جنتی در افتتاحیه نمایشگاه کتاب:

نمایشگاه را به تشکل‌های نشر واگذار می‌کنیم

افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران با حضور حسن روحانی رئیس جمهور، علی جنتی وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی،عباس صالحی رئیس بیست‌ و‌ هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ناشران و اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، دکتر جنتی  در این مراسم ضمن خوشامدگویی به فرهیختگان و سفیران و وزاری کشورهای خارجی و کشور میهمان، عمان و دکتر حسن روحانی گفت: خدا را شاکریم که بار دیگر نمایشگاه کتاب را افتتاح می‌کنیم که در عرصه ملی می‌درخشد. نمایشگاه کتاب عرصه درخشندگی فعالان صنعت نشر و کتاب است.

وی ادامه داد: نمایشگاه بین المللی کتاب همه ساله میلیون‌ها نفر را به خود جذب می‌کند و مستقیم و بی واسطه همه را به هم متصل می‌کند. این نمایشگاه بهترین راه برای ارتقای صنعت نشر و کتاب به شمار می‌آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برپایی این دوره از نمایشگاه را به همت هفتاد سازمان اجرایی توصیف کرد و گفت: تدارک  این دوره از نمایشگاه با کمک شهرداری، نیروی انتظامی، وزارت‌های بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، نیرو و ده‌ها سازمان دیگر فراهم شده است.

وی درباره کتاب‌های عرضه شده در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تصریح کرد: در نمایشگاه امسال صدها ناشر خارجی شرکت دارند که پنجاه درصد عنوان‌های آثار آنها غیرتکراری است. همچنین کتاب‌های این دوره از نمایشگاه نسبت به سال گذشته بیست درصد افزایش داشته است. در این دوره از نمایشگاه شاهد عرضه صد و شصت هزار عنوان کتاب خارجی و سیصدهزار عنوان کتاب داخلی هستیم.

جنتی با بیان اینکه نمایشگاه فرصت منحصر به فردی برای بازبینی کتاب است گفت: درواقع نمایشگاه بین المللی کتاب تالار هم اندیشی ملی و تأمل درباره کتاب به شمار می‌آید که دولت و ملت در آن به گفتگو می‌پردازند. یکی از مسائل امروز ما و سال‌های اخیر تصدیگری بیش از حد دولت است به همین خاطر در نمایشگاه امسال گام نخست برای واگذاری نمایشگاه به ناشران و تشکل‌ها برداشته شد و بخش‌هایی از اجرای آن را به تشکل‌های نشر واگذار کردیم و در سال‌های آینده همه امور را به اهل آن می‌سپاریم.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این باور است که کتاب در کتابفروشی‌ها باید عرضه شود. نمایشگاه کتاب محل عرضه کتب چاپ اولی باید باشد و باید امکان بیشتری برای کسب علم و دانش جهان در آن فراهم شود.

وزیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: امسال کشور پادشاهی عمان، پنج روسای نمایشگاه کتاب دنیا، نویسندگان و فرهیختگان خارجی در این نمایشگاه حضور دارند و هر روز از این رویداد فرهنگی به نام یک کشور نامگذاری شده است.

وی افزود: حجم بالای جمعیت مراجعه کننده و ضرورت امکانات فرهنگی متناسب با نمایشگاه نیست. امیدواریم فضای مناسبی برای آن پیدا کنیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال کار بازاندیشی واگذاری اجرای آن به ناشران را آغاز کرده است. امیدواریم نمایشگاه امسال تمرینی برای واگذاری نمایشگاه به بخش خصوصی و ناشران باشد.

جنتی در پایان تاکید کرد: امیدواریم با اهالی نشر و کتاب به بهترین وجه در راستای تحقق جمهوری اسلامی ایران قدم برداریم. از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه نمایشگاه های فرهنگی نیز صمیمانه سپاسگزاریم.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) با شعار خواندن، گفتگو با جهان برپاست.

*روابط عمان و ایران زاییده دیروز و امروز نبوده و ریشه‌دار است

 عبدالمنعم بن منصور حسنی وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی عمان گفت: امروز از اینکه کنار شما ایستادم افتخار می‌کنم و دولت سلطنت عمان بسیار خوشحال و خوشبخت است که استقبال گرم ایران را دیده است.

وی ادامه داد: ما خوشحالیم که جمهوری اسلامی ایران عمان را به عنوان مهمان ویژه‌ی نمایشگاه بین المللی کتاب خود پذیرفته و به همین دلیل هم شکر و تشکر خود را ابراز می‌داریم و امیدواریم که مشارکت کشور عمان در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مشارکتی با مضمون باشد تا بازدید‌کنندگان بتوانند از ماحصل آن به نتایج خوبی دست پیدا کنند.

وزیر فرهنگ عمان اظهار داشت: روابط عمان و ایران روابطی است که زاییده دیروز وامروز نبوده و ریشه‌دار است و انشاءالله این روابط با تلاش رهبران دو مملکت شکوفا خواهد شد و هیچ شکی نیست که روابط ما در بسیاری زمینه‌ها استمرار دارد.

وی ادامه داد: ما همواره در حال همکاری موازی در زمینه‌های فرهنگی بوده‌ایم و این همکاری‌ها را می‌توان در قالب حضور در نمایشگاه‌های کتاب، امضای سندهای همکاری میان خبرگزاریها و وجود صفحه‌ای در روزنامه‌ی عمان راجع به اخبار ایران تعریف کرد.

وزیر فرهنگ عمان اظهار داشت: ما همواره تلاش می‌کنیم که این روابط را گسترش دهیم و تحکیم آن با دیدار رهبران دو کشور امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: همانا نمایشگاه‌های کتابی که در گوشه گوشه‌ی جهان برگزار می‌شوند به تعمیق ارتباط میان کشورها و ارتقاء سطح نشر آنها می‌انجامد. در جهان امروز ما نیاز ضروری به تبادل آراء و بررسی و قبول آراء پذیرفته شده در سطح دنیا داریم و این امر بوجود نمی‌آید مگر اینکه راهکار‌های مناسبی برای حل معضلات منطقه‌ای و جهانی ارائه شود.

وزیر فرهنگ در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: نمایشگاه‌هایی همچون نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پنجره‌ای رو به گفتگوها و تبادل آراء و همزیستی هستند و دولت عمان همواره به دنبال ایجاد همکاری‌های ریشه‌دار با کشورهای دیگر است.

وی ادامه داد: دولت عمان پیگیر انجام گفتگو‌های سازنده در زمینه‌های مختلف بوده و در راستای این سیاست تلاشی پیگیر با ملت‌های دیگر بر اساس دیدی باز و عدم دخالت در امور آنها دارد.

وزیر فرهنگ عمان اظهار داشت: ما در راستای سیاست پیگیری گفتگو‌های سازنده توجه خاصی به حضور در نمایشگاه‌های کتاب داریم و هم اکنون نیز برای پاسخ مثبت دادن به جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این کشور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حاضر شدیم.

وی افزود: ما به دلیل بازدید زیاد مردم از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران همواره مشتاق حضور در آن بوده‌ایم و از جمله فعالیتهایمان در بیست و هشتمین دوره‌ی برگزاری این نمایشگاه می‌توان به ایجاد گفتگو، ارائه برخی از نسخه‌های خطی قدیمی و برگزاری نمایشگاه علوم و فنون قدیمی اشاره کرد.

 وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی عمان در پایان خاطر نشان کرد: من همه‌ی شما را به مراسم شب عمان که در ساعت 19 هجدهم ماه رجب در برج میلاد برگزار می‌شود دعوت می‌کنم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار