نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه نقش تربیتی مادران را هیچ مربی نمی‌تواند ایفا کند گفت: بسیاری از صفات اصلی انسان از طریق مادر به کودک منتقل می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مطهری اصل در همایش انجمن اولیا و مربیان و تعالی فرزندان گفت: بسیاری از خصیصه‌های رفتاری بدون آموزش قبلی در رفتار کودکان و دانش‌آموزان نمود می‌یابد که متاثر از ژنتیک و محیط خانواده و حتی آثار دوران بارداری مادر است و مدرسه ، معلم و مربی هرگز به‌ تنهایی نمی‌توانند نقش تربیتی را ایفا کنند و به همین دلیل است که در روایات بهشت را زیر پای مادران دانسته‌اند.

وی ادامه داد: تعلیم‌وتربیت را نمی‌توان از هم جدا کرد تربیت نیازمند تعلیم است و حتی مادران هم در تربیت باید توانایی تعلیم داشته باشند. بدون تعلیم نمی‌توان تربیت انجام داد و خود تعلیم هم نیاز به تربیت دارد و چگونگی آموزش هم باید مدنظر باشد.

امام جمعه تبریز با اشاره سه اصل تربیتی در بحث تعلیم‌وتربیت خاطرنشان کرد: وجودی که برای تربیت در نظر گرفته‌ایم باید تربیت‌پذیر باشد و بشود تربیتش کرد که این اصل را حق‌تعالی در وجود انسان قرار داده است. دومین اصل وجود و تامین زیرساخت‌های لازم برای پذیرش تربیت و سوم چیستی محتوای ارائه شده برای عملی‌کردن تربیت در انسان است. وجود انسان به منزله زمین زراعی بوده و وجود خاک و بستر مناسب کاشت، دانه پاشی، شرایط کاشت و عوامل متعدد دیگر در کنار هم سه اصل تربیتی مذکور را محقق می‌سازد.

 امام‌جمعه تبریز ادامه داد: در مورد انسان نیز وجود تربیت‌پذیر را خداوند در این موجود نهاده و انسان را خلیفه خود بر روی زمین قرار داده است طوری که انسان هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی بهترین آفریده خدا بوده و متعالی شدن به نحو مقتضی خصیصه‌ها و اصول تربیتی در انسان بر عهده ما است.

 وی افزود: حضور مادران در مشاغل مختلف در برخی موارد سبب کاهش زمان صرف شده برای تربیت کودکان می‌شود و والدین چنین تصور می‌کنند تمامی بار تربیتی فرزندانشان بر عهده مدرسه است در حالی که مادران نقشی غیرقابل‌انکار در تامین زیرساخت‌ها برای تربیت کودکان دارند و هیچ مربی نمی‌تواند جایگزین مادر شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار