معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۴، در صورت تصویب در صحن مجلس شورای اسلامی دوره دستیاری به‌عنوان یک شغل به رسمیت شناخته می‌شود.

سید جلیل حسینی ضمن تشریح دستاورد‌های ۴۶ ساله نظام آموزشی در حوزه سلامت تأکید کرد: رسانه فرصتی ارزشمند برای ارتباط دوسویه با مردم و معرفی دستاورد‌ها و چالش‌های حوزه سلامت است. 

وی با اشاره به افزایش حقوق دستیاران و کارورزان و همچنین رسمیت یافتن دوره دستیاری به‌عنوان یک شغل، اظهار داشت: از ابتدای سال ۱۴۰۴، در صورت تصویب در صحن مجلس شورای اسلامی دوره دستیاری به‌عنوان یک شغل به رسمیت شناخته می‌شود و دستیاران می‌توانند از مزایای شغلی و بیمه بهره‌مند شوند.

تسهیلگری برای دانشجویان و اعضای هیئت علمی

معاون آموزشی وزارت بهداشت از نقش تسهیلگری این معاونت برای دانشجویان و فراگیران خبر داد و افزود: با بررسی چالش‌ها و مشکلات دانشجویان، درصدد کاهش دغدغه‌های آنان هستیم. همچنین برای حذف سقف حقوق اساتید مکاتباتی انجام داده‌ایم که امیدواریم در هماهنگی با وزارت علوم به نتیجه برسد. 

افزایش ظرفیت آموزشی پس از انقلاب

دکتر حسینی، ادغام آموزش با بهداشت و درمان را یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های انقلاب در حوزه آموزش پزشکی دانست و گفت: پس از انقلاب، تعداد دانشکده‌های پزشکی از ۹ به ۷۰ مورد افزایش یافت. همچنین تعداد دانشجویان پزشکی از ۲۵ هزار نفر به ۲۵۰ هزار نفر و اعضای هیات علمی از ۲،۹۰۰ نفر به ۲۲،۵۰۰ نفر رشد داشته است.

وی با اشاره به افزایش حضور بانوان در دانشگاه‌ها، افزود: ورودی بانوان به دانشگاه‌ها افزایش داشته به نحوی که ۵۰ درصد دانشجویان و اساتید بانوان هستند که دستاوردی ارزشمند محسوب می‌شود. بسیاری از این فارغ‌التحصیلان در سطح ملی و بین‌المللی به جایگاه‌های برجسته‌ای دست یافته‌اند.

تحول در برنامه‌های آموزشی

معاون آموزشی وزارت بهداشت، تغییر رویکرد برنامه‌های آموزشی از درمان به پیشگیری را از مهم‌ترین تحولات پس از انقلاب دانست و گفت: برنامه‌های آموزشی متناسب با نیاز جامعه اصلاح شده‌اند. به‌عنوان‌مثال، تربیت پزشکان اجتماعی و پرستاران سالمندی از جمله این تغییرات است. 

وی همچنین از راه‌اندازی مراکز توسعه آموزش پزشکی و برنامه‌های آموزشی مستمر برای پزشکان خبر داد و افزود: پس از انقلاب، آموزش مداوم پزشکان الزامی شد و تاکنون حدود ۳ میلیون برنامه آموزشی طراحی و اجرا شده است. 

جایگاه بین‌المللی ایران در آموزش پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت، اعتباربخشی مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها و جایگاه مهم ایران در فدراسیون جهانی آموزش پزشکی را از دیگر دستاورد‌های این حوزه برشمرد و تأکید کرد: ادغام سیستم بهداشت و درمان با آموزش پزشکی باعث شده تا دانشگاه‌ها به‌محض وقوع یک همه‌گیری، از آن مطلع شده و بر آن تمرکز کنند. این مدل مورد توجه فدراسیون جهانی آموزش پزشکی قرار گرفته و در عین حال برنامه‌های پزشکی عمومی توسط فدراسیون جهانی آموزش پزشکی تایید شده است و به همین جهت ایران میتواند برنامه‌های آموزش پزشکی کشور‌های منطقه را ارزیابی و اعتبار بخشی کند.

گسترش آموزش‌های تخصصی و فلوشیپ 

وی با اشاره به رشد چشمگیر ظرفیت‌های آموزشی در حوزه تخصصی گفت: ظرفیت پذیرش دستیاران تخصصی از ۴۰۰ نفر در سال ۵۸ به ۵۰۰۰ نفر افزایش یافته است. همچنین در ابتدای انقلاب هیچ برنامه فوق تخصصی و فلوشیپ وجود نداشت، اما اکنون ۹۵ رشته فلوشیپ، ۲۶ رشته فوق تخصصی و بیش از ۱۱۰۰ فارغ‌التحصیل در این مقاطع داریم. 

دکتر حسینی همچنین از توسعه رشته‌های فلوشیپ بر اساس نیاز کشور خبر داد و افزود: رشته‌هایی مانند پیوند کبد، ناباروری، پیوند کلیه و اورولوژی ترمیمی بر اساس نیاز‌های درمانی کشور راه‌اندازی شده‌اند.

رشد آموزش دندانپزشکی 

وی با اشاره به رشد دانشجویان دندانپزشکی گفت: در ابتدای انقلاب، تنها ۱۰۰ دانشجوی عمومی و ۲۰ دانشجوی تخصصی دندانپزشکی داشتیم. اما اکنون بیش از ۱۷۰۰۰ دانشجوی عمومی و ۱۵۲۵ دانشجوی تخصصی در این رشته مشغول به تحصیل هستند. همچنین تعداد دانشکده‌های دندانپزشکی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

چالش‌ها و چشم‌انداز آینده

معاون آموزشی وزارت بهداشت، رشد علمی ایران را پشتوانه‌ای ارزشمند خواند و تصریح کرد: اساتید و دانشجویان توانمند ما و ارتباط با انجمن‌های علمی دنیا، جایگاه آموزش پزشکی کشور را برجسته کرده است. بااین‌حال، برخی مشکلات مانند بدهی دانشگاه‌ها و عدم تامین بودجه افزایش بیست درصد پزشکان، بر توانایی و خلاقیت مدیران تأثیر منفی گذاشته که امیدواریم با حمایت دولت این چالش‌ها برطرف شود.

وی در پایان تأکید کرد: هوش ایرانی و برنامه‌ریزی اساتید موجب شده تا همچنان در کیفیت آموزش پزشکی پیشرو باشیم و نیروی متخصص برای تأمین سلامت مردم تربیت کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.