فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان مرکزی از کشف ۳۳ قطعه اشیای تاریخی مربوط به دوره‌های ایلخانی و صفوی در روستای شهرستان اراک خبر داد.

سرهنگ مهدی رحیمیان گفت: در گزارش مردمی مبنی بر حفاری در یک منزل مسکونی به منظور کشف اشیای تاریخی، یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با هماهنگی عوامل انتظامی نسبت به بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

وی بیان کرد: پس از بازرسی از محل مورد نظر، تعداد ۳۳ قطعه اشیای تاریخی به همراه آلات و ادوات حفاری غیرمجاز کشف شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: این اشیا شامل سفال‌ها و سایر آثار تاریخی بودند که به وضوح نشان‌دهنده تاریخ غنی منطقه هستند.

سرهنگ رحیمیان افزود: در این رابطه یک نفر متهم نیز دستگیر و برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شد.

وی با بیان اینکه، برابر نظریه کارشناسان میراث فرهنگی، اشیای مکشوفه متعلق به دوره‌های ایلخانی و صفوی است، تاکید کرد: این دوره‌ها به عنوان نقاط عطفی در تاریخ ایران شناخته می‌شوند و آثار به جا مانده از آن‌ها ارزش فرهنگی و تاریخی بالایی دارند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: حفاظت از میراث فرهنگی کشور وظیفه‌ای همگانی است و به عموم مردم توصیه می‌شود در صورت مشاهده هرگونه حفاری غیرمجاز یا فعالیت‌های مشکوک، مراتب را به یگان حفاظت اطلاع دهند.

سرهنگ رحیمیان افزود: حفاری‌های غیرمجاز نه تنها به آثار تاریخی آسیب می‌زند، بلکه می‌تواند عواقب قانونی و خطرات جانی به همراه داشته باشد.

وی بیان کرد: در صورت مشاهده موارد مشکوک، می‌توان با شماره‌های ۳۳۲۵۸۰۴۱-۰۸۶ و ۰۹۶۶۲ یگان حفاظت تماس گرفت زیرا همکاری مردم در این زمینه می‌تواند نقش بسزایی در حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی کشور داشته باشد.

بیش از ۲ هزار اثر تاریخی، سیاحتی، مذهبی و فرهنگی در استان شناسایی شده که ۸۸۲ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت ملی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.