های این شهر، ری و شمیرانات به آن منتقل می‌شود.

 وی درباره اقدامات انجام شده این مرکز بر روی پسماند‌ها تصریح کرد: تهیه کمپوست، تصفیه شیرابه‌های زباله، به صفررساندن‌ دفن مستقیم از سال 90، انجام سلول‌ دفن بهداشتی، استحصال انرژی( زباله سوز) حدود 200 تن در روز و تولید 3 مگاوات برق از اقدامات خوب انجام شده این مرکز بر روی پسماند‌ها است.

 *استان تهران و 9 مرکز دفن زباله

 معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان این‌که هم اکنون از مراکز دفن زباله گاز متان استحصال می‌شود، گفت: با شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم ولی اقدامات خوبی برای بهره برداری از زباله و مدیریت آن آغاز شده است.

سرمدی ادامه داد: فیروزکوه، ارجمند، گندک، دماوند، کولیک پاکدشت، ورامین، پیشوا، رود شور رباط کریم، اختر آباد و کهریزک، 9 مرکز دفن زباله استان تهران هستند و با این‌که روند مطلوبی ندارند در حال پیگیری و ورود به وضعیت مناسب این مراکز هستیم.

*چالش‌های مدیریت پسماند استان تهران

 معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران درباره چالش‌های مدیریت پسماند این استان گفت: دستگاه‌ها نباید بخشی نگاه کنند و لطمه وارده در عرصه مدیریت پسماند ناشی از عدم همکاری فرا بخشی دستگاه‌های اجرایی است.

سرمدی بیان کرد: هم اکنون در کل استان تهران با عدم و کمبود آمار و اطلاعات جامع و کامل در خصوص تمامی پسماندهای تولیدی استان مواجه هستیم و تلاش داریم با راه اندازی یک نقشه راه و با همراهی مردم و دستگاه‌ها در زمینه پسماند و مدیریت آن به شرایط مطلوب برسیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار