باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی محسنی - در برنامه «هفت» به میزبانی بهروز افخمی که از شبکه نمایش سیما پخش شد، ابراهیم عامریان و حمزه صالحی، تهیهکننده و نویسنده فیلم سینمایی «هفتاد سی»، درباره روند تولید این فیلم، همکاری با بهرام افشاری و امید به ثبت رکورد جدید در فروش، صحبت کردند.
بهروز افخمی، مجری برنامه، با اشاره به استقبال مخاطبان از «هفتاد سی» گفت: «من فکر میکنم اگر این فیلم پرفروشترین فیلم سال شود، که انشاءالله میشود، اتفاق بسیار خوبی خواهد بود. این یعنی یک فیلم جدی، در عین حال کمدی و آبرومند، موفق شده این عنوان را به دست بیاورد؛ مثل آن سالهایی که فیلمهای جدی و آبرومند پرفروش شدند.»
ابراهیم عامریان، تهیهکننده فیلم، نیز در ادامه صحبتهای افخمی افزود: «واقعاً امشب خستگی از تنم در آمد. خدا را شکر. همین که دو تا از منتقد بزرگ سینما امشب خستگی را از تن نه فقط من، بلکه تمام بچههای «هفتاد سی» بیرون کردند، برای ما خیلی خوشحالکننده است. ما دوست داشتیم فیلم دیده شود و این بازخوردها برای ما باعث خوشحالی است. آقای افخمی هم که نظر مثبت دادند، خوشحالی ما را بیشتر کردند.»
استقبال مخاطبان از نمایش فیلم
افخمی با اشاره به تجربه تماشای فیلم در سینما گفت: «من فیلم را پریشب در سالنی دیدم که پر بود. عجیب بود که چهارشنبهشب سالن پر شده بود و مردم واقعاً مشارکت میکردند و میخندیدند. مشخص بود که از روی اجبار یا فقط برای وقتگذرانی نیامدهاند. خندهها واقعی و به خاطر خود فیلم بود؛ خندههای محترمانه. خلاصه فیلم باکلاسی بود.»
عامریان نیز با ابراز امیدواری به موفقیت فیلم افزود: «ما خودمان هم خیلی امیدواریم. فکر میکنیم امسال فیلم پرفروش میشود و در رده اول جدول قرار میگیرد. حتی امیدواریم رکورد فروش «فسیل» را هم بزند. البته شرایط امروز مثل جنگ و مسائل دیگر، پیشبینی آینده را سخت میکند، اما اگر اوضاع به همین شکل خوب جلو برود، قطعاً پرفروشترین فیلم میشویم. به لحاظ تعداد مخاطب هم امیدواریم رکورد «فسیل» را بزنیم.»
حمزه صالحی، نویسنده فیلم، درباره همکاری با بهرام افشاری توضیح داد: «بهرام افشاری یک روز به دفتر ما آمد و سر ناهار دو قصه تعریف کرد. ما این قصهها را خریدیم. یکی از آنها برای سریال یک پلتفرم شد و دیگری که اسم اولیهاش «دالان» بود، به «هفتاد سی» تبدیل شد. این قصه بسیار درجهیک بود. من بر اساس آن یک فیلمنامه اولیه نوشتم.»
او افزود: «وقتی قرار شد بهرام کارگردانی کند، دوباره تیم نشست و از سکانس اول، با حساسیت زیاد روی متن کار کرد. نکته جالب این بود که بهرام جای تکتک شخصیتها را بازی میکرد و ما حین نوشتن هم میخندیدیم. به نظرم او حتی در کارگردانی بهتر از بازیگری عمل کرد.»
از بازیگری تا کارگردانی بهرام افشاری
عامریان درباره روند انتخاب افشاری به عنوان کارگردان گفت: «جالب است که ما این فیلمنامه را اول برای بهرام فرستادیم. بعد از این که طرح را از او خریدیم، حمزه نوشت. من هم گفتم که بهرام به عنوان بازیگر در فیلم باشد. اما بعد که فیلمنامه را خواند، به من زنگ زد و گفت: «من فکر نمیکردم این طرح اینقدر پتانسیل داشته باشد و میشود قصه خوبی شود.»
او افزود: «بهرام با عشق و شوق گفت که دوست دارد این فیلم را به عنوان کار اولش کارگردانی کند. ما هم مدتی بود که صحبت کرده بودیم و حالا واقعاً میشود گفت که شاهد تولد یک کارگردان در سینمای ایران هستیم.»
حمزه صالحی درباره روند نوشتن فیلمنامه و تأثیرگذاری صحنهها گفت: «زمانی که فیلمنامه مینویسید، همهچیز تخیلی است و در ذهنتان ساخته میشود. اما وقتی فیلم ساخته شد، به ندرت پیش میآید که چیزی بهتر از تصور اولیهتان باشد. در این فیلم، بهرام افشاری کاری کرد که این اتفاق افتاد.»
او افزود: «مثلاً در سکانس کباب خوردن، من ایده اولیه را از چالشهای فضای مجازی گرفتم؛ جایی که افراد باید در مدت زمان کوتاه غذا بخورند و جایزه بگیرند. این سکانس طنز، اما پر از تنش است و مخاطب را با خود همراه میکند.»
عامریان هم درباره این صحنه گفت: «سکانسهایی که بامزه شروع میشوند و بعد اندوهناک میشوند، خیلی تأثیرگذارند. مخاطب اول فکر میکند با یک کمدی روبهرو است، اما ناگهان وارد فضایی احساسی میشود. به همین دلیل است که این فیلم را میتوان یک کمدی اجتماعی واقعی دانست.»