اکبر ترکان:

راه‌اندازی 23 "منطقه ویژه آزاد" در کشور/ضرورت توجه اساتید به سرمایه‌گذاری "بخش خصوصی" در توسعه اقتصادی کشور

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای مناطق آزاد کشور گفت: در قانون 63 منطقه ویژه اقتصادی به تصویب رسیده که 23 منطقه راه‌اندازی شده که باید به سمت سرمایه‌گذاری در جهت توسعه اقتصادی کشور با همکاری استانداران و سایر مسئولان باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، اکبر ترکان مشاور رییس جمهور و دبیر شورای  مناطق آزاد کشور در همایش فرصت‌های سرمایه گذاری استان البرز گفت: مناطق آزاد مأموریت‌ پیش برآورد توسعه کشور است که در قانون به گونه‌ای طراحی و برنامه‌ریزی شده که توسعه مناطق شتاب بیشتری به خود بگیرد و دستاوردهای تجربه توسعه اقتصادی به جغرافیای سرزمین اصلی تأمین داده می‌شود‌.
 
اگر قرار است سیاست‌های توسعه برای همه جغرافیای ایران طراحی شود و در یک منطقه مورد آزمایش قرار گیرد و بعد از تست نهایی به جغرافیای کشور سوق داده شود موفق نخواهیم بود. برخی از سیاست‌های توسعه‌ای ایجاب می‌کند که قطعه‌ای از جغرافیای کشور پرداخته شود.
 
وی از راه‌اندازی 7 منطقه آزاد با 7 اقلیم و جغرافیا در کشور خبر داد و گفت: که از این تعداد 4 منطقه در سواحل جنوبی و یک منطقه در سواحل خزر و دو تا در شمال غربی وجود دارد.
 
ترکان اظهار داشت: محورهای اساسی برای توسعه فضای کسب و کار در چابهار ترانزیت، قشم نفت و صنعت سنگین، کیش گردشگری، اروند پایگاه لوجستیک صنعت ایران و عراق در شمال کشور و منطقه آزاد انزلی در دریای خزر و ارس به مرکزیت جلفا به خاطر نزدیکی به منطقه قفقاز است.
 
وی با اشاره به اینکه در مناطق ویژه اقتصادی در قانون 63 منطقه به تصویب رسیده است گفت: از این تعداد 23 منطقه راه‌اندازی شده است چرا که طراحی منطقه ویژه باید به سمتی باشد که سرمایه‌گذاری قوی در آنجا صورت گیرد. در این 23 منطقه دایر مأموریت ما این است که فضای کسب و کار را بهبود ببخشیم.متأسفانه فضای کسب و کار در ایران مطلوب نیست و رتبه جهانی پایین است و جز ردیف‌های آخر در جدول قرار گرفته‌ایم و برای ارتقا باید اتفاقات جدی در این زمینه صورت گیرد.
 
ترکان گفت: مناطق ویژه اقتصادی از قوانین گمرک و کار معاف است و مناطق آزاد از 5 قانون گمرک، مالیات،‌پول و بانک، کار و ویزا معاف است لذا اگر فضای کسب و کار بهبود یابد زمینه برای توسعه اقتصاد کشور فراهم می‌شود.
 
وی گفت: در این مناطق خیلی‌ ما مشکلات داریم که باید از تک پنجره‌ بودن خارج شویم و همه اعقتقادات اداری، حمل و نقل و سایر موضوعات را گسترش دهیم.  
 
در استان البرز منطقه ویژه اقتصادی پیام وجود دارد که می‌تواند از نظر خلق ثروت سهم بزرگی در تولید ناخالص داخلی کشور باشد حتی اگر درآمد سالانه البرز را با دیگر استان‌ها مقایسه کنیم در یک قطعه کوچک رتبه بالاتری دارد و از نظر ظرفیت منابع انسانی می‌تواند منابع انسانی و مهارت‌های تخصصی می‌تواند به یکی از قطب‌های صاحب صنایع و متخصص تبدیل شود.  
 
وی همچنین گفت: فرودگاه البرز پیام می‌تواند 4 میلیون مسافر را جابه‌جا کند که باری از مشکلات تهران را بکاهد که این فرودگاه‌ می‌تواند به یک ظرفیت اقتصادی بزرگ در منطقه تبدیل شود.
 
همچنین شبکه ریلی مستقلی است از تهران دارد که می‌تواند برای خود درآمدزایی بیشتری را داشته باشد.
 
وی گفت: وزارت ارتباطات نگاه ویژه‌ای به منطقه ویژه پیام البرز دارد که می‌توان این منطقه را به یک قطب آی تی  تبدیل شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار