رئیس دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت:

برنامه کاهش عوامل "بیماری‌های غیرواگیر" تدوین شد

برنامه کاهش عوامل بیماری‌های غیرواگیر به منظور کنترل عوامل تأثیرگذار در شیوع این نوع بیماری‌ها تدوین شد.

دکتر بهزاد دماری، رئیس دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، از تدوین برنامه کاهش عوامل بیماری‌های غیرواگیر خبر داد و عنوان کرد: در سال 90، 390 هزار مرگ داشتیم که از این تعداد بیش از 150 هزار مورد آن به هفت عامل خطر "بیماری‌های غیرواگیر" مربوط است.

وی، با بیان این که این هفت عامل شامل "پرفشاری‌ خون"، "دیابت"، کم‌تحرکی، "چاقی"، افزایش چربی خون، سیگار و تغذیه نامناسب است، گفت: اگر بخواهیم بیماری‌های غیرواگیر را کاهش دهیم باید بروز این عوامل در افراد را کاهش دهیم به طوری که با کاهش همین چند عامل مهم 40 تا 50 درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند.

وی، با تأکید بر این که با انجام سه راهکار که در این برنامه تدوین شده است، تصریح کرد: اولین راهکار این است که، اطلاعات مردم را در مورد این هفت عامل خطر افزایش دهیم و نحوه پیشگیری آنها را معرفی کنیم، در واقع سواد سلامت مردم را افزایش دهیم که در همین راستا از ابتدای سال 93 کمپین‌های اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها و بیلبوردها ایجاد خواهد شد.

دماری ادامه داد: دومین راهکار این است که ما از طریق شبکه‌های بهداشتی درمانی کشور مردم را از لحاظ این عامل خطر ارزیابی می‌کنیم و کارت عوامل خطر برای تک‌تک آنها صادر می‌کنیم که این کارت می‌تواند در "دفترچه بیمه" خود نیز تعبیه شود.

وی، در خصوص راهکار سوم خاطرنشان کرد: راهکار سوم افزایش همکاری‌های بین بخشی است تا با همکاری دیگر ارگان‌ها فضای سالمی را برای مردم در جامعه ایجاد کنیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
صنم
۲۲:۱۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
عالی بود ممنون
آخرین اخبار