نخستین نشست تخصصی مدیریت بحران، به همت مرکز تولید و فنی سیما، در سالن آمفی تئاتر معاونت سیما برگزار شد.

در این نشست که با حضور دکتر سیاوش بهرامی مدرس دانشگاه و جمعی از مدیران، همکاران و برنامه سازان معاونت سیمای رسانه ملی برگزار شد، در خصوص مدیریت بحران در رسانه، مطالبی عرضه شد.

دکتر بهرامی در این نشست درخصوص چگونگی عملکرد مدیران در شرایط بحران، خط مشی گذاری، نقشه راه برون رفت، مباحث روان شناختی، نحوه ارتباط نیروی انسانی با یکدیگر و با مدیران در بحران، گردآوری و راه اندازی کمترین تجهیزات با هدف پوشش رسانه ای، مکان سنجی منابع معین برای برون رفت از بحران، شاخص‌های انتخاب تیم اجرایی منتخب در شرایط بحران و شناسایی و آموزش پرسنل عملیاتی صحبت کرد.

وی با اشاره به اهمیت افکار عمومی گفت: افکار عمومی بخشی از نیروی درونی یک ملت را تشکیل می‌دهد ولی همواره ثابت و یکسان باقی نمی‌ماند بلکه در حالت تحول و تکامل است و این تحول بر اساس احوال اجتماعی نوع بشر در هر زمان متفاوت بوده و بر حسب قالب اجتماعی، خود متغیر است.

بهرامی با تاکید بر این که رسانه‌ها یکی از مهمترین ابزار برای مدیریت افکار عمومی هستند، تصریح کرد: رسانه‌ها در فضاسازی، آگاهی بخشی رسانی، آموزش، توانمندسازی و ارتقا و رشد جامعه موثرند و رسانه‌های دیداری، شنیداری و مجازی به دلیل بهره گیری از عنصر فیلم، خبر، عکس و پیام رسانی سریع تاثیر مضاعفی بر اذهان خواهند گذاشت.

دکتر بهرامی عوامل موثر در کارکرد رسانه‌ها در مدیریت افکار عمومی در بحران‌ها را با توجه به نقش دوگانه رسانه‌ها در بحران زایی و بحران زدایی به مولفه‌هایی همچون نوع نظام رسانه ای؛ میزان حرفه گرایی، نظام ایدئولوژی و ارزشی حاکم، نوع عملکرد رقبا، نوع و میزان ارتباطات با حاکمیت و دستگاه‌ها و سابقه بحران مرتبط دانست.

وی افزود: نقش رسانه‌ها در مراحل قبل از بحران (پیش بینی، پیشگیری و آمادگی)، حین بحران (پاسخگویی سریع، مهار، امداد و نجات) و پس از بحران (بازیابی، بهبود، توسعه مجدد و یادگیری) بسیار حائز اهمیت است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: رسانه باید در حین انجام وظیفه مدیریت بحران و در حین خبررسانی، انعکاس موضوعات با مهارت فنی همراه باشد تا جریانی که قصد دارند با توسل به تبلیغات سوءسیاسی از شرایط موجود بهره برداری کنند، ناکام بمانند.

به گفته وی، ایجاد وفاق ملی به عنوان یک اصل در مرحله بروز و بعد از بحران، اهمیت بسیار دارد و اثرات سازنده‌ای را در مهار و کنترل از خود باقی می‌گذارد.

گفتنی است در این نشست که نخستین جلسه از سلسه نشست‌های مدیریت بحران بود به مهمترین گزاره‌های ایجابی قبل از بحران که لزوم توجه به آن از زمان وقوع و بروز بحران مهم‌تر است، اشاره شد و حاضرین نقطه نظرات و سئوالات خود را در خصوص این موضوع اعلام کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار