راه آهن چابهار _ زاهدان به عنوان ابر پروژه ریلی با پیشرفت بیش از ۷۳درصدی همراه بوده که با تزریق منابع مالی تا سال آینده به صورت کامل به بهره‌برداری می رسد‌.

تکمیل کریدور‌های حمل ونقلی به عنوان یکی از اصلی‌ترین  برنامه‌های دولت به شمار می‌رود که از طریق آن امکان افزایش حمل بار و مسافر طبق برنامه هفتم تا ۳۰ درصد  میسر خواهد شد.

یکی از اصلی‌ترین کریدور‌های حمل ونقل ریلی راه آهن چابهار_ زاهدان است که تاکنون به پیشرفت بیش از ۷۳ درصدی رسیده است و در صورت تکمیل این پروژه  بخش زیادی از کریدور شمال _ جنوب و شرق_ غرب کشور تکمیل می‌شود.

راه آهن چابهار-زاهدان در راستای تکمیل  خط ريلی زاهدان به سمت مشهد و سرخس  در حال احداث است که تکمیل و بهره برداری از آن برای رشد و ارتقای ترانزیت کالا از خاک ایران و همچنین جابه‌جایی  مسافر بسیار موثر است .بنابراین تکمیل این راه آهن جزو اولویت‌های دولت محسوب شده به طوری که  مقام معظم رهبری اجازه برداشت منابع تا ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی را  برای تکمیل این راه آهن داده اند.

 توسعه سواحل مکران، که مورد تاکید تمامی مسئولان کشور است، با تکمیل و بهره برداری از راه آهن چابهار-زاهدان-سرخس می‌تواند تا حد زیادی محقق شود بنابراین  توسعه و تکمیل تمامی قطعات  این پروژه بسیار حائز اهمیت بوده است.

اختصاص ۷.۴ همت از صندوق توسعه ملی برای راه آهن چابهار _ زاهدان 

در خصوص آخرین وضعیت پیشرفت این پروژه پیش از این خیرالله خادمی مدیرعامل سابق شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور به باشگاه خبرنگاران گفته بود: طول مسیر ریلی  راه آهن  چابهار _ زاهدان ۶۳۴ کیلومتر است که تاکنون یکی از فازهای اصلی  حدفاصل خاش _ زاهدان به طول ۱۵۲ کیلومتر به بهره برداری رسیده است.

وی  با بیان اینکه  همچنين قطعه دوم که حدفاصل چابهار تا نیک شهر به طول ۱۵۱ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی حدود ۸۸ درصد در بخش زیرسازی در حال اجراست گفت:  پیشرفت فیزیکی زیرسازی کل مسیر چابهار _ زاهدان به  ۹۰ درصد رسیده همچنين بخش زیادی از عملیات اجرایی تونل‌های مسیر به اتمام رسیده  است‌.

خادمی به تخصیص  ۳۰۰ میلیون یورو معادل ۷.۴ همت اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به راه‌آهن چابهار-زاهدان در سال های  گذشته اشاره کرد و گفت :  تا کنون، ۲.۲ همت اعتبار از محل منابع عمومی و سایر منابع به همراه ۴.۲ همت از محل منابع تهاتر و در مجموع معادل ۱۳.۸ همت به این پروژه اختصاص یافته است.

طبق آخرین آمار‌های اعلام شده  ارزش روز این ابر پروژه ریلی را حدود ۱.۵ میلیارد دلار و ارزش روز کار‌های انجام شده تا کنون به ۴۵ همت رسیده است.

 اتصال ترانزیتی کشور‌های آسیای میانه و شرق روسیه به آب‌های آزاد، دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد و کشور هندوستان به بندر چابهار از جمله مهم‌ترین اهداف برای  ساخت راه‌آهن چابهار-زاهدان است که زمینه ساز تقویت کریدور شرقی کشور هم می‌شود.

بهره برداری از قطعه اول راه آهن چابهار _ زاهدان

در خصوص آخرین وضعیت پیشرفت این پروژه عباس خطیبی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور  به باشگاه خبرنگاران  با بیان اینکه پروژه راه آهن چابهار _ زاهدان  به عنوان  یک پروژه مهم در شرق کشور است که  پیشرفت آن به ۷۳ درصد رسیده است گفت:  با توجه برنامه ریزی‌های صورت گرفته در سازمان برنامه و بودجه و تخصیص منابع مالی لازم  امیدواریم تا پایان سال آینده  تمام طول ۴۵۰ کیلومتر  باقی که  حد فاصل چابهار تا خاش  را  افتتاح و بهره برداری برسانیم.

