باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امامجمعه - سید مصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: «معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش با توجه به تاکیدات رئیس جمهور برای افزایش کیفیت نظام آموزشی و افزایش معدل دانشآموزان برنامههایی داشته و در این راستا اقدامات متعددی را انجام داده است.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این که افزایش کیفیت نظام آموزشی مدارس عادی با اولویت مدارس حاشیه شهرها، روستایی، عشایری و مناطق مرزی یکی از اقدامات این معاونت برای افزایش کیفیت نظام آموزشی است؛ افزود: « برگزاری دورههای آموزشی علوم و فناوریهای نوین برای دانشآموزان عضو پژوهشسراهای دانشآموزی، راهبری طرح شهید کاظمی آشتیانی (اجرای رویداد الگوهای برتر تدریس با رویکرد نوآوری و شایستگی)، مدیریت و راهبری برگزاری نشستهای تخصصی (حضوری و غیرحضوری) ویژه دبیران مدارس دوره دوم متوسطه نظری (حداقل ۲ نشست تخصصی در سطوح استانی و منطقهای با رویکرد برنامه درسی ملی)، مدیریت و راهبری ارتقای صلاحیتهای علمی و حرفهای مدیران، معاونان و سرپرستان دبیرستانهای دولتی و شبانه روزی دوره دوم متوسطه نظری، ارائه فعالیتهای فوق برنامه در دبیرستانهای دولتی دوره دوم متوسطه و مدیریت و راهبری اجرای فعالیتهای فوقبرنامه آموزشی در مدارس شبانهروزی دوره دوم متوسطه نظری (عادی و نمونه دولتی) از دیگر اقدامات این معاونت برای افزایش کیفیت نظام آموزشی است.»
سید مصطفی آذرکیش ادامه داد: «راهبری و نظارت بر اجرای الگوی مدارس تراز سند تحول بنیادین در دبیرستانهای عادی دولتی دوره دوم متوسطه، راهبری و نظارت بر اجرای الگوی مدارس تراز سند تحول بنیادین در دبیرستانهای نمونه دولتی دوره دوم متوسطه (نظری)، راهبری و نظارت بر آموزش و توانمندسازی دبیران دروس تحولی (طرح به توان تحول)، مدیریت و راهبری اقدامات کیفیت بخشی به فعالیتهای آموزشی به منظور ارتقای میانگین نمره کتبی دانشآموزان پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه نظری، نظارت بر عملکرد تخصصی و حرفهای معلمان با رویکرد بالینی توسط سرگروههای درسی (نظارت حضوری) و راهبری طرح شهید کاظمی آشتیانی (رویدادهای علمی-پژوهشی و نمایشگاه دستاوردهای پژوهش سراهای دانش آموزی) از دیگر اقدامات این معاونت برای افزایش کیفیت نظام آموزشی است.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «از دیگر اقدامات وزارت آموزش و پرورش در این باره میتوان به مدیریت و راهبری اجرای طرح پویش جهاد علمی در دبیرستانهای دوره دوم متوسطه نظری کشور با تأکید بر دبیرستانهای شبانه روزی، طراحی سازوکارهای خلق فرصتهای یادگیری (پژوهشسرای دانشآموزی) برای پاسخگویی به نیازهای دانشآموزان، مدیریت و راهبری برگزاری نشستهای تخصصی ویژه مدیران و معاونان (بررسی وضعیت) مدارس متوسطه (حضوری/ وبکنفرانس)، جمعآوری تجربههای منتخب مدیران و معاونین مدارس دوره دوم متوسطه نظری در محور مدیریت و رهبری، مدرسه در رویداد الفتا و انعکاس آن به استانها در قالب بستههای آموزشی، جهت بهره برداری مدیران و معاونین، برگزاری دوره آموزشی آشنایی با طراحی آموزشی، برگزاری دوره آموزشی بررسی، تحلیل و روش تدریس کتب درسی دوره اول متوسطه برگزاری دوره آموزشی رویکرد آموزشی استیم و برگزاری دوره آموزشی طراحی سؤالات مفهومی و عملکردی اشاره کرد.»
سید مصطفی آذرکیش با بیان این که برگزاری دوره آموزشی درس پژوهی از دیگر اقدامات معاونت متوسطه برای افزایش کیفیت نظام آموزشی است؛ ادامه داد: «افزون بر موارد گفته شده برگزاری دوره آموزشی آموزش تلفیقی، برگزاری دوره آموزشی کارگاههای عملی دروس کار و فناوری، فرهنگ و هنر، برگزاری دوره آموزشی آزمایشگاه علوم تجربی، برگزاری دوره آموزشی طراحی و ساخت پروژههای کاربردی، برگزاری دوره آموزشی هوش مصنوعی، برگزاری دوره آموزشی بررسی چالشهای آموزشی کتب درسی، برگزاری دوره آموزشی بازآموزی مفاهیم علمی کتب نونگاشت، برگزاری دوره آموزشی ارتقای مهارتهای حرفهای و تخصصی معلمان، برگزاری دوره آموزشی مدیریت کلاس درس، برگزاری دوره آموزشی اصول و تکنیکهای درسی و برگزاری دوره آموزشی نظارت بالینی در کلاس از دیگر اقدامات و برنامههای آموزش و پرورش برای افزایش کیفیت نظام آموزشی و معدل دانش آموزان است.»