ساخت سه پايانه تخصصي ريلي در "بندر شهيد رجايي"

شرکت راه آهن جمهوري اسلامي ايران براي ساخت ترمينال هاي تخصصي ريلي-کانتينري، ترمينال ريلي حمل و نقل مواد نفتي و مواد معدني و فله در مجتمع بندري شهيد رجايي با سازمان بنادر و دريانوردي به توافق اوليه رسيده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رساني جامعه دريايي ايران (مانا)، مدير عامل سازمان بنادر و دريانودي کشور در حاشيه بازديد از بزرگترين ترمينال هاي ريلي- کانتينري بنادر کشور واقع در مجتمع بندري شهيد رجايي، ظرفيت تخليه و بارگيري بزرگترين بندر تجاري کشور را بيش از 5 ميليون و 700 هزار TEU کانتينر در سال اعلام کرد.

محمد سعيد نژاد افزود: هدف گذاري اين بندر در آينده نزديک رسيدن به توان جابجايي بيش از هفت و نيم ميليونTEU کانتينر در سال است که اين ظرفيت مشارکت بيشتر شرکت راه آهن براي حمل و نقل سريعتر و ايمن تر کالا را مي طلبد.

وي با اشاره به اينکه از مسير ريلي دو خطه بافق- بندرعباس سالانه بيش از يکصد ميليون تن کالا جابجا مي شود، افزود: حمل و نقل هر تن کالا با راه آهن خيلي ارزان تر از حمل و نقل جاده اي است و سازمان بنادر و دريانوردي براي توسعه حمل ونقل ريلي براي همکاري بيشتر با راه آهن و بخش خصوصي آمادگي دارد.

مدير عامل سازمان بنادر و دريانودي برنامه ريزي براي پذيرش هرچه بيشتر کشتي هاي اقيانوس پيما با ظرفيت بالاي 10 هزارTEU کانتينر، رفع مقررات دست و پاگير براي حمل و نقل ريلي، امکان دسترسي و دپوي کالا در تمامي محوطه ها و اسکله هاي بندري به خطوط ريل را از ديگر برنامه هاي اين سازمان براي توسعه حمل و نقل ريلي بيان کرد.

مدير عامل شرکت راه آهن جمهوري اسلامي نيز در بازديد از مجتمع بندري شهيد رجايي از جذب سرمايه گذار در بخش حمل و نقل ريلي درتبصره قانون بودجه 93 براي اجازه قرارداد بيع متقابل ميان شرکت نفت راه آهن و بخش خصوصي خبر داد.

محسن پورسيد آقايي گفت: بر اين اساس شرکت نفت سود صرفه جويي کاهش مصرف سوخت را پس از ساخت خطوط راه آهن به شرکت راه آهن واگذار مي کند و راه آهن طبق قرارداد با بخش خصوصي بخشي از مبلغ دريافتي را به سرمايه گذار مي پردازد.

وي با اشاره به اينکه توسعه حمل و نقل ريلي در بندر شهيد رجايي از اولويت هاست و محوطه ريلي حمل و نقل در اين بندر احداث مي شود، افزود : شرکت راه آهن براي ساخت ترمينال ريلي - کانتينري ، ترمينال ريلي حمل و نقل مواد نفتي و ترمينال ريلي مواد معدني و فله با سازمان بنادر و دريانوردي به توافق اوليه رسيده است.

مجتمع بندري شهيد رجايي با قرار گرفتن در محل تلاقي کريدور ترانزيتي شمال - جنوب، مهم ترين دروازه واردات و صادرات ايران محسوب مي شود و به تنهايي عهده دار بيش از 53 درصد حجم اين مبادلات در مقوله ترانزيت، واردات و صادرات و ترانشيپ (حمل و نقل بين بندري ) است. اين مجموعه اقتصادي با برخورداري از حدود 50 کيلومتر شبکه ريلي، بزرگترين پايانه ريلي - کانتينري بنادر کشور را در اختيار دارد.

اين بندر ضمن بهره مندي از 36 پست اسکله و بزرگترين و پيشرفته ترين ترمينال هاي کانتينري کشور، با ظرفيت 6 ميليون TEUکانتينر در سال، حجم گسترده اي از عمليات جابجايي کالاهاي عمومي به ويژه محصولات فولادي، فله خشک، فله مايع و فرآورده هاي نفت خام در اين بندر انجام مي شود.

بندر شهيد رجايي به عنوان بزرگترين بندر تجاري ايران در فاصله 22 کيلومتري غرب بندرعباس واقع شده و با بيش از 4800 هکتار وسعت، از ظرفيت پذيرش سالانه بيش از 88 ميليون تن کالا برخوردار است.

انتهای پیام/
برچسب ها: ساخت ، پایانه ، ریلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار