وزنتان را کنترل کنيد تا "ديابت" نگيريد

همه افراد در سنين بالاي 30 سال بايد براي انجام آزمايش "ديابت" اقدام کنند.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از  وب دا؛ کارشناس مسوول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خراسان‌ رضوی با هشدار نسبت به اضافه وزن به عنوان مهمترين عامل خطر ابتلا به ديابت، توصيه کرد: همه افراد در سنين بالاي 30 سال بايد براي انجام آزمايش "ديابت" اقدام کنند و اگر در معرض خطر اين بيماري بودند،هر سال براي انجام آزمايش مراجعه كنند اما در صورت سالم بودن،هر سه سال يكبار آزمايش ديابت را مجدد تکرار کنند.
 
دکتر بابک اقبالي با اشاره به فعال بودن 20 واحد ديابتي در مشهد و شناسايي 45 هزار بيمار ديابتي تاکنون، تصريح کرد: انجام روزانه نيم ساعت پياده‌‌روي تند براي پيشگيري از بروز بيماري‌هاي غيرواگير همچون ديابت مؤثر و اثبات شده است.
 
افزايش تحرک نيز توصيه مهم ديگري بود که دکتر اقبالي در موضوع اهميت تغيير سبک زندگي به آن اشاره کرد و گفت: در حالي که آمار کشوري بيانگر کم‌تحرکي 35 درصد جمعيت كشور است، در خراسان ‌رضوي، 40 درصد افراد به تفکيک 43درصد زنان و 35درصد مردان كم‌تحرك هستند كه متأسفانه بالاتر از ميانگين كشوري است.
 
کارشناس مسوول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خراسان‌رضوی درباره کنترل وزن به عنوان مهمترين عامل خطر ابتلا به ديابت نيز هشدار داد و اظهار کرد: بررسي‌هاي كشوري در سال 86 نشان مي‌دهد که 44 درصد جمعيت ایران به تفکيک 39درصد مردان و 50درصد زنان دچار اضافه وزن و چاقي هستند و طبق آمار، عامل خطر در زنان بيشتر است.
 
وي اذعان کرد: چنانچه افراد داراي اضافه وزن، 5 تا 10درصد وزن بدنشان را کم کنند، خطر در معرض ديابت قرار گرفتن در آنها کاهش مي‌يابد.
 
زنان بيش از مردان قليان مصرف مي‌کنند
 
دکتر اقبالي مصرف سيگار و قليان را عامل ديگر افزايش ريسک ابتلا به بيماري‌هاي غيرواگير دانست و گفت: 21 درصد مردان و كمتر از يك درصد زنان در خراسان ‌رضوي سيگار مصرف مي‌كنند و درباره قليان نيز گزارش‌ها حاکي از استفاده 6 درصد زنان و 3 درصد مردان است.

انتهای پیام/
برچسب ها: وزن ، چاقی ، زنان ، سیگار ، دیابت ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار