محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در شانزدهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشینآلات با بیان اینکه امروز با حجم بالایی از پروژههای نیمه تمام مواجه هستیم گفت: عمر پروژهها امروز بر دوش بخش خصوصی افتاده است؛ بنابراین باید دولت برنامهریزی لازم برای بهبود و تقویت این بخش را در دستور کار خود قرار دهد.
وی با بیان اینکه طبق استاندارد جهانی باید ۲ تا ۶ درصد ارزش جادهها صرف نگهداری آن شود، گفت: یکی از دلایل فرسودگی جادهها این است که در نگهداری راهها منابع بسیار محدود است که باید در این بخش اقدامات لازم صورت گیرد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه عمر آسفالت به دلیل زیرسازی نامناسب جادهها کاهش یافته است، تصریح کرد: یکی از دلایل کاهش کیفیت آسفالت جادههای کشور این است که منابع پیمانکاران به موقع پرداخت نمیشود و همین امر زمینهساز کاهش عمر آسفالت میشود.
رئیس کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: بسیاری از کارخانههای تولید شن و ماسه گواهینامه ندارند و تولیدات آنها غیر استاندارد است و همین امر خود باعث شده که کیفیت کاهش یابد.
رضایی کوچی با بیان اینکه کیفیت ماشین آلاتی که آسفالت را توزیع میکنند، خوب نیست؛ گفت: متوسط عمر ماشین آلات حمل قیر و انجام آسفالت افزایش یافته است و همین امر خود باعث کاهش عمر آسفالت میشود.
وی با اشاره به اینکه هرچه تولید داخل باشد به فروش میرسد، افزود: به هر دلیلی نتوانستهایم نیاز داخل را در بحث اتوبوس تامین کنیم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با اینکه ۲۰ میلیارد دلار ناترازی ارزی در کشور داشتهایم، گفت: باید با استفاده از فناوریهای جدید، میزان مصرف قیر را کاهش دهیم. اگر بتوانیم از فناوریها و روشهای جدید برای مصرف کمتر قیر استفاده کنیم، میتوانیم ۲ میلیون تن قیر صادر کنیم.
رضایی کوچی اضافه کرد: در حال حاضر میزان تولید قیر در کشور به ۵میلیون تن رسیده است که از این میزان تنها یک میلیون تن صادر و ۴ میلیون تن در کشور استفاده میشود.
او بیان کرد: کیفیت قیر ایران از بالاترین استانداردهای جهانی برخوردار است و بسیاری از کشورها از قیر ایران استقبال کرده و از آن استفاده میکنند.
وی با اشاره به کیفیت الان قیر ایران از ضرورت استفاده از این فرصت برای صادرات تاکید کرد و گفت: تنها ۱۰ درصد حملونقل بار و مسافر از طریق هواپیما انجام میشود.
رضایی کوچی خاطرنشان کرد: ۲۵۰ هزار کیلومتر جاده در کشور داریم که ۹۰ هزار همت ارزش این جادهها است و طبق استاندارد ارزش نگهداری از آنها ۲ تا ۳ برابر است.