یار دبستان تا دانشگاه 15 ساله شد

ویکی پدیا با معرفی خود به عنوان یک مرجع بی طرف و آزاد از هرگونه تعصب و گرایش توانسته خود را به عنوان مهمترین مرجع اطلاعات فضای مجازی بدل کند.

به گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یار همیشگی دانش آموزان و دانشجویان، رفیقی که اگر نباشد یقینا بسیاری از رهروان دانش باید ترک تحصیل کنند، ویکی پدیا، دانشنامه ای آزاد که نه همه فن حریف است و نه می توان گفت بی محتواست.

بیش از 700 نویسنده در ویکی پدیا فارسی قلم فرسایی می کنند تا کامل ترین اطلاعات (به گفته خودشان) به دست مخاطب برسد، هر مطلبی را که جستجو می کنید یک لینک از ویکی پدیا مطمئنا وجود دارد، حالا این دانش نامه چه خوب چه بد پانزده ساله شده، هشتیمن سایت پربازدید کشورمان و هفتمین سایت پربازدید در جهان؛ ویکی‌پدیای فارسی با حدود 500 هزار مطلب پس از زبان‌هایی چون سوئدی‌، آلمانی، روسی، فرانسه و چینی در رده هجدهم قرار دارد.


ویکی پدیا استارت آپ موفق


پایگاه اطلاعاتی ویکی پدیا به زبان انگلیسی در سال 2001 توسط "جیمی دونال ویلز" و با هدف برقراری و گسترش پروژه هایی با محتوای باز بر مبنای فناوری ویکی و در دسترس قرار دادن محتوای این پروژه ها برای عموم مردم به صورت رایگان راه اندازی شد. واژه "ویکی پدیا" برگفته از دو کلمه ویکی به معنای "سایت مشارکتی" و انسیکلوپدیا به معنای "دانشنامه" است.

دانشنامه آزادی که انگار چندان هم آزادی ندارد

چرا ویکی پدیا گمراهمان می کند

اطلاعات ویکی پدیا به‌خصوص "ویکی‌های عمومی" که امکان دسترسی و ویرایش آنها برای همه کاربران فراهم است، همواره با چالش‌های زیادی در حوزه‌های مختلف مواجه بوده‌اند. ویکی پدیا به ‌عنوان معروف ترین دانشنامه تحت وب، همواره در معرض انتقادات و حمله‌های مخالفان در مورد اعتبار مطالبش قرار داشته است به طوری که کفه ترازوی منتقدان بسیار سنگین تر از کفه موافقان می باشد.

برخی آن را به خاطر پخش رایگان، قابل ویرایش بودن، سیاست بی طرفی و گستردگی عناوین ستوده‌اند. میگ و هرینگ که دو نفر از استادان دانشگاه ایندیانا پلیس آمریکا هستند، در تحلیلی راجع به دانشنامه‌های مهم جهان، ویکی پدیا را اینطور تحلیل می‌کنند: "ویکی پدیا در قلمروهایی که توانایی بیشتری دارد، همچون فناوری و وقایع جاری، منابع اطلاعاتی سنتی را بهبود می‌بخشد." از سوی دیگر به خاطر آزادی ویرایش ویکی پدیا منتقدین درستی و اعتبار آن را زیر سوال برده اند. همچنین ویکی پدیا به خاطر آسیب پذیری در برابر خرابکاری، کیفیت غیریکنواخت، سوگیری نظام مند، بی ثباتی و نیز به خاطر ترجیح اجماع بر اعتبار در سبک ویرایش مقالات نقد شده‌ است.

مخالفان ویکی پدیا می گویند از آنجایی که مطالب ویکی پدیا را نه متخصصان، بلکه کاربران عادی می نویسند، پس نمی توان مطالب آنها را چندان معتبر به حساب آورد. منتقدان بر این باورند که اطلاعات این پایگاه به وسیله کاربرانی نوشته می شود که در بین آنها افراد گوناگونی با انگیزه ها و سطح تخصص و سواد متفاوت حضور دارند، پس نمی توان به مطالب ثبت شده اطمینان کافی داشت. هر لحظه امکان ویرایش مطالب با هدف دستکاری های خرابکارانه وجود دارد و می توان اطلاعات موضوع خاصی را به انحراف کشاند.

منتقدین معتقدند که اجازه ویرایش همگانی، ویکی پدیا را غیر قابل اعتماد ساخته ‌است. فیلیپ بردلی در مصاحبه‌ای که با روزنامه گاردین در سال 2004 انجام داده می گوید که او هرگز از ویکی‌پدیا استفاده نمی‌کند و هیچ کتابدار دیگری را نمی‌شناسد که این کار را انجام دهد. مشکل اصلی عدم وجود قدرت کنترل‌کننده در ویکی پدیا است. در کتب منتشر شده، ناشر باید تضمین کند که اطلاعات کتابش درست است، زیرا امرار معاش او بستگی به آن دارد. اما با وجود چیزی مثل ویکی پدیا همه آن بر باد می‌رود.



کاربران تولد 15 سالگی ویکی پدیا را جشن گرفتند

کاربران با انتشار تصاویری در شبکه های اجتماعی پانزدهمین سالگرد افتتاح ویکی پدیا را جشن گرفتند.

دانشنامه آزادی که انگار چندان هم آزادی ندارد



گزارش از حسن امکانی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار