
باشگاه خبرنگارانجوان؛ محبوبهکباری - مصطفی معینی مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی با بیان اینکه این شرکت مسئولیت نگهداری، نوسازی، بهسازی، بازسازی و نگهداری خطوط و شبکه زیرساخت ریلی کشور را به عهده دارد، افزود: این شرکت با بیش از ۵۲۰۰ نفر پرسنل در اقصی نقاط کشور فعالیت میکند و در حال حاضر مسئولیت نگهداری حدود ۷۰ درصد از شبکه ریلی کشور را به عهده دارد.
او بیان کرد: این شبکه به صورت پراکنده در مناطق مختلف کشور از جمله تهران، مشهد، اصفهان، بندرعباس، زاهدان و بسیاری دیگر از نقاط استراتژیک کشور در حال فعالیت است.
معینی با بیان اینکه ما در حال حاضر مسئولیت نگهداری و تعمیرات راهآهن تهران که به عنوان مهمترین و بزرگترین راهآهن کشور شناخته میشود، به عهده داریم گفت: علاوه بر آن، بخشهای دیگری از راهآهنهای کشور از جمله راهآهن شمال شرق ۱ به مرکزیت شاهرود، راهآهن خراسان به مرکزیت مشهد، راهآهن شمال ۱ به مرکزیت ساری، راهآهن گرگان، راهآهن لرستان به مرکزیت دورود، راهآهن زاگرس، راهآهن اصفهان، راهآهن هرمزگان به بندرعباس و راهآهن جنوب شرق به مرکزیت زاهدان را نیز پوشش میدهیم.
وی با بیان اینکه از مجموع ۱۴ هزار کیلومتر خط ریلی که در حال حاضر در شبکه زیر بار است، حدود ۷۰ درصد آن تحت مدیریت شرکت ما قرار دارد گفت: این شبکه شامل مجموعهای از راهآهنهای جلگهای، دشت، کوهستان و مناطق جغرافیایی مهم کشور است.
مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راهآهن با اشاره به فعالیتهای این شرکت در حوزه مترو نیز گفت: علاوه بر پروژههای ریلی، این شرکت در پروژههای شهری نیز فعالیت میکند. از جمله پروژههای مهم شهری ما، احداث تونل شهری اسلامشهر است که در خط کمربندی دور تا دور این شهر در حال اجرا است. همچنین پروژههای زیرگذر، گذر و پلهای ورودی به شهرها نیز در دستور کار قرار دارد.
معینی افزود: شرکت ما همچنین به ساخت و تولید فرآوردههای بتنی و تجهیزات بتنی که در راهآهن و پروژههای عمرانی کشور استفاده میشود، نیز پرداخته است. این شرکت چهار کارخانه فعال در استانهای مختلف کشور دارد که عمدتاً به ساخت تراورسهای بتنی و دیگر محصولات مرتبط با صنعت راهآهن اختصاص دارند. یکی از این کارخانهها در کرج، دومی در اندیمشک، سومی در قزوین و چهارمی در شیرگاه استان مازندران قرار دارد.
وی همچنین به تولید ماشینآلات تخصصی ریلی و عمرانی اشاره کرد و گفت: شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راهآهن بزرگترین مرکز تولید ماشینآلات تخصصی ریلی در کشور و غرب آسیا را داراست.
او بیان کرد: به منظور عبور از مشکلات اقتصادی و محدودیتهای مالی، تصمیم به بازسازی و اورهال ماشینآلاتی گرفتیم که در گذشته متوقف شده بودند. این ماشینآلات از طریق آگهی عمومی و با همکاری بخش خصوصی به شرط تعمیر و اورهال در اختیار قرار گرفت.
وی اظهار کرد: شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راهآهن تلاش دارد تا با بهرهگیری از ظرفیتهای بخش خصوصی و ایجاد تحول در بخش ماشینآلات و تولید، به تحقق شعار جهش تولید کمک کرده و در راستای بهبود زیرساختهای ریلی و عمرانی کشور گام بردارد.
وی ادامه داد: در کشور ۱۴ هزار کیلومتر خط راه آهن وجود دارد که سهم شرکت ساخت وتوسعه ابنیه فنی حدود ۷۰ درصد است
وی به احداث تونل شهری اسلامشهر در خط کمربندی اسلام شهر اشاره کرد و گفت: شرکت خدمات مهندسی و احداث ابنیه فنی سهم مهمی از احداث این تونل را برعهده دارد که تا به امروز پیشرفت زیادی داشته است.
معینی با اشاره به نام گذاری سال جهش تولید و مشارکت مردم گفت: امسال در راستای اجرای این شعار در دو پروژه جدید به نتایج بسیار خوبی رسیده ایم و علی رغم مشکلات اما سعی کردیم به نوعی از آنها عبور کنیم
او بیان کرد: استفاده از امکانات بخش خصوصی در جهت تعمیر و ماشین آلات ریلی و همچنین ایجاد اشتغال زایی و درآمد زایی توانسته ایم به پیشرفت های خوبی دست یابیم.
او گفت : در حوزه ماشین آلات سعی کرده ایم از ظرفیتهای بخش خصوصی در این بخش استفاده کنیم و با مذاکراتی که صورت گرفته این حوزه را فعال کرده ایم.
معینی افزود: ۵۵ دستگاه ماشینآلات از رده خارج شده بود که با فراخوانی که بخش خصوصی دادیم ۱۴ دستگاه از محل تعمیرات و اجاره به شرط تملیک مزایده گذاشته شده است اما در حال حاضر ۵۵ دستگاه وارد شبکه ریلی ما شده که تمامی آنها ماشین آلات به روز و دارای تجهیزات روز هستند.
مدير عامل شرکت خدمات مهندسی و ابنیه فنی با بیان اینکه طبق آخرین ارزش گذاری که در سال ۹۳ صورت گرفته بود ارزش تعیین شده این شرکت به حدود ۲۳۰ میلیارد تومان رسیده بود که اعلام شده بود زیان انباشته دارد اما در حال حاضر درخواست تجدید رای و ارزیابی مجدد شده که با توجه به سرمایه گذاری صورت گرفته و همچنین با توجه به ورود ماشین آلات جدید ارزش روز آن حدود ۴هزار میلیارد تومان می شود.
وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از مشکلات در حوزه واگذاری و نقل و انتقالات بیمه کارگران رفع شده است گفت: حقوق کارگران در حال حاضر به روز پرداخت می شود و هیچ مشکلی از لحاظ بیمه کارگران در این بخش وجود ندارد.
او بیان کرد: هیچ کارگری را در چند سال اخیر با وجود مشکلات که وجود داشت تعدیل نکرده ایم.
وی ادامه داد: در مورد خطوط پر سرعت در برنامه هفتم تکلیف است که در بخش برقی سازی و قطار پر سرعت راه آهن فعالیت کند که در اين زمينه ورود کرده و با توجه به تخصصی که داریم ورود کرده ایم.