معاون شرکت ساخت وتوسعه زیربنا‌های حمل ونقل گفت: در سال گذشته، ۴۳۰ هزار تن قیر در اختیار شرکت ساخت قرار گرفت که در جهت تکمیل بزرگراه‌ها و آزادراه‌های کشور صرف شد.

محمد رضا کد خدا زاده  معاون ساخت و توسعه راه‌ها در مراسم افتتاحیه شانزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات با بیان اینکه ایران کشوری است که ۹۰ درصد جا‌به‌جایی بار و مسافر آن از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد  گفت: همین امر توجه بیشتر بر نحوه اجرای رویه‌های آسفالتی را که موجب کم کردن هزینه‌های جا‌به‌جایی و حمل و نقل است بیشتر نمایان می‌کند.

وی ادامه داد: در ارزش‌بخشی به قیر تمرکز اصلی بر ارتقای کیفیت آسفالت و بهره مندی از فناوری‌های نوین در رسیدن به این هدف است و خوشبختانه در سال گذشته پیشرفت قابل توجهی در افزایش کیفیت و طول عمر آسفالت‌ها حاصل شده است.

معاون ساخت وتوسعه راه ها با بیان اینکه  در حال حاضر نوسانات قیمت جهانی نفت و قیر در کنار تنگنا‌های اقتصادی و تحریم که کشور با آن درگیر است، ارزش قیر را دوچندان ساخته است گفت: شرکت ساخت و توسعه متولی تکمیل شبکه راه‌های اصلی، بزرگراه‌ها و آزادراه‌های کشور است و در این مسیر از پیمانکاران درخواست دارد توجه ویژه به دستگاه‌های پخت و پخش آسفالت، نحوه حمل و نگهداری آسفالت حین اجرا، کنترل وسایل و تجهیزات پخش و نحوه اجرا داشته باشند.

کدخدا زاده تاکید کرد: در سال ۱۴۰۲، ۳ هزار میلیارد تومان معادل ۴۳۰ هزار تن قیر در اختیار شرکت ساخت قرار گرفت که با این حجم از قیر سعی شد ارتقای کیفیت در اولویت قرار گیرد که نخستین قدم کالیبره کردن کارخانجات بود.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با بیان اینکه  در بحث نوسازی ماشین‌آلات نیز گام‌های خوبی برداشته شده است که در مشخصات آسفالت قابل مشاهده است، اما همچنان نیازمند نوسازی ماشین‌آلات و در برخی موارد استفاده از پتانسیل‌های خارجی هستیم گفت: از توان و تخصص شرکت‌های دانش بنیان در زمینه آسفالت  استفاده کرده ایم  واستفاده از آسفالت پلیمری، گوگردی و قیر‌های اصلاح شده در روسازی به ویژه در راه‌های جنوب کشور قرار گرفته است که این تجربه می‌تواند در سایر راه‌های کشور نیز به کار گرفته شود.

کدخدازاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۶۰ درصد قیر کشور توسط بخش خصوصی تولید می‌شود که می‌تواند با ایجاد فضای رقابتی به افزایش کیفیت قیر نیز منجر شود.

کارخانجات حق تولید قیر بی کیفیت را ندارند

در ادامه محمدمهدی حیدری، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه وضعیت نگهداری جاده‌های کشور از استاندارد‌های معمول پایین‌تر است، گفت: با توجه به محدودیت منابع و تفاوت‌هایی که بین هزینه نگهداری راه‌ها و تخصیص منابع وجود دارد، ما محققان باید تلاش کنیم تا با استفاده از فناوری‌ها و دانش روز این  فاصله و شکاف را جبران کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در ادوار گذشته اقدامات مناسبی در موضوع ارتقای کیفیت قیر و همچنین نگهداری راه‌ها و الزامات آن انجام‌ شده است، توضیح داد: ارائه گواهینامه فنی در حوزه تولید قیر از جمله اقداماتی بوده است که‌ در سنوات گذشته در مرکز انجام و باعث بهبود کیفیت این محصول شده است؛ که این موضوع باید در خصوص کارخانه‌های آسفالت نیز عملیاتی شود.

حیدری همچنین از ورود قیر پی‌جی‌پلاس در همکاری مرکز تحقیقات با شرکت نفت پاسارگاد خبر داد و گفت: هم اکنون در حوزه‌های مختلف از تولید تا بهره‌برداری و استفاده از قیر، پیشرفت‌های زیادی حاصل شده و در بخش‌های آموزش نیروی انسانی و کیفی‌سازی روسازی راه‌ها نیز با انجمن قیر و بنیاد مسکن کارگاه‌های مناسبی برگزار شده است.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا پیمانکاران ملزم به دریافت گواهینامه‌های دوره‌های آموزشی از مرکز تحقیقات شوند که البته این اقدام در بخش کارخانجات انجام شده و تمامی آنها ملزم هستند قیر تولید شده را با کیفیت ارائه کنند.

برچسب ها: حمل ونقل ، قیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار