ظريف:

مذاکرات هسته‌اي به احتمال زياد پس از يکم ژوئيه ادامه مي‌يابد

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه گفت مذاکرات درباره برنامه هسته ای این کشور به احتمال زیاد پس از یکم ژوئیه ادامه می یابد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری تاس در گزارشی از تهران به نقل از ظریف اعلام کرد ایران بر ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به موافقتنامه ای هسته ای پیش از یکم ژوئیه اصرار ندارد.

ظریف افزود :«ما معتقدیم دستیابی به یک موافقتنامه خوب اهمیت بیشتری دارد. این بدین معنی است که معتقدیم زمان اولویت ندارد. شاید ما مجبور شویم مذاکرات را چند روز بیشتر ادامه دهیم تا بتوانیم موافقتنامه نهایی را امضا کنیم.»

وی تصریح کرد :«به نظر من بهتر است دور کنونی مذاکرات برای دستیابی به موافقتنامه تمدید شود نه اینکه زمان را به تاخیر بیندازیم.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین از مواضع شش قدرت جهان در تعیین شروطی غیر قابل قبول برای ایران که باعث به بن بست کشیده شدن مذاکرات می شود انتقاد کرد.

وی گفت : «ما پیشتر به شرکای خودمان در مذاکرات ثابت کرده ایم که هیچگونه زیاده خواهی را نخواهیم پذیرفت.»

ایران و شش قدرت جهان (آمریکا ،‌ روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس و آلمان) پس از مذاکرات نفس گیر اوایل آوریل در سوییس، در مورد چارچوب موافقنامه ای به منظور محدود شدن برنامه هسته ای تهران توافق کردند.

این چارچوب توافق شده، زمینه را برای مذاکرات به منظور دستیابی به موافقتنامه ای جامع با ایران تا ضرب الاجل 30 ژوئن فراهم کرد ، موافقتنامه ای که براساس آن فعالیت های هسته ای ایران برای مدت دست‌کم یک دهه محدود خواهد شد و در ازای چنین محدودیتی همه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد ، اتحادیه اروپا و آمریکا علیه بخش های مالی و انرژی تهران به تدریج لغو خواهد شد.

روسیه معتقد است مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران در صورتی که طرفین به توافق های به دست آمده در لوزان پایبند باشند ، نتیجه ای موفقیت آمیز خواهد داشت.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اوایل ژوئن پس از مذاکرات با همتاهای ایرانی و چینی خود در مسکو گفت هیچ مانعی بر سر راه موفقیت مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران وجود ندارد و فقط همه مذاکره کنندگان باید به چارچوب سیاسی توافق شده بین وزیران امور خارجه گروه پنج به اضافه یک و ایران عمل کنند.

دور قبلی مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهان چهارم ژوئن بدون توافق درباره برخی مسائل باقی مانده پایان یافت.

ایران اعلام کرده است به هیچ وجه و در هیچ زمانی اجازه نخواهد داد آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات غیر هسته ای این کشور بازدید کند.

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران پس از دور اخیر مذاکرات گفت بازرسی ها و دسترسی نامحدود به تاسیسات غیر هسته ای ازجمله مراکز نظامی به هیچ وجه برای ایران قابل قبول نیست.
برچسب ها: ظریف ، هسته ای ، ژوئیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار