انتقاد وزیر بهداشت از رواج آلبوم‌های جنینی

مراجعات غیرضروری به پزشک و تجویز خدمات پاراکلینیکی بی‌مورد، سال‌های سال است که جیب بیماران و بیمه‌ها را خالی کرده است. این‌که برخی پزشکان بدون معاینه بالینی بیمار و بدون شنیدن حرف‌های او، بلافاصله بیمار را به آزمایش و عکسبرداری‌های پزشکی سوق می‌دهند، معضلی است که بار هزینه‌های نظام درمان را افزایش داده است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران؛ این روزها افراط در استفاده از این خدمات تشخیصی، حتی برای برخی خانواده‌ها به شکل یک عادت پرهزینه هم درآمده است؛ طوری که هم اکنون برخی مادران باردار، برای سونوگرافی‌های متعدد جنین خود، آلبوم یادگاری درست می‌کنند.

وزیر بهداشت ضمن انتقاد از اقدام برخی خانواده‌ها برای تهیه آلبوم‌های دوره جنینی فرزندانشان، یادآور شد که بعضی از مردم آگاهانه این کار را می‌کنند و حتی از دوره جنینی فرزندشان آلبوم درست می‌کنند تا در فایل‌های شخصی خودشان نگه دارند، در حالی که نباید رویه سونوگرافی‌های نابجا و بی‌رویه عمومیت پیدا کند، اما متاسفانه جهت به این سمت، سوق پیدا کرده است.

به گفته حسن هاشمی، یکی از مشکلات کنونی که بیشتر زنان باردار از آن گلایه می‌کنند رویه غلط انجام سونوگرافی‌های بی‌رویه در تمام جلسات مراجعه آنان به متخصصان زنان و زایمان است، در حالی که به‌ گفته متخصصان باتجربه زنان و زایمان، امروزه بین برخی متخصصان زنان و زایمان باب شده است که دستگاه سونوگرافی تهیه کنند و بدون معاینه و فقط از نظر جنبه مالی سونوگرافی زنان را انجام دهند.

استاندارد انجام سونوگرافی به گفته وزیر بهداشت در طول حاملگی، 3 بار است، اما زنان بسیاری گلایه دارند که از آنان هر ماه سونوگرافی می‌شود که در مجموع با هزینه ایاب و ذهاب بیش از یک میلیون و 500 هزار ریال می‌شود.

برخی از همین متخصصان زنان و زایمان، رفع این نابسامانی را منوط بر نظارت بیشتر وزارت بهداشت و نظام پزشکی عنوان می‌کنند، درحالی که به قول هاشمی، در کشورهایی مانند آمریکا حتما برای انجام روش‌های سونوگرافی، افراد باید واحدهای لازم را بگذرانند و این‌طور نیست که فقط برای جنبه مالی دستگاه سونوگرافی خریداری و استفاده شود.

متخصصان زنان برای سونوگرافی پول نگیرند
گرچه رشته تخصصی آنها رادیولوژی نیست، اما برخی متخصصان زنان و زایمان برای درآمد بیشتر هم که شده، از دستگاه‌های سونوگرافی در مطب‌هایشان استفاده می‌کنند.

اما محمد جهانگیری، معاون نظارت سازمان نظام پزشکی کشور، استفاده از دستگاه‌های سونوگرافی برای متخصصان زنان را منوط به رعایت چند شرط می‌داند.

وی تاکید کرده است که نخستین شرط این است که متخصصان زنان، باید فقط به ‌عنوان یک ابزار تشخیصی از سونوگرافی استفاده کنند و برای بیمار ارجاعی انجام نشود. دوم آن‌که در تابلوی خود به هیچ عنوان قید نکرده باشند که سونوگرافی انجام می‌شود چون تبلیغ محسوب می‌شود. سوم آن‌که در نسخه هم قید نشود. همچنین بابت سونوگرافی نیز نباید از بیمار وجهی دریافت کنند و بنابراین، اگر این موارد رعایت نشود تخلف است و چنانچه گزارش تخلفی به ما ارجاع شود، حتما پیگیری خواهیم کرد.

از آنجا که متخصص زنان فقط باید از سونوگرافی به ‌عنوان ابزار تشخیصی استفاده کند، بنابراین نباید گزارش سونوگرافی بنویسند.

به گفته جهانگیری، گزارش سونوگرافی در صلاحیت حرفه‌ای متخصصان زنان نیست و فقط متخصصان زنان که دوره سونوگرافی را گذرانده‌اند، می‌توانند از این وسیله در مطب‌ها به‌عنوان ابزار تشخیصی استفاده کنند، اما حق دادن گزارش و گرفتن وجه در قبال آن را ندارند زیرا در صلاحیت حرفه‌ای‌شان نیست.

تعرفه‌ها را هم رعایت نمی‌کنند

با وجود آن‌که معاون نظارت سازمان نظام پزشکی کشور، عنوان می‌کند که متخصصان زنان حق ندارند که برای سونوگرافی، هیچ مبلغی دریافت کنند، اما جلال‌شکوهی، رئیس انجمن رادیولوژی ایران عنوان می‌کند که متأسفانه برخی از متخصصان زنان و زایمان بابت سونوگرافی از بیمار، مبالغی بیش از تعرفه تعیین شده دریافت می‌کنند.

نرخ تعرفه مصوب سال 93 برای انجام سونوگرافی معمولی از جنین توسط رادیولوژیست‌ها، 13 هزار و 500 تومان است، اما به گفته جلال‌شکوهی، برخی متخصصان زنان، چند برابر بیش از این مبلغ را از مراجعه‌کنندگان و بیماران خود دریافت می‌کنند.

به دنبال بالا گرفتن این انتقادها، اعظم‌السادات موسوی، رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی عنوان کرده که ما به این تصمیم‌ها انتقاد داریم و رایزنی‌های لازم را انجام می‌دهیم، زیرا سلامت زنان باردار و جنین آنها برای همه متخصصان زنان و مامایی از اهمیت بسیاری برخوردار است، اما از تمام متخصصان زنان می‌خواهم تا زمانی که تعرفه این کار مصوب نشده است، بابت سونوگرافی وجهی از بیماران دریافت نکنند.

با این حساب، در حالی که سازمان نظام پزشکی و حتی خود رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی تاکید دارند که متخصصان زنان برای انجام سونوگرافی، وجهی از بیمار دریافت نکنند، اما باید دید که آیا برخی متخصصان زنان که میلیون‌ها تومان خرج خرید این تجهیزات تشخیصی کرده‌اند، حاضر به رعایت این الزام قانونی هستند یا خیر؟



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار