علیرضا سیاهپور، مدیرکل ابنیه و نگهداری راههای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه به لحاظ استاندارد ۴ تا ۶ برابر هزینههای ساخت راهها باید صرف نگهداری از آنها شود گفت: اگر هزینه هر کیلومتر از راههای ساخته شده را ۶۵ میلیارد تومان در نظر بگیریم ارزش داراییها در این بخش ۹ هزار همت است.
وی ادامه داد: هزینه نگهداری راههای روستایی از طریق پایش انجام میشود وآخرین پایشهای انجام شده برای طول راههای کشور مربوط به سال ۱۴۰۱ است که هر ۱۰ متر مربع از طریق عکس بر اساس آخرین استانداردهای جهانی ارزیابی میشود.
او یادآور شد: هزینه نگهداری و اصلاح طول راههای کشور نیازمند ۱۴۰ همت است و ۶۳ همتی که اخیرا سرپرست سازمان راهداری اعلام کرده مربوط به استهلاکی است که ناشی از حرکت کامیونهای سبک و سنگین است که در طول مسیر حرکت کرده اند.
سیاهپور بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ برای جبران خرابی که بر اساس عبور کامیونت، کامیون و تریلی در جادههای کشور ایجاد شده ۱۵ همت هزینه کردیم و ۲۶ همت استهلاک باقی مانده هم به دلیل عبور ناوگان بوده است.
وی با بیان اینکه ۴ روش نگهداری برای جادههای کشور وجود دارد، گفت: ۴ روش نگهداری سنگین، سبک، پیشگیرانه و درزگیری است که طبق بررسیهای صورت گرفته در دو سه سال گذشته میزان خرابیهای سنگین را از طریق روشهای پیشگیرانه کاهش داده ایم.