 وی ادامه داد: تا کنون محدوده زاهدان خاش با طول ۱۵۴ کیلومتر در سال‌گذشته به افتتاح و بهره برداری رسیده و با توجه به آنکه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا پیمانکار این پروژه است  امیدواریم روند و سرعت اجرای کار با گشایش‌های ایجاد شده افزایش یابد.

خطیبی توضیح داد:احداث سه‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط ریلی در این قانون تکلیف شده است که شامل یک‌هزار کیلومتر دوخطه کردن خطوط موجود و برقی کردن، ۴۰۰ کیلومتر خطوط فرعی برای اتصال به مبادی بار و مراکز صنعتی و تجاری و ساخت یک‌هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید است و وظیفه شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور محسوب می‌شود.

انتقال حمل بار تا ۸ میلیون تن از طریق راه آهن چابهار _ زاهدان 

با توجه به آنکه راه آهن چابهار_ زاهدان توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حال اجرا است پیش از این سردار عابد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به باشگاه خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت اجرای این پروژه  به باشگاه خبرنگاران گفت: راه آهن چابهار زاهدان  یک پروژه حیاتی و استراتژیک است که باعث شده  بندر شهید بهشتی به این خط ریلی متصل شود .

وی ادامه داد:  اتصال این بندر به راه آهن در جهت حمل بار  بسیار مهم است و از جهت اقتصادی نیز  بسیار مهم و حائز اهمیت است.

او بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی که در دولت سیزدهم صورت گرفته بود مقرر شده بود که تا پایان امسال راه آهن چابهار زاهدان را  به اتمام برسانیم ، اما  بعد از حادثه رئیس جمهور متأسفانه این پروژه دچار عقب ماندگی شد به طوری که قرار بود هر ماه یک همت  به این پروژه تخصیص یابد، اما ما نخواستیم این پروژه به دلیل شرایط منطقه و حضور قاچاقچیان  تعطیل شود بنابراین از منابع مالی سایر پروژه ها استفاده کرده و به این پروژه تزریق کردیم.

او ادامه داد: با آمدن دولت چهاردهم در خصوص این پروژه رایزنی شد و در حال حاضر  بخش زیر ساختی این پروژه به اتمام رسیده و در حال  تامین ریل آن هستیم که از طریق  تولید داخل تامین می شود. بنابراین صفر تا ۱۰۰ این پروژه داخلی سازی شده است .

 وی تاکیدکرد: یکی از برنامه ها ومذاکراتی که با دولت چهاردهم انجام شد تکمیل این پروژه بوده و در تلاش هستیم  که   تا سال آینده به بهره برداری برسانیم. در صورت  بهره برداری از این پروژه قابلیت حمل بار و ترانزیت بین ۷ و نیم تا ۸ میلیون تن داریم و همچنین امکان حمل مسافر تا ۱۰۰ هزار نفر فراهم می شود.

گفتنی است  راه آهن چابهار _ زاهدان به عنوان مهمترین طرح گذرگاهی ایران به شمار می‌رود که طبق اعلام مسئولان امیدواریم تا پایان سال این پروژه با تزریق منابع مالی به بهره‌برداری رسیده و کریدور شرقی کشور تکمیل شود.

برچسب ها: حمل ونقل ، راه آهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
من
۰۱:۵۱ ۲۲ آبان ۱۴۰۳
توروخدا زودتر بسازیدش واقعا بهش نیازداریم
Iran (Islamic Republic of)
سید عباس
۲۳:۵۴ ۲۱ آبان ۱۴۰۳
اگر مجری این طرح هر شرکتی بجز قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بود تا الان دهبار افتتاح شده بود این پروژه بدون مناقصه و فرایند برسی پیمانکار به قرارگاه خاتم سپرده شده و تا الان بارها تا مرز تعطیلی پیش رفته دولت کلا برای توسعه باید فکری به حال زمانبر بودن پروژه‌های کلانش بکنه
Germany
ناشناس
۲۳:۵۰ ۲۱ آبان ۱۴۰۳
پنجاه درصد بودجه کشور باید برای راه آهن باشه تا مشکل بنزین و گازوییل برطرف شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۱ آبان ۱۴۰۳
وزیر محترم،لطفا به فکر راه آهن اهواز به اصفهان باشه.....
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۰:۰۱ ۲۱ آبان ۱۴۰۳
ان شالله زودتر راه بیفته تریلی تو جاده کمتر بشه
آخرین اخبار