مجید عبداللهی، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بنا بر اظهار نظر رئیس سازمان آتش نشانی شهر تهران فقط ۴ درصد ساختمانهای کل شهر تهران تاییدیه ایمنی از آتش نشانی دریافت کردهاند، بهتر است پاسخ آن را نیز از خودشان جویا شوید.
او ادامه داد: در راستای تحقق ایمنی و آتش نشانی در مدارس و فضاهای آموزشی مقررات ملی ساختمان برای مدارس جدیدالاحداث اصول و قواعد ایمنی و آتش نشانی ملاک عمل و اجرایی میشود که در این چارچوب دستورالعمل اجرایی ایمنی مدارس در برابر حریق تهیه و به استانها جهت رعایت در ساخت مدارس ابلاغ شده است.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور درباره اقدامات این سازمان در خصوص ایمن سازی مدارس ناایمن بیان کرد: مفهوم ایمنی فضاهای آموزشی از منظر ایمنی کالبدی یا سازهای و ایمنی تاسیسات مکانیکی و الکتریکی و سایر فضاها و اقلام جانبی قابل تقسیم بندی است. در مورد ایمنی سازهای میبایست ضوابط و مقررات در زمان ساخت رعایت شده باشد و لازم است با ضوابط فعلی تطبیق یابد به گونهای که اطمینان از پایداری سازهای میسر شود. این وجه از ایمنی با اولویتترین وجه است. در زمینه ایمنی تاسیسات و تجهیزات که به عنوان ایمنی تاسیسات روبنایی ساختمان مدنظر است، توجه به این بعد از وقوع حوادثی از جمله آتش سوزی، برق گرفتگی و سایر حوادث مشابه پیشگیری میکرد.
وی افزود: قطعا رسیدگی به هر یک از وجوه یادشده نیازمند ارزیابی و شناخت از مدارس است تا متناسب با شرایط موجود نسبت به تهیه برنامه ایمنی و اجرایی آن اقدام شود.
او ادامه داد: موضوع مدارس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی تقریبا از سال ۱۳۸۰ در دستور کار سازمان قرار دارد تا فضای عمومی مانند مدارس که دارای تراکم و تمرکز جمعیت است، در اولویت قرار گیرد. آن زمان ۶۵ درصد فضاها نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی بوده اند که با تلاش و برنامه ریزی انجام شده امروز به حدود ۱۹ درصد رسیده است که از این تعداد ۱۳ درصد نیازمند مقاوم سازی هستند؛ یعنی عملا مدرسه استحکام بنای لازم را برای فعالیت دارد و باید برای بهبود کیفیت و سازه اقدام شود.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور عنوان کرد: ۶ درصد مدارس نیازمند تخریب و بازسازی هستند که تمرکز و اولویت اصلی ما این مدارس بوده اند. البته در این خصوص بر اساس میزان لرزه خیزی و ضوابط آیین نامه ۲۸۰۰، توجه بیشتر به مدارسی است که در پهنه خطر نسبی و بسیار بالا قرار دارند. ذکر این نکته ضروری است که در صورت عدم استحکام بنای این مدارس، مورد استفاده دانش آموزان قرار نمیگیرند.
وی با بیان این که مدیریت نگهداری و تعمیرات فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی، یک امر اساسی است؛ افزود: دستورالعمل نگهداری و تعمیرات فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی با تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش ابلاغ شده که بر اساس این دستورالعمل وظیفه نگهداری مدارس بر عهده مسئولان نگهداری فضای ادارات کل آموزش و پرورش و تعمیرات جزئی بر عهده آموزش و پرورش منطقه است و تعمیرات اساسی با هماهنگی ادارات کل آموزش و پرورش استانها بر عهده ادارات کل نوسازی مدارس است.
وی افزود: امروزه برمبنای نظریههای جدید آموزشی، دانش آموزان با نیازهای ویژه به طور معمول در مراکز آموزشی عادی و همراه با دیگر دانش آموزان تحصیل میکنند و تنها گروههایی با آسیبهای بسیار پیشرفته به فضاهای مجزا نیاز دارند. همین فضاهای مجزا نیز ممکن است در قالب بخش یا ساختمانی مستقل در دل یک مجموعه آموزشی عمومی شکل بگیرند.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: بدین ترتیب، بحث درمورد نیازهای خاص افراد وجهه تازهای پیدا میکند و به طراحی فضای آموزشی برای همه افراد، از جمله کودکان با نیازهای ویژه مبدل میشود، از این رو سازمان نوسازی مدارس کشور علاوه بر ساخت فضاهای آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی و دانش آموزان طیف اوتیسم، مدارس در حال فعالیت را نیز متناسب سازی میکند؛ به طور متوسط سالیانه ۴۵۰ مدرسه نیز متناسب سازی میشوند.
عبداللهی درباره تخصیص اعتبار به تجهیزات هنرستانها اعلام کرد: در سال مالی منتهی به شهریور ۱۴۰۳، بالغ بر ۱۰۲۸ میلیارد تومان برای تجهیزات هنرستانی و ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز مدارس هزینه شد.