اسماعیل نیا سرپرست اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی در برنامه شبکه خبر با بیان اینکه حمل و نقل هوایی سه راس اصلی دارد که عبارت است از سازمان هواپیمایی کشوری، وشرکتهای هواپیمایی و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی است گفت: این بخش دو وظیفه دارد که یکی از آنها ایجاد و راهبری فرودگاهها در سراسر کشور و ارائه خدمات ناوبری هوایی به پروازهای داخلی و خارجی است.
وی ادامه داد: فعالیت همکاران من در الکترونیک هوایی ایجاد زیرساختها است و مسافران هوایی وقتی به فرودگاهها مراجعه میکنند اولین قدمی که وارد فرودگاه میشوند میبینند گیتهای بازرسی است.
او بیان کرد: بعد از صدور کارت پرواز هماهنگیهایی باید بین فرودگاه مبدا و مقصد شکل گیرد و بخشی از آن به صورت اتوماتیک و بخشی به صورت دستی انجام میشود.
وی اظهار کرد: زیرساختها و تجهیزاتی وجود دارد که هواپیما پرواز خود را شروع میکند و در طول مسیرهای ایجاد با استفاده از تجهیزات ناوبری صورت میگیرد و در فرودگاه وقتی خلبان در شرایط دید کم میخواهد بنشیند و خلبان دید مناسبی ندارد تجهیزاتی کمک میکند که خلبان بتواند فرود ایمنی را داشته باشد در کنار اینها هم تجهیزاتی وجود دارد که برای شبکه راداری است و پرواز را در مسیرها هدایت میکنند که تصادف و خطایی صورت نگیرد و پرواز ایمنی برقرار شود.
او با اشاره به اینکه یکی از بخشهایی که آسیب دید بخشی است که تعیین تجهیزات و نگهداری و نصب آنها را بر عهده دارد گفت: در این سالها بخشی از تجهیزات را توانستیم تهیه کنیم و بخشی را از سالهای قبل با حمایت از شرکتهای دانش بنیان داخلی و دانشگاهها شروع کردهایم که بخشی از تجهیزات داخل کشور تولید شود.
اسماعیل نیا افزود: اکنون همکاران من با همکاری با یکی از دانشگاههای خوب کشور سیستم راداری را که قریب بر چهار سال است به طور مشترک طراحی شده و آماده نصب است و به زودی در یکی از فرودگاهها نصب میشود.
او بیان کرد: اولین رادار کاملا ساخت ایران در حال نصب است و امیدواریم که اوایل دهه فجر بتوانیم افتتاح کنیم.
وی یادآور شد: بخشی از تجهیزات داخلی سازی شده و در بخشی هم امکان پذیر نبوده و در حال رایزنی هستیم که بتوانیم آنها را هم نو سازی کنیم.
او گفت: متخصصین الکترونیک هواپیمایی یک کار بین المللی دارند. خدمات هواپیمایی یک کار یکپارچه و جهانی است و همه خدمات باید استاندارد و یک شرایط را داشته باشند و برای اینکه این یکپارچگی حفظ شود معمولا ایرلاینها و الکترونیک هوایی دارای اتحادیهها و انجمنهای مشخص بین المللی هستند برای همین ما در ارائه خدمات خیلی فاصلهای با سایر کشورها نداریم.
او بیان کرد: ما استانداردها را رعایت میکنیم و تجهیزات خوبی داریم و مشکلی نداریم، اما نیاز به نوسازی اینها وجود دارد و انشالله شرایط نوسازی فراهم شود بتوانیم خدمات بهتری را ارائه دهیم.